رشد ترانزیت فراتر از دوران پیشاکرونا

۱۴۰۱/۰۶/۰۶ - ۰۰:۵۴:۱۳
کد خبر: ۱۹۲۰۵۹
رشد ترانزیت فراتر از دوران پیشاکرونا

گروه راه و شهرسازی|

آنگونه که امین ترفع، مدیرکل تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی اظهار کرده است، رشد قابل توجه ترانزیت کالا از ایران صرفا به دلیل رفع موانع کرونا نبوده است، چرا که این رشد از رکوردهای ثبت شده در دوران پیشاکرونا نیز فراتر رفته است. او از احیای موافقتنامه‌های گذشته و همچنین ایجاد اتحادهای تازه با توجه به رخدادهای برون مرزی به عنوان دو عامل اثر گذار در رشد ترانزیت کالا از ایران نام برده است.

 او با بیان اینکه بخشی از جهش ترانزیتی کشور به رقم ۱۱ میلیون تن ناشی از احیای موافقتنامه‌های گذشته است، گفت: تلاش دولت سیزدهم برای ایجاد اتحادهای ترانزیتی در منطقه با استفاده از فرصت پیش آمده است.

ترفع در گفت‌وگو با ایرنا درباره برنامه دولت برای رفع موانع ترانزیتی در یک‌سال گذشته، گفت: سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل افزایش ۱۰۲ درصدی را در حجم ترانزیت داشتیم و از رقم 5.5 میلیون تن به ۱۱ و دو دهم میلیون تن رشد رسیدیم و رشد جهشی را نسبت به سال ۹۹ حتی نسبت به سال ۹۸ که این رقم۷ میلیون تن بود، ثبت کردیم.

وی گفت: در یک‌سال گذشته به واسطه برنامه‌ریزی دولت در حوزه تعامل با کشورهای منطقه و همسایه‌ها و بعد از امضای موافقتنامه ۲۵ ساله با چین تاثیرات مثبت شد. البته یکسری تغییرات جغرافیایی نیز در محیط پساپیرامونی ایجاد شد و در نهایت با برداشته شدن موانع ترانزیت به خصوص ترانزیت فرآورده‌های نفتی به جهش ۱۰۰ درصدی بین سال ۹۹ و ۱۴۰۰ دست پیدا کردیم.

ترفع گفت: برخی‌ها اعلام می‌کنند این افزایش در اثر برداشته شدن محدودیت‌های کرونایی بوده است اما اینگونه نیست؛ همانطور که اعلام کردم افزایش نسبت به سال‌های قبل یعنی ۹۷ و ۹۸ نیر ثبت شده است که عدد قابل توجهی است.

مدیرکل تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه درباره اینکه چه نوع کارهایی به صورت مستمر دنبال شد که منجر به افزایش ترانزیت شد، گفت: وزارت راه کارگروهی که قبلا در حوزه ترانزیت وجود داشت و در سطح دولت بود و معاون اول رییس جمهوری رییس آن بود را ذیل شورای عالی ترابری احیا کرد .

به گفته ترفع این کارگروه از همه تاثیرگذاران حوزه ترانزیت تشکیل شده است.

ترفع افزود: در این جلسات دور هم جمع می‌شویم و موانع فرایندی و بدون هزینه را در اثر گفت‌وگو با هم برطرف می‌کنیم. این موانع در حوزه قرنطینه، سوخت، مبارزه با قاچاق، پایش هوشمند ناوگان، سوخت ناوگان و استفاده از ابزارهای نوین برای کنترل درب به درب ترانزیت است که برای آن راه‌حل داریم و مستمرا جلسه برگزار می‌کنیم تا به همبستگی در حوزه داخلی برسیم.

ترفع اضافه کرد: در حوزه بین‌الملل نیز یکسری توافقات را فعال کردیم؛ موضوعاتی که چهارچوب توافقنامه آن وجود داشت اما پیگیری آن سال‌ها به تاخیر افتاده بود؛ موافقتنامه‌های مختلف ترانزیتی را فعال کردیم و جلسات دولتی را برگزار و نهایتا هدفگذاری کردیم تا در پایان سال ۱۴۰۱ به هدف عبور ۲۰ میلیون تن کالای ترانزیتی از کشور برسیم.

مدیرکل تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه افزود: با توجه به این عدد لازم بود با کشورهای هدف در مسیر شمال به جنوب و شرق به غرب در مورد استفاده از مسیر ایران رایزنی کنیم. هم کشورهایی که می‌توانیم در مسیر غربی شرقی و هم شمالی- جنوبی سرویس ترانزیتی به آنها دهیم . همزمان کمیته ترانزیتی مشترک با روسیه برقرار کردیم و هر دو سه هفته یک‌بار تشکیل جلسه دادیم تا بتوانی هدفگذاری ۱۰ میلیون تنی را محقق کنیم.

وی خبر داد: در همین راستا برنامه اقدام مشترک با روسیه تهییه و مبادله شده تا به سمت عملیاتی رفته و فقط ترانزیت ایران و روسیه را تا پایان سال به ۱۰ میلیون تن افزایش دهیم. علاوه بر آن با عمان، ارمنستان، ازبکستان، ترکمنستان و چین به ترتیب مذاکراتی داشتیم تا بتوانیم از فرصت جغرافیایی که برای کشور ما ایجاد شده است حداکثر استفاده را ببریم.

مدیرکل تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه اضافه کرد: به خاطر موضوع تغییرات جغرافیایی که در منطقه اتفاق افتاد نگاه به استفاده از مسیر ایران متفاوت شده است و کشورهای منطقه جلب ایران شدند. در مذاکره با کشورها علاوه بر اینکه چارچوب موافقنامه‌های قبلی را فعال کردیم؛ به سمت ایجاد ابتکارهای جدید رفتیم و به صورت چهار کشور و سه کشور با ترکیب‌های مختلف تلاش داریم اتحادهای ترانزیتی را در منطقه فعال کنیم و بتوانیم منفعتی به نام ترانزیت ایجاد و هر کشوری سهم خود را از این منفعت بردارد. این رویکرد به جای نگاه حذفی رقابت گونه است که منافع مشترک را داشته باشیم تا خودمان و منطقه از فرصت جغرافیایی پیش آمده استفاده کنیم.

    رشد ۳۰ درصدی ترانزیت جاده‌ای 

در ۴ ماه امسال

در تحولی دیگر، بررسی وضعیت سهم بخش‌های مختلف حوزه حمل و نقل جاده‌ای در جابه‌جایی مسافر، جابه‌جایی بار و ترانزیت در چهار ماه سال ۱۴۰۱ حاکی از افزایش در حوزه مسافر و ترانزیت نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

به گزارش ایلنا، وزارت راه و شهرسازی با تهیه و انتشار گزارشی اقدام به ارایه آمار چهار ماهه فعالیت در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه حمل و نقل جاده‌ای در جابه‌جایی مسافر، جابه‌جایی بار و ترانزیت کرده است. براین اساس طی چهار ماهه ابتدایی سال جاری، در بخش جابه‌جایی مسافر در حوزه حمل و نقل، تعداد مسافر جابه‌جا شده با صورت وضعیت ۴۳ میلیون نفر گزارش شده است که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با جابه‌جایی ۳۴ میلیون نفر، ۲۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

رشد ۳۰ درصدی ترانزیت جاده‌ای در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۰ افزایش ۲۶ درصدی جابه‌جایی مسافر جاده‌ای نسبت به سال گذشته حمل بار با بارنامه طی چهار ماهه سال جاری رقم ۱۶۳ میلیون تن را به خود اختصاص داده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته این رقم تغییر محسوسی نداشته است. رشد ۳۰ درصدی ترانزیت جاده‌ای در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۰ افزایش ۲۶ درصدی جابه‌جایی مسافر جاده‌ای نسبت به سال گذشته میزان ترانزیت توسط بخش جاده‌ای نیز در چهار ماهه سال جاری ۳.۵ میلیون تن اعلام شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با رقم ۲.۷ میلیون تن، از ۳۰ درصد افزایش خبر می‌دهد.

 

ارسال نظر