پرواز جام جهانی هست، تقاضا نیست

۱۴۰۱/۰۸/۱۴ - ۰۱:۳۵:۰۷
کد خبر: ۱۹۴۰۳۹
پرواز جام جهانی هست، تقاضا نیست

سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده که محدودیتی در پروازهای ایران به قطر نیست، اما به نظر می‌رسد تماشاگران ایرانی تاکنون آن‌طور که باید از بازی‌ها استقبال نکرده و کمبود تقاضا باعث شده شهرهای پروازی کاهش یابد. 

به گزارش ایسنا، با نزدیک شدن به مسابقات جام جهانی فوتبال، اخبار این تورنمنت خبری هم بیشتر شنیده می‌شود و حالا با گذشت چند ماه از زمانی که مسوولان وزارت راه و شهرسازی روش‌های مختلف را برای سفر از ایران به قطر اعلام کرده بودند، حالا به نظر می‌رسد کمبود تقاضا در این زمینه باعث شده روش‌های پیشنهادی به تعداد محدودی پرواز کاهش یابد.

در حالی که در ماه‌های گذشته اعلام شده بود مقرر شده تا پروازهایی از شهرهای تهران، کیش، شیراز، اصفهان، مشهد و لار به قطر برای تماشاگران ایرانی در نظر گرفته شود، اکنون اعلام شده که این پروازها از مبداهای تهران، شیراز، لار و لامرد انجام می‌شود، در حالی که پروازهای شیراز و لار جزو پروازهای همیشگی ایران به قطر است.

پیش از این هم حسن خوشخو -معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری- درباره اضافه شدن ایرلاین‌های دیگر به‌جز ایران‌ایر برای پروازهای جام جهانی، گفته بود: اینطور به نظر می‌رسد که تقاضا برای بلیت روی سیستم‌ها مشهود نیست و هنوز تب حضور در جام جهانی داغ نشده است، اما ما به عنوان سازمان هواپیمایی کشوری برای پروازهای هر شهری که ایرلاین‌ها درخواست دهند، هیچ محدودیتی نداریم. 

البته مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره اینکه با حضور در کیش چطور می‌توان برای تماشای بازی‌ها به قطر رفت، هم گفته بود: امکان پروازهای شاتل از کیش به قطر وجود دارد تا در صورت تقاضا به‌صورت محدود با ۱۵۰ مسافر، هر یک ساعت یک پرواز به دوحه انجام شود؛ البته در حال حاضر ترمینال خارجی این جزیره هم پاسخگوی دو هواپیمای همزمان نیست و امکانات زیرساخت‌هایش آماده نشده است. محمد محمدی‌بخش، رییس سازمان هواپیمایی کشوری نیز به تازگی درباره پروازهای جام جهانی گفت که ۸۴ پرواز ایران‌ایر و ۱۹۸ قطر ایرویز از شش شهر ایران هماهنگ شده که مبداهای کیش، لامرد و تهران با ایران‌ایر و مبداهای مشهد، اصفهان و کیش با قطر ایرویز خواهد بود.

با وجود این و در حالی که سازمان هواپیمایی کشوری اظهار کرده که محدودیتی در پروازهای ایران به قطر نیست، به نظر می‌رسد تماشاگران ایرانی آنطور که باید از بازی‌ها استقبال نکرده و کمبود تقاضا باعث شده شهرهای پروازی کاهش یابد و پروازهای آتی هم مشروط به درخواست‌های متقاضیان خواهد بود.

  کروز ایران به جام جهانی فوتبال می‌رسد؟

در تحولی دیگر، کشتی کروز ایران که قرار بود جابه‌جایی مسافران جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر را به عهده بگیرد، هنوز آماده حرکت نیست. مسوولان گردشگری که پیگیر تامین سوخت یارانه‌ای برای این کشتی مسافربری هستند، وعده داده‌اند این کشتی هفته آینده به حرکت درمی‌آید.

خردادماه امسال در جریان مذاکرات ایران و قطر برای همکاری در جام جهانی ۲۰۲۲ و با توجه به محدودیت اقامتگاه در کشور میزبان، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد که «ایران از جزیره کیش، جام جهانی فوتبال را پشتیبانی می‌کند و قرار است همه ظرفیت‌های رفاهی، اعم از هتل‌ها و اقامتگاه‌های گردشگری و نیز امکانات دریایی در استان هرمزگان در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در اختیار مسافران قرار گیرد. یکی از امکانات دریایی ایران کشتی مسافری و گردشگری «سانی» است. این کشتی با ظرفیت‌های قابل قبول آماده خدمت‌رسانی به مسافران جام جهانی ۲۰۲۲ در قطر است.»

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی هم گفته بود: «ایرانی‌ها می‌توانند صبح با استفاده از کشتی کروز به قطر مسافرت کنند و بازی مورد نظرشان را تماشا کنند و شب به کشور برگردند.»

به گزارش ایسنا، این شناور مسافربری در مردادماه ۱۴۰۱ با هدف حضور در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر برای انجام تعمیرات دوره‌ای وارد حوضچه خشک (Dry dock) یک مجتمع کشتی‌سازی در جنوب ایران شد. از سویی، در همین ماه، مصوبه دولت درباره تخصیص سوخت یارانه‌ای به کشتی‌ها، شناورها و قایق‌های تفریحی و مسافری دارای مجوز از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنابع دستی اصلاح و ابلاغ شد.

به موجب اصلاح این مصوبه، وزارت نفت مکلف شد تخصیص سوخت یارانه‌ای به کشتی‌ها، شناورها و قایق‌های تفریحی و مسافری دارای مجوز از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که در مسیرهای داخلی و بین‌المللی از مبدا یا به مقصد بنادر ایران در خلیج فارس و دریای عمان تردد می‌کنند را بدون در نظر گرفتن پرچم آنها به نسبت ۸۰ درصد یارانه‌ای و ۲۰ درصد نرخ خدمات سوخت‌رسانی به کشتی‌ها (بانکرینک) محاسبه کند.

اختصاص سوخت یارانه‌ای برای مقرون به صرفه شدن سفر دریایی به‌ویژه در دوران جام جهانی قطر با وجود ابلاغ چنین مصوبه‌ای همچنان مساله‌ای حل نشده است. حسین عباس‌نژاد ـ مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر ـ چندی پیش در این زمینه گفته بود: با وجود قول‌هایی که داده بودند هنوز سوخت یارانه‌ای به شناورهای مسافری تعلق نگرفته است، این درحالی است که قرار بود به شناورهای خط‌های بین‌المللی که مبدا و مقصد آن ایران است، سوخت یارانه‌ای تعلق بگیرد.

به گفته او، با اجرای این مصوبه، نرخ سوخت از ٢٣ هزار تومان به ٣٠٠ تومان کاهش پیدا می‌کند و در نرخ بلیت‌های شناورهای مسافری بسیار تاثیر می‌گذارد؛ چرا که ۴۵ درصد هزینه‌های بلیت یک شناور به سوخت برمی‌گردد.

با این وجود، همچنان به اجرای درست این مصوبه بی‌توجهی می‌شود. در شهریورماه عزت‌الله ضرغامی ـ‌وزیر میراث فرهنگی، ‌گردشگری و صنایع دستی ـ در پیامی کوتاهی که در توییتر منتشر کرد از دیدار با صاحبان شناورهای بزرگ تفریحی، سعید محمد (دبیر پیشین شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی کشور) و جواد اوجی (وزیر نفت) اطلاع داد که موضوع صحبت آنها تسریع در ابلاغ سوخت یارانه‌ای و آماده‌سازی بندرگاه کیش بود. سوای مساله تامین سوخت یارانه‌ای برای شناور ایرانی که بیشتر از چهار ماه است حرفش شده در جام جهانی به کار گرفته شود، ‌چالش دیگر، زمان طولانی برای تعمیر این کشتی است که احتمال جا ماندن آن از جام جهانی ۲۰۲۲ را مطرح کرده است.  هرچند سهراب بناوند، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان ‌ـ خبر داده که «کشتی سانی برای خدمت‌رسانی به گردشگران و مسافران جام‌جهانی قطر، هفته آینده با حضور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در بندرعباس آماده حرکت می‌شود.»

او گفته است «در بازدیدی که چهارشنبه یازدهم آبان‌ماه ۱۴۰۱ به همراه مشاور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از این کشتی داشتیم، دستورات ویژه مهندس ضرغامی ـ‌ وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ـ برای تسریع در آماده‌سازی این کشتی صادر شد.»


 

ارسال نظر