علت قطعی برق در 2 استان پهناور کشور

۱۳۹۶/۰۴/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۹۷۸
علت قطعی برق در 2 استان پهناور کشور

ایرنا| قائم‌مقام وزیر نیرو در مورد مشکلات پیش آمده در تامین برق مناطقی از استان‌های خوزستان و سیستان‌وبلوچستان، گفت: در استان سیستان‌وبلوچستان قطعی برق نداشتیم اما با افت ولتاژ و نوسان مواجه بودیم؛ در خوزستان نیز تنش‌های باری منجر به آتش گرفتن یکی از ترانس‌های شبکه برق شد و به قطعی چند ساعته برق در برخی مناطق انجامید.

ستار محمودی، به اضافه شدن 500 روستای جدید به مصرف‌کنندگان برق استان سیستان‌وبلوچستان در سه، چهار سال اخیر اشاره کرد و گفت: هفته گذشته سطح ولتاژ برق برخی شهرها در شبکه برق استان سیستان‌وبلوچستان به‌دلیل اضافه شدن مشترکان جدید و همچنین پراکندگی و فاصله مراکز تولید از مصرف افت پیدا کرد.

وی اضافه کرد: مردم سیستان‌وبلوچستان باتوجه به دمای هوای استان و استفاده از سامانه‌های خنک‌کننده، درخواست داشتند که تعرفه‌های برق این استان کاهش پیدا کند؛ این درخواست از سوی وزارت نیرو مورد بررسی قرار گرفت و به دولت پیشنهاد شد، دولت نیز با این پیشنهاد موافقت کرد و به این ترتیب تعرفه برق در سیستان‌وبلوچستان کاهش یافت. قائم‌مقام وزیر نیرو افزود: به‌دنبال وقوع مشکل در شبکه برق سیستان‌وبلوچستان، محمدباقر نوبخت رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و حمید چیت‌چیان وزیر نیرو به منطقه اعزام شدند و مسائل را از نزدیک مورد بررسی قرار دادند.

قائم‌مقام وزیر نیرو در ادامه سخنان خود به افزایش دما به عنوان یکی از مشکلات فصل تابستان برای آبرسانی و برق‌رسانی اشاره کرد و گفت: در حوزه برق، مصرف بعضی مناطق در فصل تابستان به حدی افزایش پیدا می‌کند که ترانس محلی کشش آن را ندارد و دچار تنش می‌شود.

وی افزود: مواردی داشته‌ایم که ترانس به حدی داغ شده که کارشناسان محلی مجبور شده‌اند با ابتکاراتی، با کولر آبی آن را خنک کنند که آن ترانس آتش نگیرد. محمودی به مساله پیش آمده برای استان خوزستان پرداخت و گفت: بر اثر آتش‌سوزی یکی از ترانس‌های محلی، موجب افت فشار در شهر اهواز و بخشی از حوزه آبادان و همچنین قطعی برق در برخی مناطق اهواز شد. محمود دشت‌بزرگ مدیرعامل برق منطقه‌یی خوزستان نیز در این مورد اعلام کرد: ارتباطی مستقیم بین افزایش دما و رشد بار در شبکه برق کشور وجود دارد؛ یعنی همزمان با گرم شدن هوا، مصرف نیز افزایش پیدا می‌کند، چون مشترکان از وسایل سرمایشی بیشتری استفاده می‌کنند. مدیرعامل برق منطقه‌یی خوزستان افزود: این شرایط باعث شد تجهیزات و ترانس‌های شبکه توزیع با تنش‌های باری روبه‌رو شوند.

ستار محمودی قائم‌مقام وزیر نیرو در پایان صحبت‌هایش تاکید کرد: هم در مورد برق و هم آب، وزارت نیرو تمهیدات لازم را دیده است؛ تعمیرات نیروگاه‌ها به‌طور کامل انجام شده و تامین سوخت با همکاری وزارت نفت پیش‌بینی شده است؛ آنچه خارج از قدرت این برنامه‌ریزی‌هاست و باید با کمک مردم آن را حل کرد، تغییرات درجه هواست.

 

 

ارسال نظر