عبده‌ تبریزی، اقتصاددان: 95 درصد مردم پایتخت توان خرید خانه ندارند

۱۴۰۱/۰۷/۲۷ - ۰۱:۲۲:۰۳
کد خبر: ۱۹۳۵۲۰

علت مشترک جهش قیمت مسکن در تهران و دمشق آنگونه که حسین عبده تبریری اقتصاددان اظهار کرده است، در حوزه مصرف مسکن در کشور با بحران مواجهیم و علت عدم توان خرید مسکن در شهرهای بزرگ این است که اولا به مردم وام نمی‌دهند و دوم اینکه اساسا مردم توان پرداخت اقساط وام‌ها را ندارند. در حال حاضر قیمت خانه حداقلی در تهران ٣ میلیارد تومان است و ٩۵ درصد مردم تهران این توان خرید را ندارند. به گزارش ایلنا، عبده‌تبریزی در حاشیه رویداد اینوکس در نشست تحولات بازار مسکن در سال‌های اخیر و چشم‌انداز این در بازار در سال آتی اظهار کرد: می‌دانیم که امروز بخش مسکن به کالای پس اندازی و سرمایه‌گذاری تبدیل شده و در واقع محصولی مصرفی بلندمدت بوده‌ و کمتر محصولی است که کاربری مصرفی برای بلندمدت داشته باشد.  وی ادامه داد: املاک و مستغلات نزدیکترین محصول به بازار مالی و کالایی است که ویژگی یک محصول مالی را دارد و یک طبقه دارایی محسوب می‌شود .  این کارشناس اقتصادی افزود: پس از تحولات مهمی که از سال ٢٠٠٠ در اقتصاد جهانی رخ داد صندوق‌های بازنشستگی و سرمایه‌گذاری این فرصت را پیدا کردند که در این بازار و این بخش از اقتصاد سرمایه‌گذاری کنند.  عبده‌تبریزی با اشاره به تحولات بازار مسکن پس از سال ٩٧ گفت: پس از سال ٩٧ گرایش‌ها به بازار املاک و مستغلات شدت گرفت و ادامه پیدا کرده‌ است، به‌طوری که در ٣٠ روز گذشته که شرایط کشورمان عادی نبود، قیمت مسکن و املاک صعودی بوده است. اساسا در چند ماه گذشته در حالی که معاملات مسکن قابل توجه نبوده اما قیمت‌ها افزایش یافت.  این کارشناس اقتصاد و دبیر علمی اینوکس ٢٠٢٢ با بیان اینکه در برخی از شهرها و مناطق شاهد رشد حبابی قیمت مسکن هستیم، اظهار کرد: برای مثال در کیش قیمت مسکن طی ۴ سال گذشته تا ١٠ برابر افزایش یافت و سوال اصلی این است که چرا به رغم نبود نقدینگی و توان خرید مردم قیمت مسکن همچنان رو به رشد بوده است؟ 

عبده‌تبریزی تاکید کرد: موضوع این است که در حوزه مصرف مسکن در کشور با بحران مواجهیم و علت عدم توان خرید مسکن در شهرهای بزرگ این است که اولا به مردم وام نمی‌دهد و دوم اینکه اساسا مردم توان پرداخت اقساط وام‌ها را ندارند. در حال حاضر قیمت خانه حداقلی در تهران ٣ میلیارد تومان است و ٩۵ درصد مردم تهران این توان خرید را ندارند. 

وی افزود: وقتی در این بخش دولت به بن بست می‌رسد شروع به اجرای طرح‌های مسکن دولتی می‌کنند اما دولت دیگر منابعی برای طرحی مانند مسکن مهر را در کشور ندارد و راه‌حل‌های کاهش مشکلات مسکن در کشور ساده و راحت نیستند.  این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه قیمت مسکن در ایران یا کشورهایی مانند سوریه بعضا بالاتر از متوسط قیمت مسکن در کشورهای اروپایی است، گفت: املاک این ویژگی را دارد که از سقف قیمتی هم افزایش پیدا کند و به همین دلیل در شهری مانند دمشق که مشکلات این کشور از ایران هم بیشتر است، گران‌ترین قیمت‌ها را در بخش مسکن وجود دارد و قیمت مسکن در دمشق از متوسط قیمت‌ها از اروپا بیشتر است. به گزارش «تعادل»، قیمت هر متر مربع مسکن در شهر تهران در آخرین دوره جهش خود، از ابتدای سال 1397 در پی نوسانات ارزی و اقتصادی از حدود 5 میلیون تومان، با 780 درصد رشد در شهریور سال جاری به حدود 44 میلیون تومان افزایش یافته و تقریبا 8 برابر شده است. 

 

ارسال نظر