در شهر

۱۴۰۱/۰۵/۲۰ - ۰۱:۰۷:۱۶
کد خبر: ۱۹۱۵۰۷

اتهام کارشکنی در ساخت مسکن به شورای عالی معماری 

حمیدرضا صارمی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: متاسفانه از زمان تصویب قانون جهش مسکن تاکنون شورای عالی معماری و شهرسازی اقدامی نکرده و کارشکنی داشته است. صارمی در گفت‌وگو با مهر، با اشاره به طرح تشویقی ساخت مسکن در بافت فرسوده گفت: این طرح در کمیسیون ماده ۵ به تصویب رسیده و درباره تعداد طبقات، تسهیلات نظام مهندسی و به‌طور کلی تمامی مواردی که در گذشته منجر به قهقرا رفتن بافت فرسوده شده بود صحبت می‌کند. وی با اشاره به ساخت طبقه اضافه در بافت فرسوده بیان کرد: در بستر طرح تشویقی بافت فرسوده، ساخت مسکن آسان‌تر می‌شود با توجه به نظرسنجی‌ها متغیرهای تشویقی ۳۰ درصد در ساخت و ساز بافت فرسوده اثرگذار بودند و این در حالی است که طبقه اضافه به تنهایی ۷۰ درصد مشوق اساسی مردم برای بازسازی و بهسازی در بافت فرسوده است. صارمی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی برای ساخت در بافت فرسوده وام اعطا می‌کند گفت: ۴۵۰ میلیون تومان وام از سوی وزارت راه و شهرسازی به مالکان اختصاص می‌یابد که ۳۰۰ میلیون تومان آن وام کم بهره و ۱۵۰ میلیون باقی مانده ۱۸ ساله و قابل نقل و انتقال است. همچنین ۶۰ میلیون نیز به عنوان ودیعه داده می‌شود. معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به عملکرد شورای عالی معماری و شهرسازی برای ساخت و سازها گفت: شورای عالی معماری و شهرسازی با سیاست‌های ابلاغی و مجلس زاویه دارد و تاکنون اقدامی در راستای قانون جهش مسکن انجام نداده است.

وی ادامه داد: قانون جهش مسکن از مهرماه مصوب شده اما شورای عالی معماری و شهرسازی هنوز حتی یک مصوبه نیز برای گشایش در ساخت و سازها صادر نکرده است و دبیرخانه شورای عالی معماری و شهرسازی کارشکنی‌هایی را انجام می‌دهد و به طرق مختلف تلاش می‌کند اتفاق خاصی در حوزه مسکن نیفتد و امیدواریم در راستای حل این مشکل تلاش کند.

درخواست ورود پلیس و قوه قضاییه به مافیای دست‌فروشی 

علیرضا نادعلی، سخنگو و عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به وجود مافیای دست‌فروشی در پایتخت گفت: برخی دست‌های پشت پرده از نیاز اقتصادی دست‌فروشان سوءاستفاده می‌کنند. به گزارش ایلنا، نادعلی با اشاره به وجود مافیای دست‌فروشی در شهر تهران اظهار کرد: وجود مافیا به این معنا نیست که هرکسی دست فروشی می‌کند عضوی از مافیاست اما تجربه نشان داده که دست‌های پشت پرده از نیاز طبقه متوسط و ضعیف که به دنبال این هستند از دست فروشی امرار معاش کنند سوءاستفاده کرده و با انجام برخی حمایت‌ها، چنین گروه‌های مافیایی ایجاد می‌کنند. عضو شورای اسلامی شهر تهران با اعلام این مطلب افزود: در این زمینه مدیریت شهری می‌تواند دست‌فروشان و کسانی که با بساط‌گستری، شهر را دچار به هم ریختگی می‌کنند، به سامان‌بازارها که دارای غرفه هستند، انتقال دهند. هرچند در این زمینه نیز برخی استقبال می‌کنند و برخی دیگر خیر. وی با اشاره به ایجاد بایدها و نبایدها بر اساس قوانین کشور، یادآور شد: اگر فعالیت دست‌فروشان بدون اعمال نظارت باشد، افرادی که پروانه کسب دارند و مالیات و کرایه ملک پرداخت می‌کنند، امکان حیات اقتصادی نخواهند داشت. نادعلی تأکید کرد: برای مقابله با مافیا، پلیس و قوه قضاییه باید وارد عمل شوند، افراد را شناسایی کنند و با هدف‌گذاری روی این موضوع، به اصلاح این وضعیت بپردازند. وی درخصوص سخنانی که در رابطه با لایحه ساماندهی دست‌فروشان که در گذشته مطرح شده بود، خاطرنشان کرد: مدیریت شهری در ساماندهی دست‌فروشان از تجربه‌هایی که در گذشته داشته، استفاده کرده و دقت لازم را داشته است. عضو شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: برخی صحبت‌ها می‌شود که شاید امکان اجرای آن نباشد چون هم باید به دست‌فروشان و هم مردم که در فضای فعالیت دست فروشان 

تردد می‌کنند، توجه و دقت کافی صورت بگیرد.

 

۱۷ شهرداری کشور ارتقای درجه یافتند

علی زینی وند، معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از ارتقای درجات جدید ۱۷ شهرداری از سوی وزیر کشور خبر داد. به گزارش مهر، زینی وند از ارتقای درجات جدید ۱۷ شهرداری از سوی وزیر کشور به استانداری‌ها خبر داد و گفت: به موجب این ابلاغیه‌ها؛ درجه شهرداری بوشهر به ۱۱ ارتقا یافت؛ همچنین درجه شهرداری‌های سلماس در استان آذربایجان غربی به ۹ و شریف آباد در استان تهران به ۷ ارتقا یافت. وی ادامه داد: درجه شهرداری‌های بهاران شهر و هرند در استان اصفهان و فاضل آباد در استان گلستان هم به ۶ ارتقا یافت علاوه بر آن نیز درجه شهرداری‌های ورزقان در استان آذربایجان شرقی و جناح در استان هرمزگان به ۵ ارتقا یافت. معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور ادامه داد: درجه شهرداری‌های باغشاد در استان اصفهان، خنجین در استان مرکزی، ریحان در استان کرمان، ریز در استان بوشهر و زرنق در استان آذربایجان شرقی به ۴ ارتقا یافت. زینی وند افزود: درجه شهرداری‌های آچاچی در استان آذربایجان شرقی، نازک علیا در استان آذربایجان غربی، کمه در استان اصفهان و چیتاب در استان کهگیلویه و بویراحمد هم به ۳ ارتقا یافت. وی یادآور شد: بر اساس دستورالعمل ابلاغی وزارت کشور، شهرداری‌هایی که چهار سال از زمان ابلاغ آخرین درجه آنها گذشته، می‌توانند پیشنهاد ارتقا درجه خود را بعد از تایید استانداری به سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور ارسال نمایند.

 

ارسال نظر