ادعای خروج بازار مسکن تهران از رکود

۱۴۰۱/۰۶/۱۳ - ۰۱:۳۵:۴۹
کد خبر: ۱۹۲۲۵۳

گروه راه و شهرسازی|

«آیین آغاز ساخت ۵۰۰۰ واحد مسکونی در شهر تهران» دیروز با حضور مسوولان شهری برگزار شد. این مراسم به فرصتی تبدیل شد تا مسوولان شهرداری تهران با ادبیات خاص خود از مسکن و مسکن‌سازی در پایتخت بگویند. در میان، اظهارات معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران بیش از سایر اظهارات «قابل توجه» بود. او با اشاره به اقدامات شهرداری برای مسکن‌سازی گفت: «در شهریور ماه اتفاق مهمی رخ می‌دهد و پس از ۸ سال امسال از رکود مسکن خارج می‌شویم.» این در حالی است که نه بازار معاملاتی مسکن و نه بازار ساخت و ساز مسکن در تهران، حال و روز خوشی ندارند و بلکه در بدترین شرایط تاریخی خود به سر می‌برند. کمتر از دو هفته پیش، شهرداری تهران از اوضاع وخیم ساخت و ساز در پایتخت سخن به میان آورده و گفته بود که طی ماه‌های رفته از سال، کمی بیش از 5 هزار فقره پروانه ساخت صادر شده است. از سوی دیگر، آمارهای رسمی حاکی از این است که طی تیرماه و مردادماه سال جاری، تعداد معاملات ملکی در تهران نسبت به ماه‌های قبل افت قابل ملاحظه‌ای داشته‌اند. در این شرایط مشخص نیست که مثلا آغاز ساخت 5 هزار واحد مسکونی از 180 هزار واحدهای وعده داده شده توسط شهرداری به چه میزان روی بازار شهر بزرگی همچون تهران اثر گذار است؟

صارمی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران دیروز با اشاره به اینکه متاسفانه در 8 سال گذشته، رکود مسکن را شاهد بوده‌ایم، گفت: در پی اقدامات انجام شده همزمان با شهریورماه سال جاری، ما از رکود مسکن در شهر تهران خارج شده‌ایم. به گزارش تسنیم، مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران نیز در این جلسه با اظهار امیدواری از اقدامات شهرداری تهران در بخش مسکن اظهار کرد: امیدواریم پروژه‌هایی که از سوی شهرداری تهران در دستور کار قرار گرفته است هر چه سریع‌تر به سرانجام برسد و در اختیار شهروندان تهرانی قرار بگیرد. چمران با بیان اینکه خانه‌سازی و آبادانی کار بسیار سخت و دشواری است، گفت: البته باید این کار را به مردم واگذار کنیم و شهرداری‌ نیز در این فرآیند تسهیل‌گر باشد.

رییس شورای شهر تهران با انتقاد از اینکه در دولت روحانی، وزیری با یک بیان غیرمنطقی منجر به توقف ساخت‌و‌ساز شد، گفت: بیانات این مسوول موجب زنگ‌زدگی چرخ مسکن شد و امیدواریم این چرخ که هم‌اکنون به حرکت درآمده سرعت بیشتری را به خود بگیرد و شاهد اتفاقات خوبی باشیم. وی با اشاره به برنامه‌ریزی دولت سیزدهم برای احداث 4 میلیون مسکن خاطرنشان کرد: ما نیز در کنار آنها هستیم و بتوانیم با همراهی و همکاری بخشی از این واحدها را در تهران بسازیم.

رییس شورای شهر تهران همچنین اظهار امیدواری کرد که در فرآیند ساخت مسکن توجه ویژه‌ای به معماری ایرانی ـ اسلامی شود، گفت: ما در بسیاری از روستاها خانه‌هایی داریم که مورد بازدید جهانگردان و توریست‌ها قرار می‌گیرند و باید سعی کنیم که آنها را حفظ کنیم. وی با تاکید بر اینکه باید بتوانیم از تجارب سال‌های گذشته در باب مسکن مهر استفاده کنیم، گفت: باید بتوانیم از این ظرفیت و پتانسیل به نحو مطلوب استفاده کنیم همچنین باید تلاش شود در مجاورت حرم عبدالعظیم(ع)، زائرسراهای مناسبی جهت پذیرایی زائران احداث شود.

   پاسخ زاکانی به منتقدان  ورود شهرداری به مسکن‌سازی

 شهردار تهران بر تلاش قرارگاه جهادی مسکن برای حل معضل مسکن شهروندان تهرانی تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، علیرضا زاکانی در آیین آغاز ساخت ۵۰۰۰ واحد مسکونی در شهر تهران توسط قرارگاه جهادی مسکن شهر تهران گفت: سال گذشته هنگامی که موضوع قرارگاه جهادی مسکن مطرح شد می‌گفتند که چه نسبتی با شهرداری تهران دارد که ما پاسخ می‌دادیم انقلاب اسلامی یکی از نکاتی است که به آن می‌بالیم این بود که «ما می‌توانیم» را در ابعاد مختلف به اثبات برسانیم.

وی ادامه داد: تک‌تک ما اگر در کنار هم نباشیم نمی‌توانیم گام‌های بلند‌برداریم و اهداف را محقق کنیم. باید من‌ها به ما تبدیل شود و در کنار هم قرار بگیریم موضوع قرارگاه جهادی معطوف به نیاز مسکن بود و سال‌ها در تهران نگاهی حاکم بود که فارغ از نیاز مردم توجه به این بود که تهران با افزایش قیمت و گرانی و بدون توجه به نیاز مردم اداره شود. لذا ما امروز میراثی داریم که یک میلیون مسکن برای شهروندان تهرانی کم داریم. شهردار تهران اظهار کرد: در چنین شرایطی پاسخ به این کمبودها، حاشیه‌نشینی و گرانی مفرط در حوزه مسکن تملکی و استیجاری بود اما این متفاوت از رویکردی بود که انقلاب اسلامی به ما یاد داد که نیاز مردم را ببینید و گره از مشکل مردم باز کنید. وی تاکید کرد: برهمین اساس مفتخریم در ری و در کنار امامزادگان بزرگوار گام دیگری از گام‌های خدمت‌گذاری را‌برداریم و در مناطق ۲، ۱۶ و ۲۰ حرکتی جهادی در تامین مسکن را عملیاتی کنیم. هیچ پاسخ شایسته‌ای در مقابل وضعیت موجود وجود ندارد که دو سوم پول و اعتبار فردی در سبد خانوار صرف داشتن سرپناه شود. پس از ده‌ها سال باید به نقطه‌ای برسیم که اگر بناست مشکلات متعدد کشور حل شود در ابتدا سد بزرگی به نام مسکن وجود دارد. امروز در مدیریت شهری در کنار سایر مسوولان در قالب تفاهم‌نامه با مجموعه‌های مختلف، در کنار دولت در جهت تامین این نیاز مردم گام برمی‌داریم و در ری مشکلی که سه دهه مردم نفرآباد را اذیت و آزار داده ان‌شاالله از امروز خاتمه پیدا کرده، تغییر نگاه در دولت و مدیریت شهری صورت گرفته و امیدواریم گره‌ها به دست مسوولان باز شود.

   احداث 5 هزار آپارتمان  در کدام مناطق تهران؟

در همین حال، مهدی هدایت، مدیرعامل نوسازی شهر تهران در ارتباط با جانمایی احداث ۵هزار واحد در مناطق تهران توضیح داد. هدایت مدیرعامل نوسازی شهر تهران در حاشیه آیین‌ ساخت 5 هزار واحد مسکونی در شهر تهران اظهار کرد: از این تعداد 420 واحد در قالب تعاونی کارکنان وزارت دفاع در منطقه 2، 800 واحد در قالب تعاونی مسکن منطقه 5، 220 واحد در منطقه 6 ساخته خواهد شد. وی تصریح کرد: همچنین یک‌هزار و 56 واحد مسکونی در محدوده روغن‌نباتی واقع در منطقه 16، 1088 واحد مسکونی در قالب 6 پروژه بخش خصوصی در منطقه 18، 1217 در منطقه 20 و مابقی در قالب تعاونی مسکن خلبانان در منطقه 22 احداث خواهد شد.

 

ارسال نظر