ابهام در مسکن‌سازی درون پایتخت

۱۴۰۱/۰۷/۱۸ - ۰۱:۱۶:۰۵
کد خبر: ۱۹۳۱۸۶
ابهام در مسکن‌سازی درون پایتخت

گروه راه و شهرسازی|

در حالی که شهرداری تهران ساخت سالانه 180 هزار واحد مسکونی را در برنامه کاری خود قرار داده است و به تازگی نیز احداث 10 هزار واحد مسکونی در پایتخت را کلید زده است، اما آنطور که یکی از اعضای شورای شهر دیروز اعلام کرده است، برای احداث این ساختمان‌ها پروانه ساخت صادر نشده است. مساله‌ای که ابهام آفرین است و پرسش‌های متعددی را در ذهن افکار عمومی برمی‌انگیزد.

دیروز ناصر امانی، عضو شورای اسلامی شهر تهران در نشست علنی این شورا با بیان اینکه جزو اصول اول شهرسازی صدور پروانه است، گفت: من از شهرداری تهران خواهش می‌کنم پروانه‌های کلنگ زنی‌هایی که در ارتباط با ساخت مسکن تاکنون انجام گرفته برای شورا بفرستند. مگر می‌شود ما برای مسکن کلنگ‌زنی کنیم اما پروانه صادر نکرده باشیم! این موارد از اصول اولیه است. امانی دیروز در صحن شورا خطاب مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران گفت: ‎ تذکر بنده در ارتباط با بحث مسکن در تهران هست. اخیراً من یک مصاحبه از معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی دیدم که اعلام کردند؛ از تمام کسانی که در تهران برای نهضت طرح ملی مسکن ثبت نام کرده‌اند، 90 درصد آنها واجد شرایط نیستند. 

امانی اضافه کرد: یعنی با استعلامی که از سیستم واگذاری زمین و مسکن در کشور شده، برگ سبز آنها قرمز است؛ درگذشته زمین یا خانه گرفته‌اند یا سندی به نام آنها در تهران صادر شده است. این افراد خود به خود از طرح ملی مسکن کنار گذاشته می‌شوند. روزهای اولی که شهردار تهران و معاون شهرسازی به شورا آمدند، بحث قرارگاه مسکن را مطرح کردند، در پاسخ سوالات اعضای شورا اعلام کردند که قرار است دو کار در ارتباط با طرح ملی مسکن انجام دهیم. اول؛ واگذاری زمین. دوم؛ صدور پروانه.

او با بیان اینکه قرار نیست خودمان تصدی‌گری کار مسکن را انجام دهیم، خطاب به رییس شورا گفت: به خاطر دارم در دوره‌های گذشته در ارتباط با بحثی که سازمان نوسازی در شهر تهران داشت، معترض بودید. اخیراً دیدم هم آقای زاکانی شهردار تهران و هم مدیرعامل سازمان نوسازی از فروش متری مسکن سخن می‌گویند و این یعنی تصدی‌گری در امر ساخت مسکن توسط شهرداری در شهر تهران. ما در گذشته یک بار این تجربه ناموفق را دیده‌ایم و خود جناب عالی یادتان هست. این تجربه، تجربه موفقی نیست و دوم اینکه بدون مجوز شورا شهرداری نمی‌تواند طرح فروش متری مسکن را اجرا کند. ما مخالف هستیم. 

این عضو شورا تاکید کرد: اولین سنگ بنای یک اقدام داشتن آمار و اطلاعات است. واقعاً در تهران ما به چه میزان مسکن نیازمندیم؟ این را وزارت راه و شهرسازی تهران از طریق سامانه‌ای که راه انداخته‌اند باید به ما بگوید. به مردم گفته‌اند هرکس فلان شرایط را دارد و خودش را واجد شرایط ثبت نام می‌داند، ثبت نام کند. چند هزار یا چند میلیون نفر ثبت نام کرده‌اند که 90 درصد اینها واجد شرایط نیستند. حال ما برای چه کسانی در شهر تهران برای مسکن کلنگ‌زنی می‌کنیم؟ چه کسانی قرار است مالکان مسکن‌ها باشند؟

او با بیان اینکه جزو اصول اول شهرسازی صدور پروانه است، گفت: من از شهرداری تهران خواهش می‌کنم پروانه‌های کلنگ زنی‌هایی که در ارتباط با ساخت مسکن تاکنون انجام گرفته برای شورا بفرستند. مگر می‌شود ما برای مسکن کلنگ‌زنی کنیم اما پروانه صادر نکرده باشیم! این موارد از اصول اولیه است. الان برخی از نیروهای شهرداری می‌گویند اگر در جایی 2 هزار یا 10 هزار مسکن بسازیم، هیچ‌کدام شان پروانه ندارند. اصلاً متقاضی هم معلوم نیست کیست! در یکی از جلسات عرض کردم که ما موافق هستیم که شهرداری به طرح ملی مسکن کمک کند. حتماً موافقیم که پروانه را صادر کند و هزینه آن را در مطالبات بین خودش و دولت حساب کند. اما می‌گوییم اصول اولیه شهرسازی در این مساله مهم رعایت شود. اطلاعاتی که ما داریم حکایت از آن دارد که این اصول رعایت نشده است.

 

    ایمنی فدای کاهش زمان صدور پروانه  نشود

جعفر شربیانی، عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر تهران نیز دیروز در تذکری گفت: سازمان آتش نشانی در این رابطه ضوابطی را در دستور کار خود قرار داده‌ که یکی از آنها تأیید نقشه‌های معماری است. وی با بیان اینکه اخیراً به دلیل کاهش صدور پرونده انجام این روند قانونی نادیده گرفته شده، اظهار کرد: رسیدگی به ایمنی ساختمان‌ها و نقشه‌های ساختمانی به سازمان نظام مهندسی سپرده شده است. عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد که سازمان آتش نشانی مسوول رسیدگی به ایمنی شهر تهران است. وی از علیرضا زاکانی، شهردار تهران خواست تا وضعیت اجرایی شدن ضوابط ایمنی در زمان صدور پروانه را بررسی کند.

    ماجرای سفرهای خارجی  مسوولان شهرداری 

در نشست علنی دیروز شورای شهر، تذکر دیگری بحث برانگیز شد. گویا به تازگی لطف‌الله فروزنده، معاون شهردار به روسیه سفرکرده اما پارلمان شهری پایتخت از این ماجرا بی‌خبر بوده‌اند. پیش از این نیز اعضای شورای ششم پایتخت نسبت به عدم اطلاع‌رسانی سفرهای خارجی شهردار یا سایر مدیران شهرداری تذکر داده بودند. دیروز اما مهدی اقراریان، عضو شورای شهر تهران با اشاره به سفرهای خارجی شهردار تهران گفت: از مسوولان شهرداری می‌خواهم تا گزارش سفرهای خارجی خود را به شورای شهر ارایه دهند.

وی ادامه داد: باید بدانیم که در سفرهای خارجی چه شده است و گزارش آن جهت شفاف‌سازی به شورای شهر ارایه شود. در ادامه لطف‌الله فروزنده معاون امور مالی و اقتصادی شهرداری تهران در واکنش به اظهارات اقراریان و با اشاره به سفرهای خارجی شهرداری تهران گفت: اصل بر نرفتن سفر خارجی است و تنها درصورت ضرورت می‌رویم. وی ادامه داد: یک دسته سفرهای خارجی آنهایی هستند که ما دعوت می‌شود و با هزینه میزبان می‌رویم، یک دسته سفرهایی است که ما عضو کمیسیون‌ها هستیم و در صورت نیاز باید برویم.

فروزنده با بیان اینکه در کمیته سفرهای خارجی سید احمد علوی و نرجس سلیمانی به عنوان نمایندگان شورا حضور دارند، گفت: هیچ کس ولع سفر خارجی ندارد و سفرها تنها به اجبار و الزام صورت می‌گیرد. نباید به گونه‌ای با افکار عمومی سخن گفت که مردم فکر کنند ما دائما به سفر می‌رویم.

وی با تأکید بر اینکه سفر من به روسیه با تأکید معاون اول رییس‌جمهور بوده است، گفت: ما به اندازه شما دغدغه داریم که هزینه‌ها به درستی خرج شود. اگر سفری صورت می‌گیرد قطعا آورده‌های خوبی دارد.

او با بیان اینکه هیچ شهوتی برای رفتن به سفرها وجود ندارد، اظهار کرد: شهردار تهران در طول یک‌سال گذشته تنها به تاجیکستان رفته است و آن هم به دلیل آن بوده که شهردار تهران رییس آن مجمع بود. معاون امور مالی و اقتصادی شهرداری تهران گفت: اگر سفرهای خارجی نیاز شود حتماً آن را با شورای شهر تهران مطرح می‌کنیم

    الزام اتصال ساختمان‌های مسکونی به سامانه حریق

در رویدادی دیگر، اعضای شورای شهر با رای خود با پیشنهادی مبنی بر پایش هوشمند حریق ساختمان‌های مسکونی با بیش از ۵۰۰۰ متراژ و ساختمان‌هایی با کاربری غیر بالای ۲۰۰۰ متر موافقت کردند.

اعضای شورای شهر تهران در جلسه صبح دیروز مصوبه پایش هوشمند ساختمان‌ها در خصوص اطفای حریق را اصلاح کرده و مهدی چمران در این زمینه گفت: اعضای شورا در جلسه پیش مصوبه‌ای را در مورد تعیین نرخ بهای خدمات پایش هوشمند ساختمان‌ها تصویب کردند اما این مصوبه داوطلبانه بود، یعنی ساختمان‌ها داوطلبانه به این سامانه متصل می‌شدند در حالی که این سامانه برای شهر تهران کاربردی است و باید ساختمان‌های بزرگ را تشویق کنیم که به این سامانه بپیوندند. بر همین اساس پیشنهاد می‌شود که ساختمان‌های مسکونی بیش از ۵۰۰۰ متر و ساختمان‌هایی با کاربری عمومی الزاما به این سامانه بپیوندند.

مهدی بابایی رییس کمیته ایمنی شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه در جلسه گذشته اعضای شورا بهای خدمات پایش ساختمان‌ها از نظر اطفای حریق را بررسی کرده و به تصویب رساندند، اظهار کرد: حالا پیشنهاد شده که ساختمان‌های مسکونی بالای ۵۰۰۰ متر و ساختمان‌هایی با کاربری‌های غیر که بالای ۲۰۰۰ متر هستند به این سامانه متصل شوند.

وی افزود: تا چهار بار بازدید از این ساختمان‌ها رایگان خواهد بود و سازمان آتش نشانی ملزم است که در یک بازه شش ماهه یا یک‌ساله از ساختمان‌ها بازدید کند. اعضای شورای شهر تهران با پیشنهادات الحاقی مصوبه پایش هوشمند ساختمان‌های پایتخت از نظر اطفای حریق موافقت کردند.

    لایحه‌ای که 4 ماه خاک می‌خورد

دیروز همچنین تعدادی از مواد اساسنامه سازمان فناوری‌های نوین و نوآور شهر در نود و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت و دو ماده آن تصویب شد. محمد آخوندی رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در این باره اظهار کرد: این اساسنامه می‌تواند مسیر را برای ۱۹ اساسنامه دیگر مشخص کند. ما جلسات متعددی را در خصوص تشکیل این سازمان برگزار کرده‌ایم و نظرات کمیسیون‌های دیگر در مباحث لحاظ و سه وظیفه اصلی برای سازمان در نظر گرفته شد. ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه سازمان فناوری‌های نوین و نوآور شهر یک سازمان جدید است، خاطرنشان کرد: مفاهیم جدیدی در این سازمان به شهرداری تهران اضافه می‌شود و ۱۴ ماده اساسنامه آن به دیگر سازمان‌های شهرداری نیز تسری پیدا می‌کند. لطف‌الله فروزنده با بیان اینکه این لایحه مستقل و برای سازمان فناوری‌های نوین ارایه شده است، یادآور شد: شورا ما را مکلف کرد که لایحه را یک ماهه ارایه دهیم اما به مدت چهار ماه معطل باقی مانده است؛ تقاضای ما این است که لایحه مصوب شود تا بتوانیم سازمان را سریع‌تر راه‌اندازی کنیم.

 

ارسال نظر