خنثی‌سازی «متان» با وام بلاعوض خارجی

۱۴۰۱/۰۸/۲۶ - ۰۱:۳۲:۱۸
کد خبر: ۱۹۴۴۶۵
خنثی‌سازی «متان» با وام بلاعوض خارجی

گروه راه و شهرسازی|

در حالی که مسوولان ارشد مدیریت شهری پایتخت گزارش «ناسا» درباره وجود ابرمتان برفراز آراد کوه واقع در جنوب تهران را غیرواقعی و کذب خوانده‌اند و حتی روز سه شنبه هفته جاری رییس شورای شهر تصویر منتشر شده توسط ناسا را متعلق به کشور دیگری اعلام کرد، یک عضو کمیسیون محیط زیست شورا خبر داده که پیش از این، شهرداری برای جذب تسهیلات بین‌المللی با هدف واردات دستگاه‌های لازم برای استحصال گاز متان با طرف‌های خارجی مذاکره کرده اما به دلیل تحریم‌ها نتوانسته از این امکان بهره مند شود.به گزارش «تعادل»، در پی انتشار گزارش سازمان ملی هوانوردی و فضایی ایالات متحده امریکا موسوم به «ناسا» از تشکیل ابر «متان» بر فراز یک محدوده 5 کیلومتری از جنوب تهران، در اولین واکنش، مسوولان شهرداری این مساله را در حد یک «خبر» دانستند و آن را نیازمند بررسی‌های بیشتر عنوان کردند. در این حال، رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست با تایید وجود گاز متان در محدوده مرکز دفن زباله آرادکوه، سازمان مدیریت پسماند شهرداری را مسوول استحصال گازهای گلخانه‌ای در این محدوده دانست. به گفته این مسوول دولتی، گازهای گلخانه‌ای نباید وارد محیط شود و سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران وظیفه دارد که این گازها را استحصال کند. 

بر اساس این گزارش، در نخستین هفته آبان سال جاری، خبری در رسانه‌ها منتشر شده مبنی بر اینکه محققان ناسا، ظرف ۵ ماه گذشته و به دنبال نصب طیف‌سنج تصویربرداری (EMIT) در ایستگاه فضایی بین‌المللی با قابلیت تشخیص گاز‌های گلخانه‌ای از جمله متان و دی‌اکسیدکربن، موفق به شناسایی ۵۰ ابر ساطع‌کننده متان در چند منطقه جهان از جمله آسیای مرکزی (ترکمنستان) خاورمیانه و جنوب غربی ایالات متحده (حوزه پرمین، جنوب شرقی نیومکزیکو و یکی از بزرگ‌ترین میادین نفتی جهان) شده‌اند که به استناد تصاویر ثبت شده توسط این طیف‌سنج، یکی از این کانون‌ها شامل ابری از گاز متان به طول ۵ کیلومتر، در آسمان جنوب تهران و بر بالای یک مجتمع دپوی زباله شناسایی شده و طبق تصاویر به دست آمده، این ابر ۵ کیلومتری در هر ساعت حدود ۸۵۰۰ کیلوگرم متان به هوا می‌فرستد. تنها مرکز وسیع دپوی زباله در جنوب تهران با مختصاتی که مورد اشاره گزارش ناساست، سایت آرادکوه و متعلق به مرکز مدیریت پسماند شهرداری تهران است که از ۶۰ سال قبل به دفع و دفن زباله روزانه شهروندان تهرانی اختصاص یافته و طبق نظر کارشناسان محیط زیست به پایان عمر خود رسیده است.به گزارش «تعادل» علیرضا زاکانی حدود یک هفته پس از انتشار گزارش ناسا در رسانه‌های داخلی، این گزارش را «دروغ» خواند. سه شنبه هفته جاری نیز مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران تصویر انتشار یافته از تجمع گاز متان روی بخش‌هایی از جنوب پایتخت را متعلق به کشور دیگری دانست. در چنین شرایطی، مهدی بابایی، عضو کمیسیون محیط زیست شورا با اشاره به مذاکره شهرداری برای جذب سرمایه و تکنولوژی مربوط به استحصال گاز متان گفت: در خصوص استحصال گاز متان شهرداری تهران به دلیل تحریم‌های ظالمانه نمی‌تواند از وام‌های بین‌المللی و تسهیلات بلاعوض بین‌المللی در این زمینه استفاده کند.

    احتمال وجود ابر متان وجود دارد

بابایی در گفت‌وگو با ایلنا در پاسخ به اینکه آیا شورا درخصوص ابرگاز متان که از سوی ناسا مطرح شده است ورود می‌کند؟ تصریح کرد: باید خبر ناسا توسط سازمان محیط‌زیست بررسی شده و تایید یا رد آن توسط کارشناسان محیط زیست اعلام شود، چراکه آنها متولی این امر هستند و این محدوده نیز خارج از محدوده شهری شهر تهران است، لذا کارشناسان محیط زیست باید این موضوع را تایید یا رد کنند. بابایی تصریح کرد: البته من این موضوع را نه رد می‌کنم نه تایید، چراکه احتمال وجود این ابر و توده نیز وجود دارد.

    مذاکره برای جذب سرمایه خارجی

وی همچنین درباره گاز متان ادامه داد: یکی از دلایلی که شهرداری تهران نتوانسته است در این زمینه توفیق نسبی داشته باشد، این است که شهرداری تهران نتوانسته از وام‌های بین‌المللی که درخصوص استحصال گاز متان است بهره‌گیری کند، چراکه در این حوزه وام‌های مختلف بین‌المللی پرداخت می‌شود یا حتی اعطای تسهیلات بین‌المللی را داریم که بلاعوض به کشورها پرداخت می‌شود تا در خصوص استحصال گاز متان و سامان‌دهی این بخش اقدام کنند. این عضو کمیسیون محیط زیست شورا ادامه داد: شهرداری تهران نیز ورود کرده و مذاکراتی با سرمایه‌گذاران خارجی داشته است، اما به دلیل تحریم‌های ظالمانه که در این زمینه وجود دارد تاکنون نتوانسته‌ایم از تسهیلات بین‌المللی برای این حوزه اقدام کنیم و لذا این عقب‌ماندگی در این حوزه مشهود است.

    محیط‌زیست تشریفاتی است

بابایی تصریح کرد: همیشه متاسفانه موضوعات محیط زیستی از موضوعات تشریفاتی در کشور ما بوده و جزو موضوعات محوری نبوده است، در حال حاضر محور توسعه در کشورهای پیشرفته با رویکرد توسعه پایدار است به هر حال محور اصلی توسعه پایدار مسائل محیط‌زیستی است، از این رو، وقتی که ما محورهای دیگر از جمله توسعه اقتصادی یا اجتماعی را صرفا به صورت تک مورد در اولویت محور توسعه قرار می‌دهیم دچار دغدغه‌های محیط‌زیستی می‌شویم که نمونه آن شهر تهران است که زیرساختارهای لازم برای زیست شهری در آن وجود دارد، اما دچار آلودگی هوا شدیم که واقعا این همه زیرساخت و سرمایه ملی آنطور که باید و شاید قابل استفاده نیست. یکی از دلایل این امر این است که توجه به محیط‌زیست جزو رویکردهای اول نیست و با رویکرد تشریفاتی انجام می‌شود.

    آلودگی هوا اولویت اول شهرداری

او درباره اقدامات شهرداری تهران درباره رفع آلودگی هوا و نظارت شورا بر شهرداری گفت: شهرداری تهران موضوع آلودگی هوا را به عنوان اولویت اول خود در مسائل شهری می‌داند و بیش از ۳۵ درصد بودجه خود را در بخش حمل و نقل عمومی از جمله توسعه مترو، نوسازی و بازسازی ناوگان حمل و نقل عمومی هزینه کرده است و بیش از این شهرداری تهران توان اینکه در مساله آلودگی هوا ورود کند را ندارد. وی با بیان اینکه شهرداری تهران بیش از این نمی‌تواند برای رفع آلودگی هوا بودجه تخصیص دهد و توسعه حمل و نقل عمومی را پیگیری کند، ادامه داد: متاسفانه دولت‌ها هیچ‌گونه حمایتی را در بحث رفع آلودگی هوا نداشتند به ویژه در بحث اسقاط خودروهای فرسوده. همچنین توجه جدی به بحث توسعه حمل و نقل عمومی در شهرها نداشتند، البته در این دوره به هر حال کمک‌هایی از سوی دولت در خرید و تحویل اتوبوس به شهرداری تهران شده است. عضو کمیسیون محیط زیست شورا تصریح کرد: البته این کمک در ۱۲ سال گذشته نادیده گرفته شده بود و هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته نبود، اما این سرعت، سرعت لاک‌پشتی است و با این بحران جدی که در موضوع آلودگی هوا داریم، شهرمان کم کم زیست‌پذیری مطلوب خود را از دست می‌دهد.

    مدیریت شهری اختیار لازم را ندارد

بابایی در پاسخ به اینکه آیا شهرداری و شورا این درخواست را از دولت داشته است که بر روند اسقاط خودرو نظارت کند، چراکه وقتی خودرو از رده خارج نشود و خودروهای تولید شده نیز به چرخه ترافیک اضافه شوند باعث افزایش آلودگی بیشتر هوا خواهد شد، گفت: این اقدام باید از طریق مجلس صورت بگیرد چراکه ما در شورا و شهرداری اختیار لازم در این عرصه را نداریم و نمی‌توانیم الزامی در این حوزه داشته باشیم. در خصوص نمایشگاه بین‌المللی نیز که الزام کردیم نمایشگاه بین‌المللی به شهر آفتاب انتقال پیدا کند متاسفانه مصوبه شورا توسط فرمانداری تایید نشد. معتقدم این موضوع باید در حوزه حکمرانی به آن توجه شود و مسوولیت آن کامل با دولت است و شهرداری تهران بیش از این توان ندارد که در این حوزه بودجه‌ریزی کند. وی با بیان اینکه عدم رفع آلودگی هوا همه تقصیرها متوجه دولت‌ها از ابتدای انقلاب تاکنون است، درباره زباله‌سوزی در شهر تهران گفت: ما با پیگیری که از سازمان بازیافت در شهرداری تهران داشتیم، از آنها خواستیم تا با اقدامات ویژه‌ای، با عوامل غیرمجاز در تفکیک زباله، برخورد کنند.در مناطق ۱۸ و ۱۵ با عوامل غیرمجاز که در حوزه تفکیک زباله فعالیت می‌کردند، برخورد شد و نسبت به تغییر کاربری آن محل‌ها اقدام شد.

 

ارسال نظر