عقب‌نشینی از الزام فرودگاه‌ها به داشتن گواهینامه

۱۴۰۱/۰۵/۱۳ - ۰۱:۳۹:۲۶
کد خبر: ۱۹۱۳۸۳

در حالی سازمان هواپیمایی در بررسی دلایل ترکیدن لاستیک هواپیماها در فرودگاه مشهد اعلام کرد، این فرودگاه گواهینامه فرودگاهی ندارد که مدیرکل دفتر بررسی سوانح سازمان هواپیمایی گفت: فرودگاه‌ها ملزم به داشتن گواهینامه فرودگاهی نیستند. در همین حال، مدیرعامل فرودگاه مشهد، گزارش سازمان هواپیمایی را غیرکارشناسی خواند.

به گزارش تسنیم، حسن رضایی‌فر با بیان اینکه سازمان هواپیمایی کشوری به منظور تامین ایمنی و اطمینان مردم از سفرهای هوایی، در صورت مشاهده ناایمنی در محیط فرودگاهی یا شرکت‌های هواپیمایی اجازه فعالیت را به‌ آنها نخواهد داد، اظهار کرد: تعداد حوادثی که در فرودگاه مشهد اتفاق افتاده را باید با توجه به تعداد پروازها مقایسه کنیم. وی با بیان اینکه سازمان هواپیمایی کشوری به هیچ عنوان به دنبال مقصرسازی نیست و فقط به دنبال جلوگیری از وقوع چنین حوادثی است، ادامه داد: امیدواریم فرودگاه مشهد استانداردهای حرفه‌ای را ارتقا دهد.

وی با اشاره به عدم دریافت گواهینامه فرودگاهی از سوی فرودگاه هاشمی نژاد مشهد گفت: سازمان هواپیمایی کشوری سال 1400 قوانین جدیدی وضع کرده تا فرودگاه‌ها را با ویژگی‌های جهانی مطابقت دهد. در حال حاضر فرودگاهی مانند زاهدان و بندرعباس گواهینامه فرودگاهی دریافت کرده‌اند و سایر فرودگاه‌ها نیز برای دریافت آن اقداماتی را انجام داده‌اند. وی یادآور شد: پیش ممیزی از فرودگاه مشهد هم انجام شده و گزارشی از سازمان هواپیمایی کشوری به این فرودگاه ارسال شده و امید است با رسیدن به استانداردهای لازم موفق به دریافت گواهینامه شود. مدیرکل دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه خیال مردم از بابت ایمنی پروازها راحت باشد تاکید کرد: هر فرودگاه ملزم به داشتن گواهینامه فرودگاهی نیست و این موضوع به معنای ایمن نبودن فرودگاه نیست و همه فرودگاه‌های کشور پروازها را به صورت ایمن انجام می‌دهند.

رضایی فر بیان کرد: فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد یکی از فرودگاه‌های با سابقه در سیستم مدیریت ایمنی است و در بحث شناسایی مخاطرات، ارزیابی ریسک و اقدامات اصلاحی همواره پیش قدم بوده است. وی با اشاره به بحث کنده شدن رنگ آمیزی باند فرودگاه مشهد گفت: این مورد عامل تمام رویدادهای فرودگاه نبوده اما مشکلی است که به نظر می‌رسد با آغاز فصل سرما و خروج از بار ترافیکی در فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی نژاد برطرف شود. بر اساس این گزارش، شنبه گذشته دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری طی گزارشی ترکیدن لاستیک هواپیماها در فرودگاه مشهد را مورد بررسی قرار داده بود. در بخشی از این گزارش با اشاره به اینکه «فرودگاه مشهد تاکنون برابر الزامات جدید مقررات فرودگاهی سازمان هواپیمایی کشوری موفق به دریافت گواهینامه فرودگاهی نشده» به شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران توصیه کرد: در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به ارزیابی ریسک و تدوین برنامه بازسازی سطح باند اصلی فرودگاه مشهد برابر مقررات فرودگاهی کشور اقدام کرده و در این راستا برای دریافت هرگونه معافیت خاص موافقت سازمان هواپیمایی کشوری را کسب کند.

   گزارش شرکت فرودگاه‌ها  غیرکارشناسی است!

در حالی مدیرکل دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری چند روز پس از خبر گزارش رسمی این دفتر که البته از روی سایت سازمان هواپیمایی کشوری حذف شد، اظهارات متفاوتی را مطرح کرد، که در جدیدترین اتفاق در رابطه با ترکیدن لاستیک هواپیماها در فرودگاه‌ مشهد این‌بار نوبت به مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران رسیده که گزارش سازمان هواپیمایی کشوری را غیرکارشناسی خواند و در کمال تعجب باز هم رسانه‌ها را مقصر اعلام کرد. حمیدرضا سیدی، با اشاره به تکرار ترکیدگی لاستیک هواپیما در فرودگاه مشهد و ارتباط غیرکارشناسی آن با باند فرودگاه و درج خبر آن توسط یک خبرگزاری معتبر گفت: در صنعت هوانوردی به دنبال برقراری پرواز ایمن و حفظ آرامش مردم در سفر هستیم اما متأسفانه اخبار غیر دقیق، باعث سلب اطمینان از مسافران هوایی می‌شود.

وی نشر اخبار در فضای مجازی بدون رعایت مصالح و توجه به واقعیت را مورد انتقاد قرار داد و با اشاره به انتشار اخبار کذب طی یک هفته اخیر علیه صنعت هوانوردی به ویژه شرکت فرودگاه‌ها، از دستگاه قضایی خواست در این زمینه ورود کند. سیدی افزود: در بروز سوانح، همیشه و در گام نخست بر اساس انکس‌های موجود ایکائو، دفتر بررسی‌های سوانح هواپیمایی می‌بایست سوانح را واکاوی کند و اظهارنظرهای دیگر فقط فضای کشور را ملتهب می‌نماید و البته حضور دستگاه قضایی پیش از ارایه نتیجه از دفتر بررسی‌های سوانح و تشکیل پرونده، فقط موضوعات را پیچیده‌تر می‌کند. مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها تأکید کرد: بیشتر از اینکه دنبال مقصر باشیم به فکر تأمین ایمنی پرواز هستیم و به یقین اگر مقصر هم باشیم، جبران می‌کنیم.

 

ارسال نظر