ایرانشهر

۱۴۰۱/۰۹/۰۷ - ۰۳:۰۲:۱۳
کد خبر: ۱۹۴۸۰۲

تخلیه ساختمان‌های اطراف متروپل

 مدیر اجرای طرح‌های عمرانی سازمان منطقه آزاد اروند از اعمال محدودیت ترافیکی و تخلیه ساختمان‌های اطراف متروپل به منظور تخریب باقی‌مانده این سازه خبر داد. فرهاد آریا دوست در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: به منظور تخریب نهایی باقی‌مانده ساختمان متروپل آبادان، محدودیت ترافیکی به مدت ۱۰ روز از ۶ آذرماه در خیابان‌های اطراف این ساختمان اعمال شد. وی افزود: همچنین براساس هماهنگی‌ها و تصمیم‌گیری‌های انجام‌شده همه واحدهای تجاری و مسکونی که در شعاع خطر (شعاع ۶۰ متری از ساختمان متروپل) قرار دارند به صورت کامل تخلیه شده‌اند. آریادوست عنوان کرد: براساس برآوردهای انجام شده امیدواریم ظرف مدت ۱۰ روز آینده، باقی مانده ساختمان متروپل نیز به صورت کامل تخریب شود. بر اساس این گزارش، چند روز گذشته کارگاه ساختمانی متروپل آبادان به دلیل عدم رعایت مسائل ایمنی و تردد افراد متفرقه از سوی دادستانی توقیف شده بود.

رشد ۱۲۵ درصدی حمل بار در دریای خزر

مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر گفت: باتوجه به شرایط روسیه و مجموعه تحولاتی که در حوزه مسیرهای حمل بار رخ داد، حجم تقاضا برای صادرات به این کشور با رشد مواجه و کشتیرانی دریای خزر در هفت ماهه امسال در بخش حمل کالاهای مربوط به کریدورهای شمال- جنوب نسبت به سال گذشته افزایش ۳۵۰ درصدی را تجربه کرده است. به گزارش ایلنا، کامبیز جهانبانی با تاکید بر اینکه ناوگان کشتیرانی دریای خزر با ۱۰۰ درصد ظرفیت و بارگیری کامل بارهای صادراتی و بارهای کریدور شمال-جنوب از اسکله‌های بنادر شمال کشور مشغول به فعالیت است، خاطرنشان‌کرد: کشتیرانی دریای خزر به عنوان یکی از شرکت‌های گروه، تلاش دارد تا نقش، سهم و وظیفه خود را در زمینه حمل کالای صادراتی به‌ویژه در مسیر کریدور شمال- جنوب به صورت کامل ایفا کند. وی با بیان اینکه نزدیک به ۳۸ درصد از بارهای صادراتی کشور توسط کشتیرانی دریای خزر حمل می‌شود، تصریح کرد: این در حالی است که فقط ۲۰ درصد از ناوگان در حال تردد به بنادر شمالی، متعلق به کشتیرانی دریای خزر بوده و بقیه مربوط به کشتی‌های خارجی و ناوگان کشتیرانی بخش خصوصی ایران است. مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر ادامه‌داد: کشتیرانی دریای خزر در سال‌های اخیر با توسعه حمل‌ونقل کانتینری که پیش از این در دریای خزر متداول نبود، ۸۳ درصد حمل کالاهای کانتینری از بنادر شمالی کشور به بنادر روسیه و قزاقستان را انجام می‌دهد و امسال نیز در این زمینه نسبت به مدت مشابه سال قبل، در بخش حمل بار صادراتی کانتینری ۱۲۵ درصد رشد را به ثبت رسانده است. وی تاکید کرد: در بخش واردات نیز سهم کشتیرانی دریای خزر نسبت به صادرات متناسب است؛ این در حالی است که کشتیرانی‌های بخش خصوصی و خارجی متمایل به حمل کالاهای وارداتی هستند و سهم بیشتری در حمل بار وارداتی دارند. جهانبانی تمرکز کشتیرانی دریای خزر را صادرات و حمایت از صادرکنندگان ایرانی اعلام کرد و گفت: اگرچه با توجه به شرایط روسیه و مجموعه تحولاتی که در حوزه مسیرهای حمل بار این کشور به دلیل مناقشات با اوکراین انجام شده، حجم تقاضا برای صادرات به روسیه با رشد فزاینده‌ای مواجه است، اما کشتیرانی دریای خزر در هفت ماهه سال جاری در بخش حمل کالاهای مربوط به کریدورهای شمال-جنوب نسبت به سال گذشته افزایش ۳۵۰ درصدی را تجربه کرده است؛ بنابراین به‌طور تقریبی غالب سهم حمل کالا از کریدور شمال-جنوب به عنوان یک ماموریت ملی، در اختیار کشتیرانی دریای خزر است؛ ضمن اینکه در حال تکمیل زیرساخت‌ها و توسعه ناوگان در این مسیر هستیم. وی با اشاره به سفارش ساخت کشتی با تولیدکنندگان داخلی از سوی گروه کشتیرانی دریای خزر، افزود: بر این اساس تلاش داریم تا با توسعه ناوگان، سهم حمل دریایی بارهای صادراتی از ایران به کشورهای حاشیه دریای خزر را افزایش دهیم؛ این در حالی است که این حرکت توسعه‌ای هم‌اکنون آغاز شده و در حوزه‌های مختلف مشهود است، به نحوی که کشتیرانی دریای خزر در بحث ترانزیت خودرو نیز با ثبت رکوردی تازه در سال جاری نسبت به سال گذشته ۲۷۰ درصد رشد را شاهد بوده است. جهانبانی گفت: با وجود افزایش تقاضا برای صادرات از بنادر شمال کشور، این بنادر به لحاظ زیرساخت‌هایی که باید از سوی نهادهای ذی‌ربط و دستگاه‌های دولتی مهیا گردد، به روزرسانی نشده و نیازمند تکمیل و توسعه تجهیزات جدید در این بنادر هستیم؛ به همین علت در برخی بنادر، شاهد انباشت کالاهای صادراتی هستیم که امیدواریم با تدبیر عاجل سازمان بنادر و دریانوردی این محدویت‌ها نیز به زودی رفع شوند وی تجهیزات بندری و شیوه تخلیه و بارگیری در بنادر یاد شده را سنتی خواند و ادامه داد: امید ما این است که این روند و نگرش از سوی دست اندرکاران متحول شود؛ ضمن اینکه فقدان شرکت‌های لجستیکی قوی در سامان دادن به نوع و شکل بارهای صادراتی برای صادرات از طریق دریا و به خصوص به صورت حمل کانتینری معضل دیگری است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. 

 

ارسال نظر