کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۶/۰۴/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۰۶۱

کاهش 3 درصدی بارش‌ها

ایرنا| گزارش‌های شرکت مدیریت منابع آب ایران حاکی است که میزان بارندگی‌ها در سال آبی جاری نسبت به دوره مشابه پارسال 3درصد کاهش داشته است. ارتفاع کل ریزش‌های جوی از اول مهر 1395 تا دیروز، ششم تیرماه جاری (سال آبی 96-95) بیش از 223 میلیمتر است. این مقدار بارندگی نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته که 231میلیمتر بوده، 3درصد کاهش و نسبت به میانگین دوره‌های مشابه 48 سال اخیر که 229میلیمتر بوده نیز 3درصد کاهش داشته است. حجم بارش اول مهر پارسال تا ششم تیر ماه امسال یعنی سال آبی 96-95معادل 367میلیارد و 51میلیون مترمکعب گزارش شده است. در این دوره زمانی، بارش‌ها در حوزه آبریز فلات مرکزی 20درصد افزایش داشته و از 130 میلیمتر در سال گذشته به 156میلیمتر رسیده است. در مقابل حوضه آبریز دریاچه ارومیه کمترین افت بارش را داشته و با 36درصد کاهش بارندگی از 321 میلیمتر به 205میلیمتر رسیده است. «رحیم میدانی» معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا هفته گذشته اعلام کرد: 6کلان‌شهر اصفهان، بوشهر، بندرعباس، شیراز، کرمان و مشهد و 289 شهر کشور در معرض تنش آبی قرار دارند یعنی منابع آب و مصرف در این شهرها در حالت سربه‌سر است. وی تاکید کرد: در این وضعیت، کنترل مصرف از سوی مشترکان به‌ویژه در ساعت‌های اوج مصرف برای پایداری خدمات بسیار تعیین‌کننده است.

اتمام نشتی خط لوله اهواز

ایسنا| مدیرعامل شرکت نفت و گاز کارون با اشاره به مسدود بودن یکی از لاین‌های بلوار پاسداران اهواز گفت: کار شرکت نفت و گاز کارون در منطقه برای جلوگیری از نشت نفت از روز گذشته به اتمام رسیده و در حال حاضر شرکت مخابرات با استفاده از امکانات شرکت ما در حال تعمیرات کابل‌هاست. محسن دهان‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا در منطقه خوزستان با بیان اینکه خط لوله انتقال نفت قلعه نار- لب سفید در روزهای گذشته دو بار نشت کرد، اظهار کرد: در حال حاضر به لحاظ تعمیراتی، کار شرکت نفت و گاز کارون در منطقه از روز گذشته به اتمام رسیده و مشکل نشت خط به‌طور کامل حل شده است.

وی در خصوص بسته بودن یکی از لاین‌های بلوار پاسداران اهواز افزود: در حال حاضر شرکت مخابرات با استفاده از امکانات شرکت نفت و گاز کارون در حال تعمیر یکی از کابل‌های مخابرات آن منطقه است و به محض پایان عملیات شرکت مخابرات و دریافت مجوز، عملیات آسفالت جاده به سرعت آغاز خواهد شد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز کارون تصریح کرد: برای جلوگیری از به وجود آمدن مجدد نشت در این خط انتقال، مسیر انتقال نفت به میادین دزفول شمالی از طریق خط لوله دیگری که مربوط به شرکت مناطق مرکزی است، انجام می‌شود و به دلیل پوسیدگی این خط دیگر نفت به وسیله این خط منتقل نخواهد شد.

تکذیب جیره‌بندی آب در خوزستان

تعادل| مرکز روابط‌عمومی وزارت نیرو اعلام کرد: خبر کذب منتشر شده به نقل از استاندار خوزستان درباره جیره‌بندی آب در شهرهای این استان به دلیل کمبود آب صحت ندارد و توسط استاندار نیز تکذیب شده است. مرکز روابط عمومی وزارت نیرو اعلام کرد: روز گذشته برخی رسانه‌های محلی و شبکه‌های مجازی استان خوزستان خبری به نقل از استاندار این استان درباره کمبود آب شرب و لزوم جیره‌بندی در مناطق مختلف این استان منتشر کردند که این خبر بلافاصله از سوی استاندار خوزستان تکذیب شده است. طبق اعلام این مرکز، برای تابستان امسال هیچ‌گونه نگرانی برای تامین آب شرب خوزستان وجود ندارد و با اقداماتی همچون اجرای سه طرح بزرگ آبرسانی در این استان و تجهیز تصفیه‌خانه‌های آب به برق اضطراری، تمام تمهیدات لازم برای تامین آب شرب در تابستان اتخاذ شده است. در ادامه این اطلاعیه وزارت نیرو از مردم شریف خوزستان تقاضا دارد، اخبار و اطلاعات را از مجاری خبر رسمی پیگیری کنند و به اخباری که در شبکه‌های اجتماعی به قصد بر هم زدن آرامش و امنیت روانی مردم منتشر می‌شود، توجه نداشته باشند. در این اطلاعیه تاکید شده است هیچ‌یک از شهرهای خوزستان مشکل تامین آب شرب نداشته و هیچ برنامه‌یی برای سهمیه‌بندی آب در استان نیز وجود ندارد.

 

ارسال نظر