کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۶/۰۴/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۹۸۰

همکاری صنایع برای حل مشکل خاموشی

ایسنا| با شروع فصل گرما مصرف برق افزایش می‌یابد، در همین زمینه شرکت توانیر بسته‌های حمایتی را برای مشترکان درنظر گرفته که تاکنون همکاری نزدیک به ۲۵۰۰ واحد صنعتی با طرح‌های تشویقی صنعت برق در تابستان امسال قطعی شده است. اجرای این طرح‌ها به صورت سراسری، همه ساله از نیمه خرداد ماه به صورت رسمی آغاز و تا ۱۵ شهریور ماه ادامه دارد، که البته تنها در یک مورد، طول دوره همکاری برای مشترکان اداری و دیماندی، از ابتدای خرداد تا پایان شهریور ماه تعریف شده است. براساس آخرین آمار برای امسال نیز تاکنون نزدیک به ۲۵۰۰ واحد صنعتی برای مشارکت در طرح‌های تشویق‌محور ذخیره عملیاتی، تعطیلات و تعمیرات و مولدهای خود تامین، با شرکت‌های زیرمجموعه توانیر قرارداد همکاری منعقد کرده‌اند و ۷۴۰ واحد صنعتی به ظرفیت دیماندی ۴۶۰ مگاوات برای همکاری در برنامه ذخیره عملیاتی با شرکت‌های توزیع قرارداد همکاری منعقد کرده‌اند همچنین در قالب این طرح ۱۱۱ صنعت بزرگ نیز با ظرفیت دیماندی ۸۲۷ مگاوات با شرکت‌های برق منطقه‌یی قرارداد همکاری بسته‌اند.

 

راهی برای دور زدن بی‌آبی

ایسنا| مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفت تا بتوان با شناسایی تاسیسات حساس نسبت به برق، تجهیزات اضطراری را وارد مدار کرد تا در تابستان در پی قطع برق دچار بحران بی‌آبی نشویم. حمیدرضا جانباز با بیان اینکه قطع برق می‌تواند مشکلاتی در تامین آب ایجاد کند، اظهار کرد: برای جلوگیری از این مساله برای برخی از نقاط جنوبی کشور که تاسیسات حساس داشتند، ژانراتورهای اضطراری برق تهیه شده و یک برنامه نیز درخصوص احداث نیروگاه توسط وزارت نیرو تدوین شده است. او ادامه داد: براساس این برنامه قرار است در مکان‌هایی که دسترسی به گاز وجود دارد، نیروگاه تولید پراکنده احداث شود به طور خاص در تصفیه خانه شماره دو اهواز این کار اتفاق افتاده و قرار است بخش خصوصی یک نیروگاه احداث کند که براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، این نیروگاه درحالت عادی برق را به شبکه سراسری توزیع کند و در مواقع اضطرار نیز که شبکه سراسری دچار قطع برق می‌شود، ایستگاه پمپاژ وارد مدار شود.

 

حفاری ۴۲ حلقه چاه نفت و گاز  

تعادل| معاون مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در عملیات حفاری از حفر و تکمیل ۴۲حلقه چاه نفت و گاز در مناطق نفت‌خیز کشور در3ماه نخست امسال خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت ملی نفت ایران حمیدرضا خوشایند گفت: در 3ماه ابتدایی امسال ۴۲حلقه چاه نفت و گاز با متراژ ۷۵هزار متر توسط ناوگان شرکت ملی حفاری در مناطق خشکی و دریایی کشور حفر و تکمیل شده است. خوشایند افزود: از مجموع ۴۲حلقه چاه، ۱۴حلقه توسعه‌یی توصیفی، یک حلقه اکتشافی و ۲۷حلقه تعمیری بوده که پس از تکمیل نهایی برای بهره‌برداری در اختیار کارفرما و شرکت‌های متقاضی قرار گرفته است. وی ادامه داد: از میان ۴۲حلقه چاه حفر شده ۳۳حلقه در گستره عملیاتی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، ۷حلقه در موقعیت اجرای طرح‌های توسعه‌یی شرکت مهندسی و توسعه نفت و ۲حلقه در مناطق عملیاتی شرکت نفت فلات قاره بوده است.

افزایش ظرفیت قراردادهای برق تا 852 مگاوات

تعادل| براساس اعلام شرکت مدیریت شبکه برق ایران، هشتمین قرارداد دوجانبه برق بین شرکت سبلان برق امید(نیروگاه سبلان) به عنوان تولید‌کننده و شرکت ایران خودرو به عنوان خریدار برای مدت یک سال امضا شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، ظرفیت این قرارداد 35مگاوات و مبلغ آن به صورت توافقی بین خریدار و فروشنده تعیین شده است. در بهمن ماه 94 هیات وزیران وزارت نیرو را مکلف کرد با توجه به فعالیت بورس انرژی، شرایط را برای مشترکانی که برق مصرفی آنها بالای 5 مگاوات است و مایل هستند تمام یا بخشی از انرژی برق مورد نیاز خود را از طریق نیروگاه‌های متعلق به خود، بورس انرژی یا قراردادهای دوجانبه با نیروگاه‌‌ها تامین کنند، فراهم آورد. با هماهنگی‌هایی که در وزارت نیرو بین دستگاه‌های ذی‌ربط مثل توانیر و مدیریت شبکه برق ایران و معاونت برق و انرژی وزارت به رفع موانع در این زمینه منتهی شد که آغاز معاملات مستقیم میان نیروگاه‌ها و مصرف‌کنندگان برق در کشور را در پی داشت.

 

 

ارسال نظر