تهران قفل شد

۱۴۰۱/۰۵/۲۶ - ۰۱:۱۱:۲۳
کد خبر: ۱۹۱۶۷۵
تهران 
قفل شد

گروه راه و شهرسازی|

در حالی که پیش‌بینی می‌شود همزمان با آغاز فعالیت مراکز آموزشی در ابتدای مهر ماه 3.5 میلیون سفر درون شهری به بار ترافیکی تهران سرریز خواهد شد، قفل شدن ترافیک پایتخت با برگزاری نمایشگاه ساختمان در محل نمایشگاه بین‌المللی زنگ هشدار برای ترافیک سرسام‌آور پاییز و زمستان پیش رو را به صدا در آورد. 

به گزارش «تعادل»، ترافیک پایتخت طی سال‌های اخیر به اولین دغدغه شهروندان تهرانی بدل شده است. شنبه ۲۷ آذرماه سال گذشته ترافیک تهران رکورد تازه‌ای از خود برجای گذاشت به گونه‌ای که به ۱۷۰۱ کیلومتر مربع رسید! مهاجرت سالانه 250 هزار نفر به تهران، فرسودگی بیش از 90 درصدی اتوبوس‌های تهران، کمبود 1000 واگن مترو، فرسودگی ناوگان تاکسیرانی و بی‌اثر شدن این مدل حمل و نقل در شرایط مورد نیاز شهروندان و از سوی دیگر، گسترش فعالیت تاکسی‌های اینترنتی و همچنین افزایش روزافزون استفاده از خودروهای شخصی در غیاب حمل و نقل عمومی قابل اتکا موجب شده است که طی چند ساله اخیر، همگام با «تحریم» و «تورم» و «کرونا»، ترافیک تهران نیز در هم تنیده‌تر و سردرگم‌تر از همیشه شود. در چنین شرایطی با برگزاری یک نمایشگاه نیمه تخصصی شاهد قفل شدن ترافیک تهران برای ساعت‌های طولانی هستیم. ترافیکی که شکایت اعضای شورای شهر تهران را دیروز در پی داشت و آنها از رییس‌جمهور استمداد طلبیدند تا از این پس، نمایشگاه‌ها نه در شمال تهران که در جنوب پایتخت و در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار شود. اگر چه این ایده تا حدی می‌تواند ترافیک در شمال تهران کاهش دهد اما بی‌گمان، این ترافیک به ویژه همزمان با سال تحصیلی مدارس و دانشگاه‌ها به نیمه جنوبی تهران منتقل خواهد شد، چون مشکل اصلی محل استقرار نمایشگاه‌های تخصصی و عمومی نیست، بلکه مشکل اصلی فلج شدن حمل و نقل عمومی و بی‌اعتماد مردم به آن و در نتیجه رواج تاکسی‌های اینترنتی و خودروهای شخصی و علل دیگر است.

   نمایشگاه‌ها در شهر آفتاب برگزار شود

در همین رابطه مهدی چمران، رییس شورای اسلامی شهر تهران در حاشیه هشتاد و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به ترافیک روزهای اخیر پایتخت اظهار کرد: شورا هر کاری می‌توانسته انجام داده و چند روز پیش جلسه‌ای با رییس سازمان نمایشگاه‌ها و معاونش داشتیم و مباحثی را مطرح کردیم. آنچه در این زمینه مطرح است آرامش و راحتی مردم است. او با بیان اینکه ما با نمایشگاه مشکلی نداریم، تأکید کرد: ما می‌گوییم نمایشگاه برای مردم دردسر و زحمت ایجاد نکند چرا که با وجود اینکه در یک خیابان واقع شده اما ترافیک ناشی از آن در تمام شهر تاثیرگذار است. وی با تاکید بر اینکه ما موافق برگزاری این نمایشگاه‌ها در آن محل نیستیم، یادآور شد: مصوبات نیز تکلیف می‌کند که چنین نمایشگاه‌هایی در این محل برگزار نشود و در نمایشگاه شهر آفتاب برگزار شود. چمران با بیان اینکه آقای قالیباف در زمانی که فرمانده انتظامی بود، تصمیم گرفت که نمایشگاه در آن محل برگزار نشود و در همان زمان اجازه ندادیم نمایشگاه کتاب را نیز برگزار کنند، گفت: باید یک مطالبه عمومی در این زمینه ایجاد شود چرا که ما در دوره‌های مختلف شورا، پیگیری‌های لازم را انجام دادیم.

وی با بیان اینکه نمایشگاه کتاب به ۹۰ تا ۱۲۰ هزار متر زیربنا نیاز دارد و نمایشگاه شهر آفتاب ۹۰ هزار متر زیربنا برای برگزاری این نمایشگاه ندارد، گفت: با این وجود برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلی نیز در خیابان شهید بهشتی و خیابان‌های اطراف ترافیک ایجاد می‌کند. قاعدتا نمایشگاه شهر آفتاب آماده است و کار خود را آغاز خواهد کرد. تعطیلی چند ساله دلیل بر این نیست که از حیز انتفاع خارج شود. رییس شورای اسلامی شهر تهران افزود: نباید برای کسب درآمد مردم را به دردسر انداخت و اگر نمایشگاه را برگزار کنند وارد عمل می‌شویم؛ همانطور که در سال‌های قبل یک کامیون خاکروبه مقابل درب نمایشگاه تخلیه کردیم تا از برگزاری آن جلوگیری کنیم و شهرداری نیز می‌تواند چنین اقدامی را انجام دهد.وی با بیان اینکه نمایشگاه ساختمان عمومی است، یادآور شد: با توجه به این موضوع استقبال نیز انجام می‌شود و چنین ترافیکی به وجود می‌آید.

   درخواست ورود رییس‌جمهور 

سروری، عضو شورای شهر نیز در نشست علنی دیروز این شورا با اشاره به اینکه تهران در روزهای گذشته از لحاظ ترافیکی قفل مطلق بود، یادآور شد: رییس‌جمهور برای کوچک‌ترین موضوعات مردم خود را به جمع آنها می‌رساند. ما به جایی رسیده‌ایم که از رییس‌جمهور بخواهیم در این زمینه مداخله کند.

وی با بیان اینکه ما ظرفیت بزرگی در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب داریم، تصریح کرد: با برگزاری نمایشگاه برای مردم دردسر و زحمت ایجاد می‌شود که می‌توان این مشکل را حل کرد. تقاضا داریم نهادهای مرتبط ورود کنند تا این مشکلات برطرف شود. برگزاری نمایشگاه ساختمان در چنین فضایی که ترافیک ایجاد می‌کند، هیچ لزومی ندارد. نباید بار دیگر شاهد برگزاری نمایشگاه در این محل باشیم که مردم را ساعات زیادی در ترافیک معطل نگه دارد.

   افزایش ۳.۵ میلیون نفری مسافران در شهر 

سید جعفر تشکری هاشمی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا نیز با بیان اینکه ۳۵ روز تا بازگشایی مدارس فاصله داریم، گفت: با آغاز سال تحصیلی سفرهای شهری ۱۶ درصد افزایش خواهد یافت و ۳.۵ میلیون نفر به تعداد افرادی که در شهر تهران تردد می‌کنند، اضافه می‌شود. وی با اعلام اینکه در گذشته در شهرداری تهران تمام معاونت‌ها درگیر این مساله می‌شدند، یادآور شد: اگر ستادی در این خصوص تشکیل شده ما اطلاعی در رابطه با آن نداریم و اگر تشکیل نشده، از شهرداری تقاضا داریم هرچه سریع‌تر ستادی را در این راستا تشکیل دهند. عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه اگر ترافیک ایجاد شود نمی‌توانیم ادعا کنیم که اطلاع و پیش بینی لازم را نداشتیم، گفت: تمام نهادهای مسوول و شهرداری باید در این زمینه تصمیمات لازم را بگیرند. ببینید در این روزها برگزاری یک نمایشگاه چه مشکلی را برای مردم ایجاد کرد البته که این ترافیک ناشی از برگزاری نمایشگاه را بارها رسانه‌ها و اعضای شورا مطرح کرده بودند.

   ایجاد بانک زمین با صیانت از املاک شهرداری 

در تحولی دیگر، لایحه شهرداری تهران در خصوص دستورالعمل اجرایی بانک زمین منطقه ۲۲ دیروز بررسی و با حداکثر آراء تصویب و مقرر شد که شهردار تهران رییس، معاون شهرسازی نایب‌رییس و دیگر معاونین درگیر با موضوع، اعضای کارگروه بانک زمین شهر باشند. مهدی عباسی رییس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران در هشتاد و ششمین جلسه شورا در خصوص لایحه شهردار تهران در خصوص دستورالعمل اجرایی بانک زمین منطقه ۲۲ با بیان اینکه پیش بینی شده که برگ زرینی در مدیریت شهری ثبت شود، اظهار کرد: تمامی زمین‌هایی که از این لایحه می‌تواند شناسایی و ثبت و ضبط شود تا ابد قابل رصد است و می‌تواند به عنوان سرانه، هدف‌گذاری شده و مورد استفاده قرار بگیرد. وی با تقدیر از شهرداری برای تکمیل این پرونده، یادآور شد: خوشبختانه شهرداری پیش‌نویس را ارایه کرد و وقت زیادی برای آن صرف شده تا ملاک عمل برای تمام مناطق شهر تهران قرار بگیرد و شناسایی و صیانت از اموال عمومی در دستور کار این لایحه قرار گرفت. عباسی تأکید کرد: در این لایحه به گونه‌ای پیش بینی کردیم که سامانه‌های شهرسازی نیز بتوانند اطلاعات املاک و زمین‌ها را رویت کنند. یکی دیگر از تأکیدات ما این بوده که تا یک سال برای تمام مناطق شهر اجرایی شود. برای شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی عمومی نیز اطلاعات بانک زمین به صورت برخط در سامانه شفافیت و در دسترس عموم مردم قرار می‌گیرد.

   بانک زمین بسیار ثروتمندتر از  بانک شهر است

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه این اقدام بسیار خوب و در راستای حفظ دارایی‌های شهر است، گفت: با این اقدام تصمیم بر این گرفته شده که زمین‌ها و املاک اضافی سازمان‌ها بی‌استفاده نباشد و همچنین توسعه حریم شهرها و آماده‌سازی زمین برای چهار میلیون واحد مسکن محقق شود. وی ادامه داد: در لایحه شهرداری تهران، اولویت به منطقه ۲۲ داده شده و این لایحه به تأمین سرانه‌های خدماتی اختصاص داده شده است. جز هدف اقتصادی و مالی، اهداف اجتماعی نیز باید در این لایحه مورد توجه قرار بگیرد.

امانی با بیان اینکه بانک زمین به اندازه بانک‌هایی که منابع مالی شهرداری در آن گردش دارد، مورد اهمیت است، خاطرنشان کرد: می‌توان زمینی را در مناطق شمالی در نظر گرفت و اعتبارات حاصل از آن را در مناطق جنوبی هزینه کرد. من با بانک زمین بسیار موافقم اما باید تمام املاک شهرداری در راستای تشکیل این بانک، شناسایی شود.وی تأکید کرد: این کار در شأن شورای اسلامی شهر و در راستای شفاف‌سازی و پاسخگویی به شایعات و ابهامات دروغین در خصوص املاک و معاملات شهرداری است و به نوعی گامی بزرگ برای مبارزه با فساد محسوب می‌شود. این بانک بسیار بزرگ‌تر و ثروتمندتر از بانک شهر و برای منابع مالی غیرنقد شهرداری به شمار می‌رود. عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ما برای منابع نقد بانک داشتیم، تصریح کرد: امروز اعلام می‌کنیم ما بانک زمین را برای منابع غیر نقد در اختیار داریم. بانک منطقه ۲۲ می‌تواند بانک زمین شهر یا شهرداری در نظر گرفته شود و آن را بزرگ نگاه کرد؛ در همین راستا شهردار تهران می‌تواند رییس کارگروه بانک زمین باشد. وی با تأکید بر اینکه اطمینان داشته باشید که پس از تشکیل این بانک، تمام کلان‌شهرها نسبت به راه‌اندازی بانک زمین اقدام خواهند کرد، یادآور شد: ما با استقرار این بانک می‌توانیم در تأمین سرانه‌ها عدالت ایجاد کنیم.امانی ادامه داد: ما در شهر تهران به دولت کمک می‌کنیم که در راستای ایجاد عدالت، زمین‌هایی برای ساخت مسکن مستضعفین در اختیارش قرار بگیرد و این را می‌توان به عنوان هدف بانک زمین در نظر گرفت. احمد صادقی رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورا هم با تأکید بر اینکه این اقدام بسیار مثبت است، گفت: بانک زمین می‌تواند زمین‌ها را حفظ کند و اجازه تغییر کاربری به آن ندهد که امیدواریم در تمام مناطق شهر تهران اجرایی شود.

 

ارسال نظر