ایرانشهر

۱۴۰۱/۰۵/۲۶ - ۰۱:۱۳:۵۱
کد خبر: ۱۹۱۶۷۹

پیش‌بینی پاییز کم بارش

رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور، گفت: بر اساس خروجی اغلب‌مدل‌های پیش‌بینی بلندمدت، انتظار می‌رود پاییز امسال نیز بارش‌های کشور کمتر از نرمال باشد.به گزارش ایرنا، احد وظیفه در جلسه شورای مدیران سازمان هواشناسی کشور، اظهار داشت: شرایط پیش‌روی بارش در پاییز و ادامه کسری آب پشت سدها تاثیر مخربی بر کشت پاییزه به خصوص در مناطق سردسیر نیمه شمالی خواهد داشت.وی ادامه داد: این شرایط در حالی است که امسال دومین سال متوالی خشکسالی با درجات شدید تا بسیار شدید در کشور است.رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور افزود: در جریان بارش‌های اخیر اندکی از کسری بارش کشور جبران شد اما همچنان میانگین بارندگی‌ها از ابتدای سال زراعی یعنی اول مهرماه تاکنون ۲۴ درصد کمتر از نرمال است.وظیفه خاظرنشان کرد: کم بارشی امسال سبب شد تا میزان آب پشت سدهای کشور نیز با کاهش قابل توجهی همراه شود. حتی ورودی آب سدها نیز به دلیل توالی خشکسالی نیز کمتر از سال گذشته بوده است.

سقوط آزاد صادرات خدمات مهندسی به زیر ۲۰۰ میلیون دلار

محمد ابوطالبی، عضو هیات‌مدیره انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی با بیان اینکه در دولت قبل نسبت به صدور خدمات فنی و مهندسی بی‌مهری کاملی شد، گفت: در دولت روحانی عقبگرد داشتیم. ابوطالبی در گفت‌وگو با اشاره به اینکه سال 73 صدور خدمات فنی و مهندسی با مصوبه دولت با چند کشور همسایه آغاز شد، اظهار کرد: در این زمینه قراردادهایی عمدتاً در بخش راهسازی امضا شد. پس از تشکیل شورای عالی صادرات غیرنفتی، مصوباتی در تسهیل صادرات خدمات فنی و مهندسی ابلاغ و باعث شد شرکت‌های ایرانی در بخش‌های مختلف ساخت‌وساز و... بتوانند در مناقصات بین‌المللی شرکت کنند.وی با یادآوری اینکه سال 81 دولت مشوقی را به عنوان جایزه صادراتی تصویب کرد، افزود: از سال 1373 تا سال 1381 صادرات خدمات فنی مهندسی از 150 میلیون دلار 250 میلیون دلار رسید. از سال 81 با مصوبه مذکور 45 درصد رشد صادرات را داشتیم.وی اضافه کرد: این روند ادامه داشت و سال 1390 به حدود 4.8  میلیارد دلار قرارداد صادرات خدمات فنی مهندسی داشتیم. متاسفانه سال 90 به واسطه تشدید تحریم‌ها و همچنین دولت وقت مشوق‌های صادراتی را قطع کرد این 2 اقدام باعث شد تا روند روبه رشد صادرات خدمات فنی و مهندسی کاهش یافت.عضو هیات‌مدیره انجمن صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی بیان کرد: این روند کاهشی همچنان داشت و در دولت حسن روحانی هم بی‌مهری کاملی نسبت به صدور خدمات فنی مهندسی صورت گرفت. حتی‌ می‌توانیم بگوییم به اندازه نیم قدم هم دولت در ‌این زمینه رو به جلو نرفت، بلکه عقبگرد هم داشتیم.

آغاز فعالیت خطوط کشتیرانی منظم کانتینری در دریای خزر

مقام مسوول سازمان بنادر و دریانوردی از آغاز راه‌اندازی خطوط کشتیرانی منظم کانتینری در دریای خزر با همکاری یک شرکت کشتیرانی داخلی خبر داد.حسین یونسی یادآور شد: مدت‌هاست به دنبال راه‌اندازی و فعالیت خطوط منظم کشتیرانی از بنادر شمالی کشور به آستاراخان هستیم و مذاکرات بسیاری در این رابطه صورت گرفت و جلسات مستمری با یک شرکت کشتیرانی داخلی برگزار شد.وی افزود: این شرکت دارای 23 فروند کشتی است و به همین دلیل سازمان بنادر و دریانوردی از این شرکت درخواست کرد تعدادی از کشتی‌های مربوطه به منظور تردد منظم در بخش کانتینری از بنادر شمالی کشور فعالیت کنند.مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با اشاره به مزیت اطلاع و اطمینان صاحبان کالا از حضور کشتی‌ها در بنادر مشخص در زمان مشخص، گفت: وقتی صاحب کالا بداند که کشتی‌ها در تاریخ مشخصی در یک بندر مشخص حضور دارند، کالاهای صادراتی خود را از نقاط مختلف کشور به آن بنادر منتقل می‌کنند چرا که از وجود کشتی، تردد آن و صادرات کالا در زمان مشخص، اطمینان دارند.وی با اشاره به مصوبه سازمان بنادر برای راه‌اندازی خطوط لاینر کانتینری از بنادر شمالی کشور، اضافه کرد: تاکنون چنین خط لاینری در بنادر شمالی وجود نداشته است و این اتفاق باعث افزایش میزان ترافیک کالا می‌شود.وی با اشاره به اینکه بر اساس جدول زمانبندی ارایه شده شاهد آغاز فعالیت خطوط منظم کشتیرانی کانتینری از بنادر شمالی دریای خزر هستیم، گفت: فعالیت خطوط لاینر کانتینری در ابتدای امر از 3 بندر اصلی شامل بنادر انزلی، امیرآباد و نوشهر آغاز می‌شود و در صورت وجود کانتینر 2 بندر آستارا و فریدون‌کنار نیز به عنوان مبدا تردد اضافه می‌شوند.

احضار مدیرعامل هواپیمایی آتا به دادستانی تهران

دادستان تهران گفت: مدیرعامل شرکت هواپیمایی آتا احضار و از وی پیرامون تأخیر پرواز تهران – نجف توضیحاتی اخذ شد و گزارش آن جهت برخورد قانونی با این شرکت به سازمان هواپیمایی کشوری نیز منعکس شد.به گزارش ایسنا به نقل از قوه قضاییه، علی صالحی بیان کرد: احضار مدیرعامل شرکت هواپیمایی آتا در راستای حفظ حقوق شهروندی، بوده و دلیل آن تعلل هشت ساعته پرواز نجف به تهران و شکایت مسافران بوده است. دادستان تهران با بیان اینکه دستورات لازم جهت تسریع در رسیدگی این پرونده صادر شد، تصریح کرد: تسریع در رسیدگی به چنین پرونده‌هایی مهم است و تلاش می‌کنیم که ایفای حقوق مردم از سوی شرکت‌ها و موسسات در کمترین زمان ممکن انجام شود.

 

ارسال نظر