در شهر

۱۴۰۱/۰۶/۱۵ - ۰۰:۳۷:۰۵
کد خبر: ۱۹۲۳۴۸

مسائل اجتماعی شهر  قربانی اقتصاد

محسن پیرهادی، رییس فراکسیون شوراها و مدیریت شهری در مجلس شورای اسلامی، گفت: به دلیل مشکلات اقتصادی و معیشتی، مسائل اجتماعی و فرهنگی نادیده گرفته شده است. به گزارش ایلنا، پیرهادی در نشست هم‌اندیشی با شورای عالی استان‌ها با اشاره به اهمیت مشارکت مردم در امور شهری بیان کرد: یکی از وظایف شوراها مشارکت دادن مردم در امور اجتماعی است اگر روحیه اجتماعی را در شوراها حفظ کنیم می‌توانیم به یک حیات زیستی مومنانه و متمدنانه دست یابیم.  وی اظهار کرد: متاسفانه به دلیل مشکلات اقتصادی و معیشتی، مسائل اجتماعی و فرهنگی نادیده گرفته شده و کم رنگ شده است. مسائل اقتصادی حل می‌شوند اما جبران عقب ماندگی مسائل اجتماعی و فرهنگی دشوار است. علت اینکه مردم از شوراها اقبال کردند این است که جوهره اجتماعی دارند. کسی که جوهره اجتماعی نداشته باشد عموم مردم یا در کوتاه‌مدت به فرد اعتماد می‌کنند یا اصلا اعتماد نمی‌کنند.  نماینده مردم تهران در مجلس خطاب به اعضای شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: دلیل محبوبیت شوراها این است که جوهره اجتماعی دارند، یعنی با جامعه توانسته‌اید گفت‌وگو کنید.

اجرای طرح «ارزیابی تاب‌آوری اکولوژیک شهر تهران» 

رییس اداره ارزیابی و استانداردهای محیط زیست اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: با هدف احصا و شناسایی میزان پایداری یا آسیب‌پذیری محیطی تهران در مقیاس‌های منطقه‌ای، ناحیه‌ای و محله‌ای، طرح «ارزیابی تاب‌آوری اکولوژیک شهر تهران» از سال گذشته و برای نخستین‌بار از سوی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران اجرایی شده است. به گزارش ایسنا، دکتر سید سجاد موسوی تصریح کرد: با رشد روزافزون شهرنشینی، گسترش فیزیکی و کالبدی فضاهای شهری مشکلات حادی در زیست‌پذیری مطلوب شهرها پدیدار شده است. از مهم‌ترین مسائل شهرنشینی حاضر در اغلب شهرهای بزرگ جهان، فشردگی بافت، تغییر و تبدیل گسترده پوشش کاربری زمین، تکه تکه شدن زیستگاه‌ها، آلودگی هوا، تغییر چرخه آب، تغییر موازنه انرژی سطحی، بار اضافی گرمای محیطی و کاهش تنوع زیستی را می‌توان نام برد. وی با بیان اینکه اغلب این معضلات یا بر کیفیت محیطی تأثیرگذارند یا منشأ محیطی و طبیعی دارند که بر کیفیت فضاهای فعالیتی و عمومی شهرها اثر نامطلوب می‌گذارند، ادامه داد: در این رابطه طرح‌های مختلفی با رویکردهای پایداری محیطی، تاب‌آوری اکولوژیک، نگاشت اقلیم شهر و طبیعت محور کردن شهرها برای ارایه راهبردهای بهبود زیست‌پذیری فضاهای شهری مورد توجه برنامه‌ریزان و مدیران شهری در سطح جهانی است. به گفته رییس اداره ارزیابی و استانداردهای محیط زیست اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با توجه به موقعیت جغرافیایی و ویژگی‌های اقلیمی و طبیعی تهران، این کلان‌شهر با قابلیت‌ها و محدودیت‌های مختلف محیطی روبرو است؛ به‌طوری‌که از یک سو با کمبود آب، افت تراز آب‌های زیرزمینی، احتمال فرونشست زمین و موج‌های گرمایی و از سویی دیگر با بارش‌های رگباری و رخداد سیلاب در بخش‌های شمالی و همزمان آبگرفتگی محله‌های مرکزی شهر تهران مواجه است. همچنین با وجود ارتفاعات البرز در شمال شهر، روددره‌ها و پارک‌های جنگلی و درختزارها و زمین‌های زراعی و باغی در دشت جنوبی تهران از خدمات اکوسیستمی قابل توجهی برخوردار است.

علت گسترش  زباله‌گردها در تهران

نایب‌رییس شورای شهر تهران وجود زباله‌گردها و کتفی‌ها را از عارضه‌های شهر تهران دانست و گفت: سیاست‌گذاری اشتباه و عملکرد ضعیف حوزه خدمات شهری در سال‌های گذشته سبب شد تا عارضه کتفی‌ها در شهر گسترش یابد. به گزارش تسنیم، نشست بررسی عملکرد حوزه خدمات شهری به ریاست پرویز سروری نایب‌رییس شورای اسلامی شهر تهران، جلال بهرامی معاون خدمات شهری شهردارتهران، مشاوران نایب‌رییس شورا و برخی مدیران حوزه خدمات شهری برگزار و عملکرد این حوزه مورد بررسی قرار گرفت. سروری در خصوص موضوعات مطرح شده در این جلسه گفت: کلان‌شهر تهران به لحاظ وسعت چند هکتاری و جمعیت بیش از 10 میلیون نفری همواره باید در حوزه خدمات شهری آماده باشد چراکه کوچک‌ترین بی‌توجهی، هزینه‌های سنگینی را برای مدیریت شهری به همراه داشته و موجب نارضایتی شهروندان می‌شود.  نایب‌رییس شورای شهر تهران اظهار کرد: از جمله موضوعاتی که باید با دقت مورد رصد، پیگیری و اصلاح قرار گیرد حوزه پسماند در شهر است. مدیریت انتقال و بهره‌برداری از ظرفیت پسماندهای خشک و‌تر در شهر تهران از ضروریاتی است که می‌تواند منافع فراوانی را برای شهروندان به همراه داشته باشد. وی افزود: افزایش توانمندی مجموعه‌ها و اصلاح فرآیندهای ناقص می‌تواند اثرات مطلوبی را در این حوزه داشته باشد؛ با توجه به پویایی این حوزه ضرورت دارد معاونت خدمات شهری به صورت مستمر فعالیت‌های تخصصی حوزه پسماند را رصد کرده و اصلاحات لازم را به فوریت انجام دهد.


 

ارسال نظر