در شهر

۱۴۰۱/۰۹/۲۹ - ۰۲:۵۵:۳۴
کد خبر: ۱۹۵۵۰۹

افت 33 درصدی بارش‌ها طی 53 سال

آمار بارش در 85 روز گذشته در کنار دو خشکسالی متوالی سبب شده تا تاب‌آوری منابع آب کشور به حداقل برسد و مدیریت مصرف مردم به عنوان یکی از ارکان ارتقای تاب‌آوری مورد توجه جدی باشد. به گزارش فارس، بررسی آماری میزان بارش تجمعی کشور از ابتدای مهر سال 1401 تا 25 آذرماه سال جاری خبر از دریافت بارش معادل 38.3 میلی‌متر در کل کشور می‌دهد که نسبت به متوسط 53 ساله شاهد 33 درصد کاهش هستیم و همچنین میزان بارش نسبت به سال گذشته بارندگی 14 درصد افزایش را تجربه کرده است. هم‌اکنون 11 استان کشور شامل سیستان و بلوچستان، قزوین، همدان، قم، کرمانشاه، سمنان، البرز، تهران، آذربایجان شرقی، اردبیل و خراسان جنوبی کمتر از 50 درصد متوسط بلندمدت بارش دریافت کرده‌اند. همچنین 8 استان ایلام، مرکزی، خورستان، زنجان، هرمزگان، کردستان، گیلان و اصفهان نیز بین 30 تا 50 درصد کمتر از متوسط بلندمدت شاهد بارندگی برف و باران بودند. از سوی دیگر 6 استان مازندران، آذربایجان غربی، لرستان، خراسان رضوی، کرمان و فارس نیز بین 10 تا 30 درصد کمتر از متوسط بلندمدت بارندگی داشتنه‌اند و 2 استان چهارمحال و بختیاری و یزد نیز کمتر از 10 درصد کمتر از متوسط بلندمدت بارش دریافت کردند. 3 استان کهگیلویه و بویر احمد، خراسان شمالی و گلستان کمتر از 10 درصد با میزان بارندگی بلندمدت فاصله دارند و تنها استان بالای نرمال کشور نیز استان بوشهر است که 14 درصد بیشتر از متوسط بلندمدت بارش دریافت کرده است.  بر اساس آخرین آمار بارندگی ثبت شده، رتبه بارش کشور در 85 روز گذشته در مقایسه با 55 سال گذشته رتبه 42 است. همچنین از 38.3 میلیمتر بارش کشور در مدت زمان مذکور، 3.1 میلیمتر در مهر 23.9 میلیمتر در آبان و 11.3 میمیلمتر در 25 روز آذرماه بارش ثبت شده است. بر اساس به‌روزترین آمار منابع آب سطحی کشور در تاریخ 25 آذرماه سال 1401، مجموع 5 سد تهران هم‌اکنون 279 میلیون متر مکعب آب دارد که نسبت به سال گذشته 21 درصد کاهش به ثبت رسیده است.

شکستگی ریل ضعف تلقی نمی‌شود

به گفته معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، ریل کالایی نیست که اصلا شکست در آن رخ ندهد و ریل اروپایی هم دچار شکست می‌شود و شکستگی ریل فی النفسه ضعف تلقی نمی‌شود. به گزارش ایلنا، عباس خطیبی، معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در یک نشست خبری با بیان اینکه تمام پروژه‌های ریلی کشور با ریل ملی ریل‌گذاری می‌شوند، اظهار کرد: به جرات می‌توان گفت، اگر ریل ملی نبود ساخت پروژه‌های ریلی امروز متوقف می‌شد. از ابتدای ساخت ریل ملی تا به امروز ٧٠ هزار تن ریل ملی خریداری شده و در این ۴ سال مشکلی نداشتیم . وی درباره اعلام شکست ریل ملی در یکی از پروژه‌های ریلی تاکید کرد: انتظار می‌رفت ذوب آهن درباره این موضوع پاسخ دهند اما باید توجه داشت که ریل کالایی نیست که اصلا شکست در آن رخ ندهد و ریل اروپایی هم دچار شکست می‌شود و شکستگی ریل فی النفسه ضعف تلقی نمی‌شود. معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ادامه داد: سخت‌ترین استانداردها را  در ذوب آهن برای ریل ملی در نظر گرفتیم و از این مجموعه تعهد گرفتیم که تا ۵ سال در هر منطقه‌ای ریل ملی دچار شکست شد بدون هزینه ریل جایگزین را در محل نصب کنند . خطیبی با تاکید بر اینکه از ٧٠ هزار تن مورد استفاده تنها یک مورد شکست رخ داده که این موضوع هم غیرطبیعی نیست و نباید نگران آن باشیم اما در آن خبر شکست ریل هم عده‌ای کم لطفی کردند چراکه آن پروژه هنوز تمام نشده بود و عملیات جوش کاری به اجرا نرسیده بود و در صفحه اتصال، تاج ریل دچار شکست شده بود.

برپایی پایگاه مشاوره و روان‌درمانی در متروی تهران

سید محمد نقیب، معاون امور فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه از برپایی پایگاه مشاوره و روان‌درمانی رویش با همکاری ستاد زنان نهاد ریاست‌جمهوری در متروی تهران خبر داد. به گزارش ایلنا، نقیب در این باره گفت: پایگاه مشاوره و روان‌درمانی رویش به منظور ارایه خدمات مشاوره و اطلاع‌رسانی در زمینه سلامت روان با رویکرد حقوقی، روانشناسی فردی و خانوادگی، پاتولوژیک (طب سنتی)، مذهبی، شغلی و تحصیلی در ایستگاه‌های منتخب متروی تهران در حال برگزاری است. وی افزود: در این پایگاه کارشناسان سلامت روان علاوه بر ارایه خدمات مشاوره و آموزشی، اطلاع‌رسانی و مشاوره به مسافران مترو در زمینه سلامت روان خانواده، نوجوانان و جوانان، به توزیع کتابچه و بروشورهای آموزشی پرداخته و راهکارهای مربوط به توانمندسازی خانواده‌ها را به مراجعین معرفی می‌کنند. بر اساس این گزارش، پایگاه مشاوره و روان درمانی رویش از روز شنبه ۲۶ آذرماه از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در ۳۰ ایستگاه منتخب مترو فعال است و به صورت رایگان، خدمات مشاوره روانشناسی را به شهروندان ارایه می‌کند.

 

ارسال نظر