در شهر

۱۴۰۱/۰۶/۲۴ - ۰۰:۲۷:۰۴
کد خبر: ۱۹۲۶۲۷

آمار بالای ساخت و ساز غیرمجاز در شهریار

عابد ملکی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران گفت: تعیین ضابطه برای حریم شهرها می‌تواند موجب حفظ باغات در استان تهران شود.ملکی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: در حال حاضر آمارها نشان می‌دهد در مقایسه با گذشته وضعیت مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز بهتر شده است و باید این روند ادامه داشته باشد؛ متاسفانه در برخی شهرستان‌های استان تهران مثل شهریار آمار ساخت و سازهای غیرمجاز بالاست که درحال حاضر در مسیر مقابله با این موضوع، مناسب عمل شده است ولی همچنان وظیفه سنگینی را در حفظ باغات و جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز برعهده داریم.

اتصال ریلی «بندر خشک» به بازار تهران

آنگونه که مدیرعامل سازمان پایانه‌ها و پارک‌ سوارهای شهرداری تهران گفته، بندر خشک ایده حل معضل جابه‌جایی بار وکالا در پایتخت است.زمینی درجنوب تهران در اختیار بازاریان تهران به عنوان انبار یا همان بندر خشک قرار گرفته است. قرار است شب‌ها، محموله‌های کالا میان بازار تهران و بندر خشک از طریق خطوط مترو جابه‌جا شوند. مهدی وحدت کار در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه بخشی از طرح جدید مربوط به فضای نگهداشت است، تصریح کرد: باید کار تحولی در این زمینه رخ می‌داد و طرح «ایجاد مرکز لجستیک در شهر آفتاب یا بندر خشک» در دستور کار قرار گرفت که بر این اساس این مرکز لجستیک به عنوان یک مسیر هدایت عمل کند و طی تفاهم نامه‌ای نیز ۲۰۰ هکتار از زمین‌های اطراف شهر آفتاب در اختیار قرار داده شد تا مرکز لجستیک جنوب تهران باشد و از طریق مترو، به صورت زیر سطحی، بار و کالا جابه‌جا شود که اصلی‌ترین مکان برای این جابه‌جایی نیز بازار تهران است. وحدت کار افزود: مدل بازار تهران اینگونه است که بار از حدود ساعت ۱۴ کم‌کم بسته‌بندی شده و به روی چرخ‌دستی و وانت‌بارها قرار می‌گیرد و به سمت گاراژهای پیرامون بازار، می‌رود تا ساعات مختلف به اقصی نقاط کشور ارسال شود و این مساله سبب شده که محیط پیرامونی بازار از حیات زیستی تهی شود، به گونه‌ای که این محدوده، روزها کاملا فضا تجاری است و شب‌ها به شهر ارواح تبدیل می‌شود. وی با بیان اینکه مدیران شهری باید علاقه‌مندی در کسبه ایجاد کنند تا این افراد مایل باشند که گاراژ و باربری خود را در بندر خشک مستقر کرده و مدل انتقال بار از فضای زیرسطحی آنهم در هنگام شب را انجام دهند، گفت: کسبه باید به سمتی سوق داده شوند که علاقه‌مند شوند به جای اینکه مایل باشند که بار خود را در خیابان‌های شهر با گاری و وانت به گاراژهای مختلف برسانند، بیایند و از ظرفیت بندر خشک استفاده کنند و با استفاده از بوژی‌های حمل بار در مترو این‌بار منتقل شود. وحدت کار اظهار کرد: شبکه مترو در قسمت‌های مختلف شهر گسترانیده شده و می‌توان از این ظرفیت برای جابه‌جایی کالا و بار در ساعات بامدادی اقدام کرد تا در کار مترو نیز اختلالی ایجاد نکند.

استقرار ۴۰ دستگاه هوشمند دریافت خودکار پسماند در پایتخت

شادی مالکی، معاون امور مناطق سازمان مدیریت پسماند گفت: ۴۰ دستگاه دریافت خودکار پسماند در پایتخت پسماندهای خشک شهروندان را  به صورت کاملا هوشمند دریافت و معادل ریالی آن را به شهروندان پرداخت می‌کند. به گزارش ایرنا از سازمان مدیریت پسماند، مالکی اظهار کرد: تعداد ۵۴ دستگاه دریافت خودکار پسماند از تیرماه سال گذشته از طریق برنامه توسعه سازمان ملل تامین شد و تاکنون تعداد ۴۰ دستگاه آن با توجه به نیاز سنجی انجام شده در سطح پایتخت استقرار یافته است. وی با اشاره به اینکه دستگاه دریافت خودکار پسماند خشک به صورت کاملا هوشمند طراحی شده که با پردازش تصویر، انواع پسماند را شناسایی می‌کند، افزود: این دستگاه بطری‌های خالی و استفاده شده (بطری‌های آب و سایر نوشابه‌ها از جنس پلاستیکی و آلومینیومی را دریافت کرده و در مقابل، رسیدی برای دریافت پول یا اوراق بهادار دیگر به کاربر ارایه می‌دهد. مالکی با ابراز خرسندی از استقبال شهروندان از این طرح مدیریت شهری گفت: ۱۵ دستگاه دریافت خودکار پسماند در میادین میوه و تره بار، چهار عدد از این دستگاه‌ها در پایانه‌های شرق، غرب، جنوب و بیهقی و ۳۳ دستگاه نیز به مناطق تحویل داده شده که با توجه به نیاز سنجی در سطح منطقه مستقر کنند. معاون امور مناطق سازمان مدیریت پسماند با اشاره به استقرار دو دستگاه دریافت خودکار پسماند خشک در محل برج میلاد، در خصوص مزایای کاربرد این دستگاه نیز گفت: خدمات رسانی در هر ساعت شبانه روز، ممانعت از دسترسی زباله گردها به پسماند خشک و فرهنگ‌سازی تفکیک پسماند در مبدا از طریق ایجاد انگیزه اقتصادی برای شهروندان از مهم‌ترین ویژگی‌های زیست محیطی این دستگاه است. وی با بیان اینکه این دستگاه‌ها با هدف هوشمندسازی و توسعه زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی برای شهر تهران تامین شده، خاطرنشان کرد: این دستگاه‌ها با ایجاد انگیزه اقتصادی برای شهروندان به ارتقاء تفکیک و جداسازی پسماندهای خشک در مبدا کمک کرده و در نهایت سبب کاهش هزینه‌های مدیریت شهری و ارایه بسته‌های تشویقی به شهروندان خواهد شد.

 

ارسال نظر