ارایه برنامه به جای گزارش عملکرد شهرداری

۱۴۰۱/۰۶/۱۶ - ۰۲:۰۴:۴۷
کد خبر: ۱۹۲۳۸۷

گروه راه و شهرسازی|

عملکرد یک ساله شهرداری تهران دیروز از سوی علیرضا زاکانی در صحن علنی شورای شهر تشریح شد، اما این گزارش عملکرد نتوانست نظر اغلب اعضای شورای شهر تهران را جلب کند، چه آنکه به باور آنها، این گزارش نه گزارش عملکرد که ارایه برنامه‌های «آتی» بوده است. ضمن اینکه طی یک سال گذشته گام موثر و مثبتی در اغلب حوزه‌ها از جمله در حمل و نقل عمومی رخ نداده که پس رفت نیز صورت گرفته است. زاکانی اما در بخش قابل توجهی از اظهارات خود به تخطئه عملکرد مدیریت شهری در دوره گذشته پرداخت. مهدی چمران، رییس شورای شهر پایتخت نیز با صراحت اعلام کرد که «شهرداری را زیر صفر تحویل گرفتیم». زاکانی دیروز در جریان نودمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به یک سالگی مدیریت جدید شهری تهران اظهار کرد: ما در حالی از سال گذشته فعالیت خود را در مجموعه شهرداری تهران آغاز کردیم که شهر و شهروندان و مدیریت شهری حال مناسب و خوشی را که انتظار است، نداشتند.علت هم عدم عمل و جهت‌گیری نامناسبی بود که مدیریت شهری دوره گذشته در دستور کاری خود داشت.

زاکانی، ترافیک، آلودگی هوا، بدمسکنی و کمبود مسکن، فرسودگی کالبدی و ... را از جمله مواردی عنوان کرد که شهروندان تهرانی در آن مقطع و در یک سال گذشته و در آغاز فعالیت دوره جدید با آن دست و پنجه نرم می‌کردند و مشکلات عدیده‌ای را با آن داشتند. شهردار تهران با انتقاد از تصمیمات غیرکارشناسی مدیریت شهری گذشته گفت: این تصمیمات موجب دلخوری و رنجش شهروندان تهرانی شده بود. به عنوان مثال ساکنان محله کن از مشکل 35 ساله رنج می‌بردند که روز گذشته و با حضور در این محله و گفت‌وگو با معتمدین و در ادامه پیگیری موضوع در کمیسیون ماده 5، مشکل آنها بعد از سال‌ها حل و فصل خواهد شد. زاکانی با اشاره به اینکه 8 هزار میلیارد تومان املاک به شهرداری در یک سال گذشته بازگشته است، گفت: برخی می‌گفتند این موضوع امکان ندارد اما محقق شد. همچنین 75 هزار میلیارد تومان بدهی انباشته در شهر وجود داشت و تا امروز 18 هزار میلیارد تومان از طلب شهرداری‌های کشور که بخش عمده آن به شهرداری تهران تعلق دارد به عنوان بدهی در نظر گرفته شد. ما در تهران روی گنج خوابیدیم و عده‌ای که نتوانستند عرضه نداشتند. وی افزود: 36 هزار میلیارد تومان به بانک شهر بدهکار هستیم و سالانه 13 هزار میلیارد تومان بدهی روی دوش ما قرار می‌گیرد. چمران نیز در حاشیه نودمین جلسه شورای شهر تهران و در جمع خبرنگاران با اشاره به عملکرد مدیریت شهری تهران، افزود: هرچقدر هم کار کرده باشیم کافی نیست و محسوب نمی‌شود ما وظیفه خود را انجام دادیم و هر کاری کرده باشیم موجب رضایت مردم می‌شود.اگرچه تا ایده آل فاصله است اما مقدمات لازم مانند توسعه مترو و توسعه احیا بافت فرسوده انجام شده است.

رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه تمامی انبارهای مترو و اتوبوس خالی بود، اظهار کرد: تعداد اتوبوس‌های تهران هم‌اکنون کم است و با آغاز مهر با ترافیک شدیدی مواجه خواهیم بود تلاش‌هایی کردیم تا ابتدای مهر تعدادی از اتوبوس‌ها برسد و امیدواریم تعداد اندکی از آنها برسد. پس از سخنان شهردار تهران در نودمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران اعضای شورای شهر تهران سوالاتی را از وی پرسیدند. مهدی اقراریان عضو شورای شهر تهران با اشاره به انتصابات کامل مدیران از داخل مجموعه شهرداری گفت: تاکنون به نظر می‌رسد نگاه به بیرون بوده است اما سوال این است که آیا برای انتخاب مدیران بعدی قرار است از داخل شهرداری تهران نیروها انتخاب شوند. جعفر تشکری هاشمی دیگر عضو شورای شهر تهران گفت: قرار بر این بود تا شهردار تهران اقدامات یک ساله خود و برنامه‌های آتی شهرداری را اعلام کند اما عمده صحبت‌های شهردار تهران گزارشات آتی بود.

وی ادامه داد: ما به دنبال این هستیم تا گزارش اتفاقات رخ داده را جویا شویم در بحث پروژه‌های عمرانی و زیرساختی متأسفانه پیشرفت قابل قبولی در مناطق رخ نداده است و پیشرفت پروژه‌های عمرانی و زیرساختی در برخی از مناطق صفر درصد بوده است.

تشکری هاشمی گفت: همچنین از شهرداری می‌خواهیم که بالای سر پروژه‌ها روزشمار نصب شود.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در بحث تأمین نقدینگی برای پروژه‌ها با مشکل مواجه هستیم گفت: تمامی اطلاعات از داخل شهرداری تهران اخذ شده است و در حوزه اتوبوسرانی در شروع دوره حدود ۲۵۰۰ اتوبوس فعال بود اما اکنون متوسط ناوگان ۱۹۰۰ دستگاه است و این به معنای سیر نزولی تعداد اتوبوس‌های تهران است. تشکری هاشمی تصریح کرد: هنوز هیچ موضوعی محقق نشده است و همچنان در همان نقطه قبلی قرار داریم قرار بود سه هزار دستگاه تا پایان سال به شرکت واحد اضافه شود و امیدواریم این کار محقق شود. مهدی پیرهادی عضو شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه مردم توقع زیادی از این دوره شهرداری دارند گفت: مردم نیازمند تحولاتی جدی هستند و آنچه در گزارشات ثبت شده حاکی از آن است که ۸ درصد پروژه‌های خدمات شهری پیشرفت فیزیکی داشته‌اند. ناصر امانی عضو دیگر شورای شهر تهران نیز با اشاره به پروژه‌های شهرداری تهران گفت: هزاران پروژه ناتمام در شهر تهران وجود دارد. افتتاح به معنای بهره‌برداری است بهره‌برداری درباره پروژه‌های به اتمام رسیده است و با کلنگ زنی فرق دارد کلنگ‌زنی ایجاد امید نمی‌کند و بهره‌برداری منجر به ایجاد اعتماد می‌شود. او همچنین با بیان اینکه شهرداری تهران باید از حکم حادثه متروپل عبرت بگیرد گفت: محتوای حکم برای ما و شهرداری تهران بسیار آموزنده است.

 

ارسال نظر