تولید 9 میلیون تن پتروشیمی در 2 ماهه نخست سال

۱۳۹۶/۰۳/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۵۱۷

گروه انرژی|

 طبق برآورد «تعادل» از تازه‌ترین آماری که از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی منتشر شده است، بیشترین تولید محصولات پتروشیمی ایران با سهم 43 درصد در 2ماهه نخست سال در عسلویه رقم خورده است. پس از عسلویه، ماهشهر سهمی 36 درصدی از تولید محصولات پتروشیمی ایران در فروردین و اردیبهشت 1396 داشته و 21درصد تولید نیز در سایر مناطق رقم خورده است. همچنین این آمار حاکی از این است که صادرات محصولات پتروشیمی 1.6 میلیون تن بیشتر از فروش داخلی این محصولات در 2 ماهه نخست سال بوده است. رقمی که فاصله‌یی چشمگیر میان فروش داخلی و صادرات محصولات پتروشیمی را به تصویر می‌کشد.

 دیروز نیپنا نوشت که در 2 ماهه نخست امسال عملکرد تولید مجتمع‌های پتروشیمی در منطقه ماهشهر 3.2 میلیون تن، منطقه عسلویه 3.9میلیون تن و سایر مناطق داخلی کشور نیز 1.9 میلیون تن بوده است. به گزارش روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، ظرفیت اسمی 57مجتمع‌ پتروشیمی تا پایان امسال 72 میلیون تن است که از میزان ظرفیت نزدیک به 60 میلیون تن در برنامه تولید واقعی قرار دارد.

براساس این گزارش، عملکرد 21 مجتمع پتروشیمی مستقر در منطقه ماهشهر از ابتدای سال تا پایان اردیبهشت امسال 3.2 میلیون تن بوده است.

ظرفیت اسمی سالانه مجتمع‌های پتروشیمی در ماهشهر 25.6 میلیون تن و برنامه تولید سال آن نیز 21میلیون تن برآورد شده است.

همچنین، عملکرد 16 مجتمع پتروشیمی مستقر در منطقه عسلویه نشان می‌دهد، تولید واقعی این منطقه در زمان یاد شده در حدود 3.9 میلیون تن بوده است.

ظرفیت اسمی سالانه مجتمع‌های پتروشیمی در عسلویه 32.7 میلیون تن و برنامه تولید سال آن نیز در حدود 26.5 میلیون تن برآورد شده است.

بر پایه این گزارش، تولید واقعی 21مجتمع پتروشیمی مستقر در مناطق داخلی کشور در زمان مذکور در حدود 1.9 میلیون تن بوده است.

ظرفیت اسمی سالانه مجتمع‌های پتروشیمی سایر مناطق کشور 13.7 میلیون تن و برنامه تولید سال آن نیز 11.4 میلیون تن برآورد شده است.

مجموع کل تولید صنعت پتروشیمی در اردیبهشت امسال بالغ بر 4.4 میلیون تن و عملکرد تولید از ابتدای سال تا پایان اردیبهشت نزدیک به 9میلیون تن بوده است. در بازه زمانی مذکور مقدار فروش داخلی صنعت پتروشیمی 2.7 میلیون تن (به ارزش 53517.5میلیارد ریال) و مقدار صادرات نیز 3.4میلیون تن (به ارزش 1673 میلیون دلار) بوده است.

در حال حاضر 58 طرح پتروشیمی در نقاط مختلف کشور ازجمله منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس و سایر مناطق داخلی در دست اجراست.

 

ارسال نظر