عقب‌ماندگی جدی در حمل و نقل عمومی پایتخت

۱۴۰۱/۰۹/۰۷ - ۰۳:۰۰:۴۹
کد خبر: ۱۹۴۸۰۰

گروه راه و شهرسازی|

یکی از پیش بینی‌های صورت گرفته در چهارچوب طرح جامع ترافیک پایتخت، تامین و افزودن 11 هزار اتوبوس به ناوگان حمل و نقل تهران تا سال 1404 بوده است که 9 هزار دستگاه از این تعداد باید تا سال جاری تامین می‌شده که نشده است. دیروز در جریان بررسی گزارش نظارتی 6 ماهه حوزه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری در صحن علنی شورای شهر تهران، مهدی اقراریان، عضو این شورا با اشاره به طرح جامع ترافیک مصوب سال ۸۶، بیان کرد: در راستای طرح جامع ترافیک، پیش‌بینی‌های صورت گرفته که یکی از مهم‌ترین آنها، تامین و افزودن 11 هزار اتوبوس به ناوگان حمل و نقل تهران تا سال ۱۴۰۴ بوده است که 9 هزار از آن تعداد باید تا امسال تامین می‌شده که چنین اتفاقی رخ نداده است، لذا این یک عقب ماندگی بسیار جدی است که می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد.  عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: اگر قرار باشد ما اقدام مناسبی را در راستای خدمت به شهروندان انجام دهیم، با این تعداد محدود ۲۰۰ یا ۳۰۰ دستگاه اتوبوس مشکلی حل نمی‌شود؛ با توجه به این نکات این سوال مطرح است که در حال حاضر چه تعداد اتوبوس متوقف شده و واگن مترو از کار افتاده در پایتخت وجود دارد؟ ما به عنوان عضو شورا هنوز نسبت به تعداد این اتوبوس‌ها اطلاعی نداریم، لذا درخواست می‌شود مسوولان ذیربط گزارش‌های لازم را در این خصوص به صحن شورا ارایه دهند تا مورد بررسی قرار بگیرد. وی در ادامه با طرح سوالی دیگر مبنی بر اینکه آیا جدول زمان‌بندی مشخصی برای ورود مجدد این اتوبوس‌های از کار افتاده وجود دارد یا خیر، گفت: لازم است یک بازه زمانی مشخصی در نظر گرفته شده و اعلام شود که مثلا این تعداد اتوبوس در 6 ماه آینده وارد ناوگان حمل و نقل شهری می‌شود.  رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران، ادامه داد: سوال بعدی این است که با توجه به افقی که برای سال ۱۴۰۴ در نظر گرفته شده است، این گزارش به شورا ارایه شود تا هر یک از اعضاء بر اساس وظیفه خود این موضوع را مورد بررسی قرار دهد. اقراریان در پایان تاکید کرد: بر اساس مطالعات انجام شده در حال حاضر ما در تهران به ۹۰۰۰ دستگاه اتوبوس نیاز داریم و مشکل حمل و نقل عمومی با این میزان بودجه و این تعداد تزریق اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی حل نخواهد شد؛ باید این را بپذیریم که فرقی نمی‌کند که چه کسی این نقد را مطرح می‌کند، نکته اصلی این است که کارشناسی‌های لازم در  این خصوص انجام شده که بر اساس آن پایتخت نیاز به ۹ هزار اتوبوس دارد باید برای آن تمهیدات و تدابیری اندیشیده شود، اگر دنبال حل مشکلات مردم هستیم.  مهدی چمران، رییس شورا ضمن تایید تذکرات اقراریان، تصریح کرد: شهرداری نمی‌تواند به تنهایی این تعداد اتوبوس و واگن مترو را به ناوگان حمل و نقل اضافه کند و مشکل برنامه‌ریزی نیز از همین جا نشات می‌گیرد چرا که این نهاد هنوز در خصوص موضع دولت نسبت به این مساله مطلع نیست.

    خرید ۳۰۰ اتوبوس سه‌کابین

دیروز اما جلال بهرامی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از تلاش شهرداری برای خرید ۳۰۰ اتوبوس سه کابین برای پایتخت خبر داد. بهرامی با حضور در صحن علنی شورای شهر تهران با ارایه گزارشی در مورد نحوه تامین اتوبوس‌های پایتخت گفت: ۲۱۰۰ دستگاه اتوبوس بخش خصوصی باید تا پایان سال اورهال شوند و تعهد وزارت کشور نیز تأمین ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس است. وی با بیان اینکه وزارت کشور اعلام کرده بود که توان تامین ۳۰۰ دستگاه اتوبوس سه کابین را دارد که با فرمول تأمین مالی مشترک وزارت کشور و شهرداری خریداری شود، تصریح کرد: ما عین ۳۰۰ دستگاه را برای شهر تهران تأمین می‌کنیم که کارهای بانکی در حال انجام است و نکته قابل توجه این است که هر دستگاه اتوبوس سه کابین ظرفیتش معادل سه دستگاه اتوبوس تک کابین است. بهرامی با بیان اینکه ما نیز در میزان تولید شرکت‌های سازنده اتوبوس داخلی ابهام داریم و نمی‌دانیم که تا پایان سال چند اتوبوس می‌توانند تحویل دهند، گفت: من وقتی قراردادی را امضاء کردم پایین آن این موضوع را تأکید کردم و نوشتم. معاون شهردار تهران با بیان اینکه وزارت کشور زمینه تولید را فراهم می‌کند و باید بگویم که برخی از خطوط اتوبوس تولید داخلی بین چهار تا شش ماه بعد از پیش پرداخت باید قطعات و نیروی انسانی‌شان را تکمیل کنند، افزود: اینکه ۵۰۰ دستگاه اورهال شود یا نشود تاثیری در حمل و نقل عمومی ندارد. هر چند که من اطلاعات این اتوبوس‌ها را با پلاک و شرایطش در گزارش شورا ارایه می‌کنم اما موضوع اصلی این است که ناوگان ما فرسوده است و این 

عقب ماندگی با ۵۰۰ دستگاه جبران نمی‌شود. وی با بیان اینکه برخی شرکت‌ها حتی توان ساخت یک اتوبوس را ندارند، گفت: مکاتبه‌ای با ۱۵ تولید‌کننده داشته‌ایم و ما اعلام کرده‌ایم که در یک بازه ۳۶ ماهه چقدر ظرفیت تحویل دارند که نکته قابل توجه این است که اکثر این تولید‌کنندگان حتی سایپا ظرفیت تولیدی‌اش صفر بوده است و این نشان می‌دهد که تولید‌کنندگان ما تازه می‌خواهند خط تولید خود را راه‌اندازی کنند. بهرامی با بیان اینکه از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۸ افق ۱۰ هزار اتوبوس پیش بینی شده است، تصریح کرد: نزدیک‌ترین راه تامین اتوبوس واردات است که ما با وزارت اقتصاد، مجلس و دولت رایزنی کردیم و رییس‌جمهور نیز دستورش را صادر کرده است که مقدمات واردات ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس انجام شود؛ اما هنوز وزارت صمت دستورالعمل اجرایی آن را صادر نکرده و این در حالی است که کشورهای خارجی و همسایه می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان این اتوبوس‌ها را تامین کنند.

    ساختمان‌های تهران شبیه پادگان‌های نظامی 

دیروز همچنین اعضای شورای شهر تهران لایحه دستورالعمل طراحی توده ساختمان‌های پهنه سکونت بر اساس پاکات حجمی را تصویب کردند. حمیدرضا صارمی، معاون شهردار تهران در تشریح این لایحه گفت: موضوعات بسیاری به ارتقای سیما و منظر شهری در تهران کمک می‌کند و در این لایحه سعی کردیم که فضای خلاقانه‌ای را برای معماران در راستای شکل‌گیری فضای زیبا در ساختمان‌های تهران ایجاد کنیم. وی با بیان اینکه به عنوان مثال در راستای جلوگیری از قطع درختان با تصویب این لایحه معماران می‌توانند طراحی‌های خلاقانه داشته باشند، افزود: قطعا این اقدام در کیفیت و منظر شهری ارزشمند است. مهدی عباسی، عضو شورای شهر نیز در واکنش به این لایحه با تاکید بر اینکه این لایحه برای همه ساختمان‌های تهران موضوعیت ندارد و ممکن است در برخی ساختمان‌ها به دلیل نوع نگاه معمارانه، بخشی از پلاک‌های در حال ساخت، استقبال کنند، تصریح کرد: این نوع معماری کیفیت فضای ساخت را افزایش می‌دهد و همانطور که گفتم برای همه عمومیت ندارد. مهدی چمران نیز با انتقاد به وضعیت نمای برخی ساختمان‌ها، گفت: امیدوارم این مساله سبب شود که برخی نماها که به مانند ساختمان‌های پادگان‌های نظامی شده وضعیت‌شان بهبود یابد. هر چند که باید این مساله به‌طور دقیق بررسی شود و هر گونه تخطی جرم محسوب شود. نه اینکه هر کس هر کاری در نما کرد بگویند که این در شورای شهر تصویب شده است. در نهایت، اعضای شورای شهر تهران با رأی حداکثری موافق خود دستورالعمل طراحی توده  ساختمان‌های 

پهنه سکونت بر اساس پاکات حجمی را تصویب کردند.

 

ارسال نظر