طلای سیاه چشم‌انتظار آغوش گرم تقاضا

۱۳۹۶/۰۴/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۸۹۲
طلای سیاه چشم‌انتظار آغوش گرم تقاضا

گروه انرژی   

در ظاهر همه‌چیز در جای خوبی قرار گرفته است. تعهد اوپک و غیراوپک در کاستن از حجم تولید بالای 100درصد بوده و توانسته است حجمی بالاتر از یک‌میلیون و 500 هزار بشکه را به نسبت ماه‌های پایانی سال 2016 از بازار بکاهد. اما قیمت‌ها همچنان سر سازگاری ندارند. ماجرا چیست؟

تحلیلگران بانک مرکزی امریکا بر این باور هستند که مشکل اصلی از کمبود «تقاضا» نشات می‌گیرد. مشکلی که شاید یافتن چاره برای آن به سادگی کاستن از روزانه حدود یک‌میلیون و 500 هزار بشکه از نفت خام موجود در بازار نباشد.

«خریدار کافی برای نفت خام در بازار وجود ندارد». این جمله‌یی است که بیزینس اینسایدر گزارش خود پیرامون فضای فعلی حاکم بر بازار نفت خام را با آن آغاز کرده است. این خبرگزاری در ادامه نوشت که نوامبر سال گذشته میلادی سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام برای حل این موضوع تصمیم به محدود کردن سطح تولید گرفت اما این کافی نبود و ایران، لیبی و نیجریه نیز از این تصمیم مستثنا شدند.

حفاران نفت خام امریکایی نیز در کنار این کشورها قرار دارند که طی هفته گذشته رکوردی جدید را به ثبت رساندند. طبق گزارش شرکت خدمات نفتی بیکر هیوز که در رویترز به چاپ رسیده است، ریگ‌های حفاری امریکا در این هفته با افزایش 11عددی همراه شد که بیشترین افزایش در 3 هفته اخیر به شمار می‌رفت. این مسائل سبب شده است که برخی از جمله مریل لینچ استراتژیت بانک مرکزی امریکا بر این باور باشند که راه‌حل اصلی «افزایش تقاضا» است، تقاضایی که در حال حاضر از دیدگاه تحلیلگران بانک مرکزی امریکا، یارای مقابله با مازاد عرضه را ندارد. لینچ می‌گوید: «تصویر اقتصاد جهان و چشم‌انداز آن نویدگر افزایش قابل توجه در تقاضای نفت خام نیست.»

به‌گزارش «تعادل»، دیروز رویترز در مطلبی نوشت که روز جمعه و به دنبال کاهش ارزش دلار، قراردادهای آتی نفت خام با افزایش روبه‌رو شد اما در نهایت با پنجمین هفته متوالی کاهشی پایان یافت. این در حالی است که طرح کاهش تولید نفت خام اوپک، در کاستن مقداری قابل ملاحظه از مازاد عرضه نفت خام در بازار نفت، ناکام بوده است.  بهای نفت خام برنت در معاملات روز جمعه با 32 سنت یا 0.7 درصد افزایش روبه‌رو شده و با 45 دلار و 45سنت معامله شد. از سوی دیگر بهای نفت خام دبلیو تی‌ای نیز با 27 سنت یا 0.6 درصد افزایش به 43 دلار و یک‌سنت رسید.

در این هفته، هر دو شاخص معادل 3.9 درصد قیمت خود را از دست دادند و در حال حاضر نفت به پایین‌ترین نرخ خود در 10 ماه گذشته رسیده که موجب تداوم نگرانی‌ها درمورد افزایش تولید نفت شده است. لغزش‌های پنج هفته اخیر در بهای نفت خام نشان‌دهنده طولانی‌ترین دوره کاهش هفتگی برای قراردادهای ماه‌های قبل از آگوست 2015 تاکنون است.

پیش از این و در واکنش به انتشار آمار سکوهای حفاری از سوی شرکت خدمات نفتی بیکر هیوز که از افزایش 11 سکوی حفاری حکایت می‌کرد، بهای نفت خام با کاهش مواجه شده بود. این آمار سکوها، بالاترین افزایش در سه هفته اخیر به شمار می‌رفت. جیمز ویلیامز، رییس موسسه امریکایی دبلیو تی آر جی در این زمینه گفت: افزایش شمار دکل‌های حفاری امریکا در این هفته، بازتاب‌دهنده تصمیم‌هایی است که چند ماه پیش و در زمان افزایش قیمت نفت اتخاذ شده بود.

وی پیش‌بینی کرد که افت کنونی قیمت نفت سبب می‌شود که در یک یا دو ماه آینده، شمار دکل‌های حفاری در امریکا رو به کاهش بگذارد. روز جمعه دلار امریکا نیز در میان سبدهای ارزی بیشترین کاهش ارزش را داشته و با کاهش 0.3 درصدی بیشترین افت از ابتدای ماه ژوئن را تجربه کرد. تضعیف ارزش دلار در روز جمعه به افزایش بهای نفت خام کمک کرد.

با وجود تلاش اوپک برای کاهش روزانه یک‌میلیون و 800هزار بشکه‌یی از نفت خام موجود در بازار، بهای نفت خام در سال جاری همچنان 20درصد پایین باقی ماند.

این شرایط بازار را در بزرگ‌ترین سقوط از دهه 1990 تاکنون قرار می‌دهد، زمانی که افزایش تولید نفت و بحران مالی آسیا منجر به زیان‌های مالی شدیدی شد.  تحلیلگران بانک مرکزی امریکا روز پنج‌شنبه در بیانیه‌یی با اشاره به آمار اقتصادی ضعیف در ایالات متحده، چین و آسیا اعلام کردند: «ما شک داریم که رشد تقاضا به اندازه کافی، برای شکستن روند حرکت کاهشی قیمت نفت خام موثر باشد.» افزایش تولید نفت امریکا از یک سو و رشد تولید نیجریه و لیبی، دو عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) که از توافق کاهش تولید نفت این سازمان معاف شده‌اند، سبب شده است تلاش‌های اخیر اوپک برای کاهش عرضه و پایان دادن به ذخیره‌سازی بیش از حد نفت در بازارهای جهانی با چالش روبه‌رو شود.

به‌دلیل افزایش فعالیت تولیدکنندگان نفت شیل، تولید نفت امریکا در یک‌سال گذشته با بیش از 10 درصد افزایش به 9میلیون و 350هزار بشکه در روز رسیده است.  کارشناسان موسسه سنکس سکیوریتیز در گزارشی اعلام کردند: افزایش تولید نفت امریکا همچنان بازار را دچار تنش می‌کند و شواهد روزافزون نشان می‌دهد که ارتقای بهره‌وری و فناوری سبب شده است تولید نفت شیل در قیمت زیر 40دلار نیز سودآور باشد.

در پایان معاملات دیروز، قیمت هر بشکه نفت خام برنت در سطح 45 دلار و 54 سنت و قیمت شاخص دبلیو تی‌ای امریکا در سطح 43دلار و یک سنت تثبیت شد. در پایان هفته گذشته، قیمت نفت 3.9 درصد کاهش داشت که پنجمین هفته پیاپی افت قیمت آن به شمار می‌آید.

 

ارسال نظر