رشد 6 درصدی پیک مصرف برق تهران

۱۳۹۶/۰۳/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۰۴۶

شنبه شب یکی از 1400 خطوط شبکه برق تهران به دلیل اتصال در خطوط کابلی از مدار خارج شد

گروه انرژی

ساعت 22:49دقیقه روز شنبه، بخشی قابل‌توجهی از غرب تهران در محدوده فلکه دوم صادقیه و خیابان آیت‌الله کاشانی با قطعی برق مواجه شدند. قطعی‌ای که در مورد برخی از ساکنان تا 55 دقیقه نیز به طول انجامید. این نخستین قطعی برق رخ داده در روزهای اخیر به‌ویژه در همان محدوده به حساب نمی‌آمد اما هم در مورد زمان و هم گستره تحت پوشش از موارد قبلی قابل توجه‌تر بوده و برای بسیاری یادآور یک‌شنبه 16شهریور ماه سال گذشته بود. شبی که اتصال بازوی یک جرثقیل با کابل خط 63 منطقه واقع در خیابان برق آلستوم، گستره بزرگی از تهران را به خاموشی فرو برد و در ابتدا باعث ایجاد وحشت در میان مردم شد. «تعادل» برای ریشه‌یابی این اتفاق و نگاهی به وضعیت شبکه برق تهران با کامبیز نادریان، معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع برق تهران بزرگ گفت‌وگویی را انجام داد.

نادریان در این گفت‌وگو با اعلام این پیش‌زمینه که در شهر تهران بالغ بر 30هزارکیلومتر شبکه برق وجود داشته که از 1400خط اصلی منشعب می‌شود، اعلام کرد:«در حادثه شنبه شب یکی از این خطوط با به وجود آمدن مشکل در شبکه کابلی از مدار خارج شد».  معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ توزیع برق تهران بزرگ با اعلام این نکته که فرآیند عملیات مانور و انجام کارهای فنی زمانبر است، دلیل طولانی شدن قطعی برق بعضی از مشترکان این منطقه را به همین مساله مربوط دانسته و اعلام کرد که برق برخی از مشترکان با گذشت حدود 10دقیقه از شروع قطعی وصل شد.  اما نادریان در توضیح جزییات بیشتر این حادثه نیز چنین گفت: «به طور طبیعی چون شبکه برق تهران شبکه‌یی گسترده است، قطعی برق با نرخی طبیعی به دلایل خارج از شبکه، امری همیشگی به حساب می‌آید. اکنون نیز این نرخ کمتر از نیم درصد است.»

او عنوان کرد: با توجه به اینکه خطوط کابلی در زیر زمین احداث شده‌اند، مسائلی همچون حفاری سایر سازمان‌ها یا مصرف بالا در منطقه‌یی خاص می‌تواند عامل خارج از شبکه برای به مخاطره انداختن شبکه کابلی به حساب‌ آید.

معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ توزیع برق تهران بزرگ با اعلام اینکه حادثه شنبه شب در برخی از مناطق غرب تهران از نقطه ضعف در یکی از خطوط کابلی ناشی شده است، عنوان کرد که برای بیان علت دقیق اتصالی در این خط باید آزمایش‌های لازم در مورد آن انجام شود.

او همچنین عنوان کرد که این موضوع نمی‌تواند ارتباط خاصی با فرسودگی شبکه برق تهران داشته باشد. نادریان همچنین از این فرصت برای یادآوری لزوم صرفه‌جویی در مصرف برق از سوی شهروندان تهران استفاده کرده و گفت: «ما در شهر تهران و در فصول گرم سالانه با حدود 2000مگاوات افزایش مصرف ناشی از وسایل سرمایشی روبه‌رو می‌شویم. این 2000مگاوات هم از لحاظ سایبری شبکه را به خطر انداخته و هم از منظر اقتصادی هزینه‌ها را افزایش می‌دهد. اما هم‌اکنون در تهران ظرفیت 300مگاواتی برای صرفه‌جویی وجود دارد که فقط با تنظیم بهتر درجه حرارت وسایل سرمایشی و مسدود کردن برخی از دریچه‌های غیرکاربردی قابل دستیابی و حصول خواهد بود».

او در پایان عنوان کرد که از مردم تهران انتظار می‌رود در 2بازه زمانی پیک مصرف که اولی از ساعت 11تا 16و دومی از ساعت 19تا 23 را در برمی‌گیرند، دقت بیشتری را در استفاده خود از وسایل مصرف‌کننده برق به خرج داده تا بتوانند مخاطرات پیرامون شبکه برق تهران را کاهش داده و به پایداری و ثبات شبکه برق کمک کنند. طبق آماری که نادریان عنوان کرده است، پیک مصرف برق تهران در سال جاری 3900مگاوات بوده که نسبت به سال گذشته 6 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

همچنین آمار پیک مصرف برق کشوری که از سوی شرکت مادر تخصصی توانیر در اختیار«تعادل» قرار گرفته است، نشان می‌دهد که پیک مصرف برق در روز شنبه 20خرداد چه در نوبت روز و چه در نوبت شب با افزایشی قابل توجه نسبت به روز قبل از آن مواجه بوده است. طبق این آمار پیک مصرف برق در نوبت روز جمعه معادل 43074مگاوات و در ساعت 14:53دقیقه بوده اما در مورد شنبه و در نوبت روز در ساعت 14:17دقیقه پیک 48901مگاوات به ثبت رسیده است. در مورد نوبت شب نیز شنبه با پیک 48202 در ساعت

26: 21دقیقه مواجه بوده است.

همچنین روز گذشته حسین صبوری، مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران با رد هر گونه خاموشی برق ناشی از کمبود تولید در تهران گفته است:«خاموشی موردی در تهران به دلیل وقوع حوادث امری طبیعی است بنابراین از مشترکان درخواست می‌شود، مدیریت مصرف را جدی بگیرند».

به گزارش روابط عمومی شرکت توزیع برق تهران بزرگ حسین صبوری در پاسخ به این سوال که برخی نقاط تهران هفته گذشته بار‌ها شاهد خاموشی برق بوده است، گفت: خاموشی موردی یا با برنامه در برخی نقاط تهران رخ می‌دهد که این موارد هم ناشی از وقوع حوادث، آماده کردن و تعمیرات شبکه برای مقابله با پیک مصرف است.

وی با اشاره به اینکه هنوز با پیک مصرف برق فاصله داریم و از اول تیر ماه اوج مصرف برق را شاهد خواهیم بود، اظهارکرد: برای مقابله با پیک مصرف، برخی اقدامات در شبکه درحال انجام است که به آن خاموشی با برنامه گفته می‌شود بنابراین اگر در نقطه‌یی از تهران خاموشی برق رخ می‌دهد ناشی از کمبود تولید نیست.

وی همچنین افزود: تک خاموشی‌های برق در تهران ناشی از حوادث کوچک یک امر طبیعی است که با اوج گرما در شبکه رخ می‌دهد.

 به گفته مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران همه ساله مصرف برق در تهران ۳تا ۴درصد رشد دارد که این عدد به خاطر ورود ۱۲۰هزار مشترک جدید به شبکه است بنابراین مشترکان باید توجه ویژه‌یی به مدیریت مصرف برق داشته باشند.

صبوری در پاسخ به این سوال که درحال حاضر مصرف برق در تهران نسبت به سال گذشته رشد دارد یا خیر گفت: مصرف روزانه برق درحال حاضر در تهران ۳۴۰۰تا ۳۵۰۰مگاوات است بنابراین پیش‌بینی می‌شود که مصرف برق در تابستان به ۴۵۰۰مگاوات برسد. وی افزود: طبق آمارهای اخذ شده هنوز مصرف برق در تهران رشد ندارد و مثل سال گذشته است.

 

 

 

ارسال نظر