وعده تهیه شناسنامه برای ساختمان‌های پایتخت

۱۴۰۱/۰۸/۰۵ - ۰۳:۰۷:۲۶
کد خبر: ۱۹۳۷۹۳

گروه راه و شهرسازی|

آنگونه که علیرضا زاکانی، شهردار تهران اعلام کرده، قرار است ظرف یک سال شناسنامه دقیقی برای تمام ساختمان‌های تهران تهیه شود. او درباره این وعده و تصمیم توضیحات بیشتری ارایه نکرده است، اما در حال حاضر، بر اساس قوانین موجود، برای ساختمان‌های نوساز شناسنامه «فنی» و شناسنامه «فنی و ملکی» صادر می‌شود. شناسنامه فنی ساختمان، برگه‌هایی هستند که توسط وزارت مسکن و شهرسازی طراحی شده‌اند و اطلاعات فنی و مشخصات ساختمان از قبیل مشخصات مهندسین طراح، ناظر و مجری، مشخصات سازه، اطلاعات معماری، مشخصات دیوارها و نماها و غیره در آن ذکر شده است. به‌طور کلی تمامی ویژگی‌های عمومی ساختمان در آن ذکر شده است. هدف از صدور این شناسنامه ارتقای سطح کیفی عملیات ساختمان‌سازی و همچنین تضمین حقوق و برآورده شدن نیازهای خریداران است. این شناسنامه برای تمامی ساختمان‌هایی که مراحل قانونی ساخت را زیرنظر نهادهای مربوطه گذرانده‌اند از سوی شهرداری‌ها صادر می‌شود و در هنگام فروش در اختیار خریدار قرار می‌گیرد. اما شناسنامه «فنی و ملکی» به سندی گفته می‌شود که اطلاعات فنی و مشخصات ملکی ساختمان در آن به ثبت رسیده است. تمام ساختمان‌هایی که به‌طور قانونی ساخته شده باشند و عملیات ساخت و ساز آنها زیرنظر مراجع رسمی ‌انجام شده باشد، باید یک شناسنامه فنی و ملکی ساختمان داشته باشند. این شناسنامه به صورت مجموعه برگه‌های صحافی شده‌ای است که در قالب یک دفترچه اطلاعات از سوی وزارت مسکن و شهرسازی طراحی و چاپ شده است. شناسنامه فنی و ملکی ساختمان – که توسط نظام مهندسی ساختمان صادر می‌شود- در هنگام خرید و فروش ملک در کنار سایر اطلاعات و اسناد مربوط به ملک باید به خریدار تحویل داده شود. به گزارش فارس، دیروز علیرضا زاکانی شهردار تهران در حاشیه سومین جلسه ستاد مدیریت بحران کلان‌شهر تهران در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش درخصوص نحوه نظارت بر بلند مرتبه‌سازی‌های شهری گفت: بلند مرتبه‌سازی تطبیقی با ایمنی دارد، زیرا در این بخش مولفه‌هایی وجود دارد که در ساختمان‌های عادی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. شهردار تهران با بیان این مطلب که در بسیاری از مجتمع‌های ناایمن از ابتدا استانداردها رعایت نشده است، افزود: برای این موضوع مجموعه فعالیت بین دستگاهی از جمله مجموعه‌های مرتبط با شهرداری، نظام مهندسی و سایر دستگاه‌های مسوول شکل گرفته است‌. وی افزود: قرار بر این شد ظرف یک سال تمام موجودیت ساختمانی شهر تهران در ابعاد مختلف با یک اولویت سنجی (از جمله شروع فعالیت از ساختمان‌هایی که بنا به دلایل مختلف تلقی ناایمنی از آنها می‌شود) آغاز شود تا شناسنامه دقیقی برای تمام ساختمان‌های تهران داشته باشیم. زاکانی ادامه داد: به عنوان مثال ساختمانی در بخش آتش نشانی دچار اختلال است و در برخی از موارد تا ۱۱ مورد تذکر و اخطار داده شده است. قرار بر این شد در این حوزه دستگاه قضایی نیز کمک کند تا اقتضائات ایمن‌سازی برای ساختمان‌ها فراهم شود و با یک پایداری خوب برای شهر تهران گام ‌برداریم‌. 

وی بیان کرد: مهم‌ترین موضوع برای تهران نوسازی شهری است که در آن ۱۲ هزار هکتار بافت ناپایدار که ۴ هزار و ۵۶۰ هکتار آن بافت فرسوده وجود دارد و از ریزدانگی و در دسترس نبودن رنج می‌برد. زاکانی افزود: مهم‌ترین اقدام این است که بتوانیم گام خوبی در جهت ایمن‌سازی‌برداریم که در این بخش بحث و در نهایت تفاهمنامه‌ای نیز امضا شد. شهردار تهران خاطرنشان کرد: زمانی که صحبت از بارگذاری در استان می‌شود، ذهن‌ها باید به سمت شهرستان‌های تهران برود، زیرا شهر تهران رشد پایینی در جمعیت‌پذیری دارد و میزان رشد جمعیت‌پذیری دیگر شهرهای استان تهران فوق‌العاده بالا است و از این جهت شهر تهران جمعیت‌پذیری پایینی دارد.

زاکانی ادامه داد: با همین جمعیت‌پذیری پایین در حال حاضر برای تهران یک میلیون مسکن کم داریم و صحبت ما این است بتوانیم با امکانات مختلف شرایط یک زیست‌پذیری مطلوب را برای مردم شهر تهران ایجاد کنیم. وی در پاسخ به این موضوع که برخی از اعضای شورای شهر تهران نسبت به بارگذاری‌ها انتقاد دارند، بیان کرد: ما برای همین ساکنان شهر تهران یک میلیون مسکن کم داریم و به همین دلیل شرایط سختی برای مردم ایجاد شده است. وی اضافه کرد: این شرایط سخت به دلیل اتحاذ سیاست‌های نادرست در طول سال‌ها گذشته است که موجب شد قیمت مسکن در تهران به شکل سرسام آوری بالا برود و میزان اجاره‌نشینی نیز افزایش پیدا کند و در نهایت شاهد وضع اسفناکی در این بخش باشیم. این سیاست‌ها به شکل یک روال ممتد سایر شهرستان‌ها را نیز تحت تاثیر قرار دهد و این بلایی است که خودمان برای خودمان ایجاد کردیم. شهردار تهران افزود: راه برون رفت از وضعیت موجود در بخش مسکن این است که به اقتضاء جامعه بتوانیم مسکن ایجاد کنیم و دیگر نیازها در این بخش را مورد توجه قرار دهیم.

 

ارسال نظر