برنامه توسعه تهران یا بودجه 4 ساله

۱۴۰۱/۱۰/۲۶ - ۰۵:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۶۶۱۱
برنامه توسعه تهران یا بودجه 4 ساله

گروه راه و شهرسازی| چهارمین برنامه توسعه تهران در نشست علنی دیروز شورای شهر رونمایی شد. برنامه‌ای که انتظار می‌رفت، فراتر از بودجه نویسی‌های سالانه، خط مشی‌ها و سیاست‌های کلانشهری پایتخت را معرفی و مسیر آینده این شهر را ریل‌گذاری کند.

علیرضا زاکانی، شهردار تهران در این نشست اعلام کرد: 507 هزار میلیارد تومان برای توسعه حمل و نقل عمومی در برنامه چهارم توسعه در نظر گرفته شده که 360 هزار میلیارد تومان از این میزان به مترو اختصاص دارد.

به گزارش «تعادل»، اگرچه در نشست علنی دیروز اعلام نشد که 507 هزار میلیارد تومان اعتبار از چه محل و منبعی تامین خواهد شد، اما با بررسی بودجه سال جاری شهرداری تهران که کمی بیشتر از 50 هزار میلیارد تومان است، مشخص می‌شود که رقم درج شده در لایحه برنامه توسعه تهران، 10 برابر (914 درصد) بودجه امسال شهرداری است.

در همین حال، دیروز اعضای شورای شهر در واکنش به این برنامه توسعه‌ای دو نگرانی مبنی بر عدم انطباق این برنامه با طرح جامع شهر تهران و تراکم فروشی ابراز کردند. معاون شهردار اما هر دو این نگرانی‌ها را رد کرد و گفت به جای تراکم فروشی، جابه‌جایی تراکم خواهیم داشت.

برنامه‌ای با محوریت حمل‌ونقل عمومی

در یکصد و بیست و یکمین جلسه دوره ششم شورای شهر تهران که به دلیل سرمای هوا و کمبود گاز، به جای سالن اصلی در سالن شیبانی ساختمان شورا، با حضور شهردار تهران برگزار شد، اعضای پارلمان شهری پایتخت به بررسی لایحه برنامه چهارم شهرداری تهران پرداختند. علیرضا زاکانی، شهردار تهران برای بررسی نظرات اعضای شورا درباره برنامه چهارم شهرداری نیز به پارلمان شهری پایتخت آمد. در جلسه دیروز، تاکید زیادی بر لزوم گسترش حمل‌ونقل عمومی در برنامه آینده شورای شهر شد و شوراییان همچنین تاکید کردند که برنامه بعدی شهرداری باید با طرح جامع تهران منطبق باشد و از شهرفروشی پرهیز شود. 

 

هشدار درباره پیامدهای برنامه توسعه

مهدی اقراریان، عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران در نشست علنی دیروز این شورا در واکنش به لایحه برنامه توسعه شهر تهران بیان کرد: مفهوم کلیدواژه TOD ذیل برنامه چهارم توسعه، نگرانی‌های را به دنبال داشته است، شهر تهران هر بار به یک بهانه به تعطیلی کشیده می‌شود، یک بار به دلیل کاهش بارندگی و آلودگی هوا، بار دیگر به دلیل شدت بارش و برودت هوا و کمبود گاز و بار دیگر به دلیل کمبود آب همه‌چیز تعطیل می‌شود.

وی با بیان اینکه ما در جمعیت‌پذیری تهران دچار یک چالش و بحران جدی هستیم، تصریح کرد: برخی از تصمیمات مسوولان فعلی می‌تواند در دهه‌های آینده برای کشور ایجاد بحران کند، ما تجربه زیادی در زمینه بحران‌های ناشی از تصمیمات غلط از سوی مسوولان داشته‌ایم.

عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران ادامه داد: گزارش‌هایی که از کمیسیون ماده ۵ در خصوص تغییرات در حال وقوع در حوزه‌های مختلف شهرداری به دست ما می‌رسد، علی رغم ظاهر قانونی اما پیامدهایی در شهر دارد که در عملکرد شورای ششم ثبت خواهد شد، نکاتی که از سوی شهرداری در این باره ذکر می‌شود مانند تلاش برای تولید مسکن چندان تاثیرگذار نیست به این معنا که کاهش قیمت مسکن تاثیری بر متغیرهای مسکن ندارد، ارتباط مستقیمی میان عرضه و تقاضای آن وجود ندارد.

اقراریان تصریح کرد: مادامی که برنامه TOD برای ما شفاف نباشد و ما ندانیم که تحت این عنوان، شهرداری قرار است از این محل چه اقداماتی داشته باشد به نظر می‌رسد رای دادن به این مساله اشتباه خواهد بود و ما باید حتما پاسخگوی فعل و قول خودنسبت به آیندگان باشیم.

چمران: محور توسعه فراتر از حمل‌ونقل عمومی است

مهدی چمران، ریس شورای شهر در ادامه روند بررسی این لایحه با تاکید بر این نکته که نوسازی شهر بر مدار حمل و نقل عمومی درست نیست و باید به حمل و نقل روان تغییر یابد، اظهار کرد: حمل و نقل محور اصلی ما نیست که تغییرات را بر اساس آن انجام دهیم محور توسعه شهر فراتر از این است.

امانی: نوسازی باید مبتنی  بر طرح جامع شهر باشد

در ادامه برگزاری یکصد و بیست و یکمین صحن شورای اسلامی شهر تهران و بررسی لایحه برنامه چهارم شهرداری تهران ناصر امانی عضو شورای شهر در ارایه تذکری در خصوص این موضوع اظهار کرد: در بخشی از این متن مقوله نوسازی شهر بر مدار حمل و نقل عمومی عنوان شده است که با توجه به ابعاد بررسی‌های انجام شده این بحث خلاف طرح جامع ترافیک شهر تهران است چرا که مبحث نوسازی باید مبتنی بر طرح جامع شهر باشد که حمل و نقل عمومی یکی از مسائل ذیل آن است.

وی تاکید کرد: ما اگر صرفا مقوله نوسازی را محدود به حمل و نقل عمومی کنیم قطعا سایر مسائل شهر دچار مغفولیت واقع خواهد شد و این صراحتا یک نقض غرض است.

چمران در توضیح و پاسخ به سخنان امانی عنوان کرد: نوسازی شهر بر مدار حمل و نقل عمومی دارای ایرادهایی است چرا که قطعا مبنای نوسازی حمل و نقل عمومی نیست بلکه مبتنی بر مدارهای دیگری است.

وی در تاکید بر صحبت‌های شهردار تهران مبنی بر تامین مالی از مبانی شهر برای نوسازی تهران اظهار کرد: یکی از منابعی که می‌توان در نظر داشت مناطق اطراف ایستگاه‌های مترو است تا با بارگذاری افزون بر آنچه که در طرح جامع ذکر شده انجام‌شود تا از آن مسیر بتوان منابع مالی برای نوسازی شهر تامین شود.

وی تاکید کرد: هنوز عملیاتی کردن این طرح و ایده دارای قاعده درستی نیست و نهایی شدن آن نیاز به چکش کاری‌ها و بررسی‌های کارشناسانه دارد.

سروری: حمل‌ونقل عمومی اولویت اصلی تهران

در ادامه بررسی برنامه چهارم شهرداری تهران پرویز سروری نایب‌رییس شورای شهر تهران در تاکید مواضع این برنامه موضوع حمل و نقل عمومی را از اولویت‌های اصلی برشمرد و گفت: می‌توان با عمل کردن و الگو قراردادن طرح جامع شهری در خصوص حمل و نقل به دلیل همسویی مقوله‌های رفع آلودگی هوا و ترافیک چالش‌های مرتبط با این موضوع حل و فصل گردد.

وعده وفاداری به طرح جامع و پرهیز از شهرفروشی

با استماع نظرات و پیشنهادهای اعضای شورای شهر در خصوص لایحه برنامه چهارم شهرداری تهران، حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در توضیحاتی در این خصوص اظهار کرد: بحث نوشهرگرایی مبتنی بر توسعه حمل و نقل عمومی به عنوان ایده شهرسازی نوین در جهان تلقی می‌شود که این مهم الزام شورای عالی معماری و شهرسازی که شهرداری تهران را الزام کرده تا طرح تفصیلی را مبتنی بر توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی (TOD) بازنگری کند.  وی ادامه داد: متاسفانه در اجرای بسیاری از اقدامات از قبیل زوج و فرد کردن خودروها، احداث اتوبان‌ها و بزرگراه‌های دو طبقه، احداث تونل‌های متعدد شهری، وارد کردن اتوبوس‌های دوکابین به بدنه حمل و نقل عمومی و ... مشکل حمل و نقل حل نشد از این رو ایده جهانی مضمون به این اصل است تا برای برابر کردن نظام عدالت شهروندی، شمول اجتماعی مردم بتوانند آسانتر به حمل و نقل عمومی دسترسی داشته باشند.

صارمی افزود: اطمینان می‌دهیم که دو نگرانی که برخی نمایندگان مردم شهر در خصوص عدم انطباق متون با طرح جامع شهر و ماجرای تراکم فروشی به وجود آمده وجود ندارد و متون اساسا مبتنی بر طرح جامع است و ما در این مقوله جابه‌جایی تراکم خواهیم داشت نه فروش تراکم.

۵۰۷ هزار میلیارد تومان برای ناوگان

علیرضا زاکانی در حاشیه یکصد و بیست و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه برنامه چهارم توسعه ۱۴۶ حکم دارد، اظهار کرد: این برنامه با شعار عدالت شهری تدوین شده و برای آن پنج سرفصل در نظر گرفته شده که در حال مرور است.

شهردار تهران با بیان اینکه شروع این برنامه با حوزه حمل و نقل بوده است، تصریح کرد: قرار بود ۶۳۰ دستگاه ون وارد شود که در مسیر پلاک‌گذاری است. سپس دستورالعمل برای واگذاری از سوی وزارت کشور برای استفاده‌کنندگان صادر می‌شود که امیدواریم تا پایان سال این دستگاه‌ها وارد شود.

زاکانی با بیان اینکه ما هیچ افتراقی با شورا در برنامه چهارم نداریم، تصریح کرد: اولویت ما در توسعه ناوگان، تمام بخش‌هاست و چون مترو زمان‌بر است، در کوتاه‌مدت روی تاکسی، ون و اتوبوس سرمایه‌گذاری کرده و در برنامه میان مدت مترو مدنظر است. چون مترو پروسه خاص و زمان‌بر خود را دارد، بازخورد فعالیت‌ها در میان مدت ایجاد خواهد شد که مصوبات برنامه چهارم مقدمه آن خواهد بود.

شهردار تهران با بیان اینکه ۵۰۷ هزار میلیارد تومان در برنامه چهارم توسعه ناظر بر ناوگان حمل و نقل عمومی است، یادآور شد: از این میزان ۳۶۰ هزار میلیارد تومان برای مترو است و ۱۴۷ هزار میلیارد تومان نیز جداگانه در نظر گرفته شده است. اعداد و ارقام در هر مدل آماده شده و به دنبال این هستیم گره ترافیکی تهران را باز کنیم. گره آلودگی هوا نیز با این اقدامات تا حدودی باز می‌شود. ما به دنبال باز شدن گره نوسازی شهر و ایجاد تسهیلات برای رفاه مردم هستیم.

 

ارسال نظر