مجوز «شعام» برای واردات اتوبوس دست دوم

۱۴۰۱/۰۸/۲۳ - ۰۱:۵۷:۵۹
کد خبر: ۱۹۴۳۳۹

شهردار تهران از دریافت مجوز از شورای عالی امنیت ملی (شعام) برای واردات اتوبوس‌های دست دوم خارجی خبر داد. علیرضا زاکانی روز یکشنبه در حاشیه یکصد و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به ضرورت تحول در حمل و نقل افزود: بر اساس نظرسنجی از شهروندان، بزرگ‌ترین مشکل پایتخت، مساله ترافیک و بعد از آن آلودگی هوا است و برای اینکه بتوانیم مشکلات حوزه کالبدی شهر را حل کنیم، ابرطرح نوسازی شهر را در دستور کار داریم. زاکانی یادآور شد: بر اساس سند توسعه، شهر تهران به ۹ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد و اکنون حدود ۷۵ درصد تردد شهر با خودرو شخصی است که نتیجه‌ای جز آلودگی هوا و ترافیک در پی ندارد و باید این درصد را جبران کنیم و ۷۵ درصد تردد را به حمل و نقل عمومی سوق دهیم. شهردار تهران با اشاره به استفاده از الگوهای متفاوت حمل و نقل، افزود: برنامه‌ریزی برای استفاده از تراموا داریم که هم حمل و نقل پاک است و هم با یک پنجم هزینه، دو سوم خدمات مترو را ارایه می‌دهد. وی درباره ورود ۶۳۰ دستگاه واگن به تهران گفت: این اقدام نیاز به ۱۵ درصد پیش پرداخت به طرف خارجی داشت که مقدمات آن انجام شد و اکنون به پایان کار رسیده است. شهردار تهران درباره افزایش تعداد اتوبوس‌های تهران و ورود اتوبوس‌های دست دوم خارجی به پایتخت هم از دریافت مجوز شورای عالی امنیت ملی خبر داد و اظهار کرد: به‌طور ویژه توسعه بخش خصوصی را دنبال می‌کنیم و اکنون با ۱۶ شرکت همکاری داریم و درحال مذاکره هستیم تا از آنها خرید خدمت انجام دهیم و قول‌های مساعدی دریافت کردیم. تا دو هفته دیگر بسته‌ای برای این همکاری آماده خواهد شد. در حال حاضر به بیش از ۳ هزار دستگاه اتوبوس رسیده‌ایم و نوسازی و بازسازی حدود ۸۰۰ دستگاه را در دستور کار داریم. زاکانی با بیان اینکه واردات اتوبوس‌ها از خارج کشور مد نظر قرار دارد، افزود: شرکت‌های سرمایه‌گذار باید آنها را وارد تهران کنند اما به دنبال این هستیم فراتر از اینها به بحث تراموا و مترو هم وارد شویم.

      خرید مسکن ۶۷ سال زمان می‌برد

شهردار تهران درباره طرح تفصیلی شهر تهران توضیحاتی ارایه کرد و گفت: خرید مسکن در تهران برای یک فرد عادی ۶۷ سال زمان می‌برد.  زاکانی در گفت‌وگو با ایلنا اظهار کرد: ۵۱ درصد مردم تهران اجاره‌نشین هستند و خرید مسکن در تهران ۶۷ سال برای یک فرد عادی زمان می‌برد، یعنی چند نسل باید بگذرد تا یک خانواده بتواند خانه‌دار شود. در تهران هر اتفاقی که می‌افتد، نقطه آغاز آن اتفاق در سراسر کشور است. گرانی مسکن و گرانی اجاره‌نشینی از تهران شروع شده است، اما الان همه مردم کشور از آن رنج می‌برند. گشایش هم از تهران شروع می‌شود و در کشور تسری می‌یابد.

      شهرداری به تنهایی نمی‌تواند 

مهدی چمران، رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به آلودگی هوای پایتخت طی روزهای اخیر یادآور شد: ما ابتدای سال اعلام می‌کنیم که باید کاری شود تا در پاییز نگوییم وضعیت مناسب نیست. قطعا اقدامات لازم مدت بیشتری می‌طلبد که این مدت وجود داشته و متاسفانه از دست رفته است. چمران که در حاشیه جلسه علنی شورای شهر با خبرنگاران سخن می‌گفت، با تاکید بر تدوین قانون هوای پاک تصریح کرد: وزیر کشور چند ماه پیش، تمام دستگاه‌ها را در جلسه‌ای گردهم آورد و بررسی شد که این دستگاه‌ها تا چه اندازه وظایف خود را انجام داده‌اند. بسیاری از دستگاه‌ها هنوز ماموریت خود را انجام نداده بودند و برخی دیگر نیز اقداماتی را آغاز کرده بودند. در این میان شهرداری نیز در این زمینه پاسخگو بود اما تمام دستگاه‌ها باید کنار هم باشند و شهرداری به تنهایی نمی‌تواند کاری انجام دهد. وی با بیان اینکه منابع آلودگی هوا را باید اصلاح کنیم، گفت: برنامه‌هایی برای موتورخانه‌ها نیز پیش بینی شده بود که اجرا نشد که اگر اجرا می‌شد، تاثیرگذار بود. شاید اصلاح هر کدام از منابع پنج درصد تاثیر داشته باشد، اما مجموع این عوامل اثرگذار خواهد بود. چمران با تاکید بر اینکه لازم است وزیر کشور جلسه‌ای دیگر ترتیب دهد تا ببینیم کدام دستگاه‌ها وظایف خود را انجام نداده‌اند، خاطرنشان کرد: اتوبوس‌هایی که با گازوییل فعالیت می‌کنند باید نوسازی یا بازسازی شوند یا دستگاه‌های فرسوده از چرخه خارج شوند. وی ادامه داد: ۲۰ درصد آلودگی مرتبط با موتورسیکلت‌هاست و مشکلات زیادی ایجاد می‌کند. اگر موتورها برقی شوند، اقدام خوبی خواهد بود، اما قیمت‌ها افزایش یافته و این مشکلات گریبان گیر ماست. رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه اتوبوس‌هایی که فکر می‌کردیم حالا باید داشته باشیم وجود ندارند که جایگزین شوند، گفت: ظرفیت مترو هنوز به پیش از کرونا بازنگشته و این ظرفیت باید بازگردد. واگن‌ها باید اورهال و موارد جدید خریداری شوند که البته دو سال آینده وارد چرخه خواهد شد. قطعا این کار عملی است و باید تمام دستگاه‌ها کنار هم قرار بگیرند و ما به عنوان نماینده مردم این تقاضا را از آنها داریم. آلودگی هوا در تمام نقاط شهر است و اتفاقا آلودگی هوا در شمال شهر شدت بیشتری دارد.


قتل درخت قسطی شد

طرح دو فوریتی تقسیط بدهی عوارض شهرسازی در یکصد و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با ۲۰ رأی موافق به تصویب رسید. دیروز در جریان برگزاری یکصد و پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران، طرح دو فوریتی تقسیط بدهی عوارض جرایم قطع درخت و ماده ۱۰۰ بدون بهره با اقساط ۲۴ ماهه برای مردم و ۳۶ ماهه برای ایثارگران مورد بررسی قرار گرفت. در جلسه دیروز شورا لایحه اصلاحیه مصوبه نحوه اخذ مطالبات حوزه شهرسازی با ۱۹ رأی موافق به تصویب رسید و مقرر شد که عوارض در بخش جرایم قطع درخت و ماده ۱۰۰ که مشمول تخفیف نبود، برای مردم به صورت ۲۴ ماهه و برای ایثارگران به صورت ۳۶ ماهه تقسیط شود.در نهایت این طرح با ۲۰ رأی موافق اعضای شورای اسلامی شهر تهران به تصویب رسید.

 

ارسال نظر