ایرانشهر

۱۴۰۱/۰۹/۰۳ - ۰۱:۵۰:۵۸
کد خبر: ۱۹۴۶۸۵

راه‌اندازی خط مستقیم دریایی به مقصد بنادر ونزوئلا

مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از برنامه‌ریزی این شرکت برای ایجاد خط مستقیم حمل کالا از مبدا ایران به بنادر ونزوئلا و بالعکس، خبر داد.  به گزارش ایلنا، محمدرضا مدرس خیابانی طی نامه‌ای به رییس سازمان توسعه تجارت، با اعلام اینکه شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تاکنون با اعزام دو فروند شناور تانکر حمل سوخت، اقدام به انتقال فرآورده‌های نفتی به کشور ونزوئلا کرده است، از مشارکت این شرکت در ایجاد پل دریایی برای حمل کالاهای تجاری میان دو کشور و در راستای امضای سند جامع همکاری‌های راهبردی 20 ساله ایران و ونزوئلا خبر داد. مدرس خیابانی با اعلام اینکه کشتی گلسان طی هفته اول آذرماه امسال به مقصد ونزوئلا بنادر جنوبی ایران را ترک می‌کند و طبق برنامه‌ریزی‌ها، دیگر شناورهای این شرکت نیز در صف اعزام به این کشور برای حمل کالاهای ایرانی قرار دارند، تصریح کرد: اعزام منظم شناورهای اقیانوس‌پیما به مسیرهای دوردست از جمله ونزوئلا مستلزم وجود بار کامل روی این شناورها است، از این رو وی تاکید کرده است که در صورت عدم استقبال تجار ایران در مراودات کالا با وتزوئلا، امکان تداوم سفر کشتی‌های حمل کالا این شرکت به این کشور، از بین خواهد رفت. مدرس خیابانی طی این نامه، اعلام کرد: شناورهای شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای حمل و جابه‌جایی کالاهای تجار ایرانی به مقصد بنادر ونزوئلا در بازه زمانی هفته پایانی بهمن ماه امسال، آماده هستند.

مانع مراودات دریایی ایران با روسیه

مسعود پلمه، دبیر انجمن کشتیرانی اظهار کرد: به رغم تلاش‌های زیاد برای هماهنگی‌، اما طرف روس نگاه ملیتی دارد و همین امر باعث می‌شود که شناورهای ایرانی سرویس‌های مطلوبی دریافت نکنند. پلمه در گفت‌وگو با ایلنا درباره انباشت کالا در بنادر شمالی و مشکلات شناورهای ایرانی برای تردد بین بنادر آستاراخان و سالیانکا اظهار کرد: موضوع و مساله کشتی‌های ایرانی در بنادر آستاراخان و سالیانکا از هم متفاوت هستند. شناورهای ایرانی در بندر آستاراخان برای پهلوگیری و تخلیه با مشکلاتی مواجه هستند که این مشکلات باعث طولانی شدن توقف در بندر آستاراخان شده و همین موضوع منجر به این می‌شود که تعداد سرویس‌های تجاری با یک کشتی که در طی یک ماه باید حداقل دو سرویس را انجام دهد، امروز با این مشکلات تقریبا به یک سرویس در ماه رسیده‌ است. دبیر انجمن کشتیرانی در پاسخ به اینکه آیا این مشکل مدیریتی تنها متوجه شناورهای ایرانی در بندر آستاراخان بوده یا تمام کشتی‌ و شناورها با این مساله مواجه هستند، گفت: متاسفانه این مشکل صرفا متوجه شناورهای ایرانی است البته این مشکل متوجه بارهایی که به سمت ایران می‌روند نمی‌شود چراکه ممکن است بخشی از این‌بار ترانزیتی و عبوری از ایران باشد. دبیر انجمن کشتیرانی ادامه داد: منظور از مشکل مدیریتی در بندر آستاراخان این است که امکانات لازم و توانمندی مدیریت امکانات موجود، برای سرویس دهی به شناورهای ایرانی در بندر آستاراخان وجود ندارد. به رغم تلاش‌های زیاد برای هماهنگی‌، اما طرف روس نگاه ملیتی دارد و همین امر باعث می‌شود که شناورهای ایرانی سرویس‌های مطلوبی دریافت نکنند. پلمه تاکید کرد: اگر از کشتی‌های روسی استفاده شود با این مشکل در بندر آستاراخان مواجه نخواهیم بود اما طرف ایرانی متضرر خواهد شد و هزینه‌های حمل دریایی کالا افزایش پیدا می‌کند.

شناسایی و رفع نقاط پر تصادف جاده‌ها با کمک استان‌ها

شهریار افندی‌زاده، سرپرست وزارت راه و شهرسازی با اشاره به نقشه راه مصوب برای افزایش ایمنی جاده‌ها گفت: شناسایی و رفع نقاط حادثه‌خیز و برطرف کردن آنها با همکاری و کمک استان‌ها منجر به نزولی کردن روند تصادفات خواهد شد. به گزارش مهر، افندی‌زاده ضمن گرامیداشت روز جهانی یادبود قربانیان سوانح رانندگی، اظهار کرد: ثبت اطلاعات سازمان‌ها و ارگان‌های تاثیرگذار در سامانه جامع ثبت حوادث و سوانح حمل‌ونقل کشور ضروری است، چرا که تحلیل این داده‌ها به ما برای تصمیم‌گیری و ارایه راهکار مناسب در جهت کاهش تصادفات جاده‌ای کمک خواهد کرد. وی با اشاره به برگزاری جلسات کمیسیون ایمنی راه‌ها در وزارت راه و شهرسازی گفت: هدف اصلی این کمیسیون، کاهش تعداد تصادفات جاده‌ها با کمک عوامل تاثیرگذار است و قرار شد نقاط پر تصادف توسط سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و پلیس راه ظرف مدت یک ماه شناسایی و به کمیسیون ایمنی راه‌ها برای اقدامات بعدی ارایه شود. افندی‌زاده همچنین به ابلاغ دستورالعمل شناسایی نقاط پر تصادف در فروردین ۱۴۰۱ اشاره کرد و افزود: بر اساس این دستورالعمل، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با همکاری استان‌ها این نقاط را شناسایی می‌کند تا با توجه به بودجه موجود برای برطرف کردن این نقاط اقدام شود. معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی در ادامه از اهمیت برنامه و نقشه راه کاهش تصادفات خبر داد و گفت: در سال ۹۸ برنامه اقدام یا اکشن پلنی برای افزایش ایمنی راه‌ها و کاهش تصادفات در کمیسیون ایمنی و مراجع ذی‌صلاح تأیید شد که طی جلسات کمیسیون ایمنی راه‌ها وظایف همه سازمان‌ها و عملکرد آنها بر اساس این برنامه اقدام، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

 

ارسال نظر