کسری 57 درصدی بودجه تهران در بهار 1401

۱۴۰۱/۰۵/۱۲ - ۰۲:۱۳:۵۸
کد خبر: ۱۹۱۳۴۱
کسری 57 درصدی  بودجه  تهران  در  بهار  1401

گروه راه و شهرسازی|

آنگونه که حبیب کاشانی عضو و خزانه‌دار شورای شهر تهران دیروز در صحن علنی این شورا گزارش کرد، در سه ماهه نخست سال جاری ۴۳ درصد از درآمدهای بودجه 1401 شهرداری تهران محقق شده است. به گفته کاشانی، با توجه به قرار گرفتن ایام نوروز و ماه مبارک رمضان در سه ماهه نخست سال، تحقق درآمد به این میزان طبیعی است. خزانه‌دار شورای شهر تهران در هشتاد و سومین جلسه این شورا با اشاره به گزارش اعتبار سه ماهه شهرداری تهران گفت: قرار بر این بود تا ۱۲ هزار میلیارد و ۵۹۲ میلیون تومان از بودجه مصوب محقق شود که از این میزان ۴۳ درصد محقق شده است. وی ادامه داد: تقاضا داریم شهرداری‌های مناطق در تحقق درآمدهای نقد و غیر نقد پیگیری جدی داشته باشند و البته کمیته درآمد باید در شهرداری‌ها تشکیل شود تا در تحقق درآمدها با مشکل مواجه نشویم.

کاشانی با بیان اینکه اعتبار ابلاغی در مجموع ۴۶ هزار و ۸۲۳ میلیارد تومان بوده است گفت: در نهایت ۰.۶۴ درصد جذب شده و حدود پنج هزار و ۴۷۶ میلیارد تومان وصول شده که باید بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان وصول می‌شد.

وی تصریح کرد: شهردار تهران بر پیش بینی ۸۳ هزار میلیارد تومان تحقق درآمد تأکید داشته و درآمدهای غیرنقدی قابل توجه نیست؛ منطقه ۱۲، ۱۵، ۱۹ و ۲۲ در این خصوص فعال بودند و مجموع درآمدهای آنها بالاتر بوده است. عضو شورای شهر بیان کرد: تخصیص اعتبار باید بر اساس درآمد باشد و این موضوع می‌تواند در سال‌های آینده برای شهرداری مشکل ایجاد کند.

    صعود درآمدها در خرداد

در این حال، ناصر امانی، دیگر عضو شورای شهر تهران پس از استماع گزارش خزانه‌دار گفت: در خردادماه آن طور که شهرداری گزارش کرده اتفاق بزرگی افتاد. در دو ماهه اول سال کل درآمد شهرداری بر اساس گزارش قبلی خزانه‌دار شورا، ۱۸۸۹ میلیارد تومان بود اما در سه ماهه ۵۱۳۰ میلیارد تومان شده است. یعنی در خرداد ۳۲۴۱ میلیارد تومان فقط از محل درآمدها کسب کرده و به منابع خودش اضافه کرده است که قریب به دو برابر دو ماهه اول سال است. این یک نکته قابل توجه است که اگر فرصتی بود معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران گزارش دهد که چه اقدام خاصی در خردادماه شده است.  وی ادامه داد: واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای دو ماهه فروردین و اردیبهشت ۲۵۷۰۰ میلیون تومان بوده و سه ماهه ۴۴۶۰۰ میلیون تومان شده است. یعنی فقط در خرداد ماه ۱۹ میلیارد تومان به این منبع درآمدی شهرداری اضافه شده است. در بخش واگذاری دارایی‌های مالی در دو ماهه ۱۶۸ هزار و ۹۰۰ میلیون تومان درآمد کسب شده بود، در سه ماهه ۲۹۷ میلیارد تومان شده است. یعنی در خرداد فقط ۱۲۸ میلیارد تومان، چیزی حدود به این دو ماهه اول سال ما در این بخش برای شهرداری منابع کسب کرده‌اند. عضو شورای شهر تهران افزود: در مجموع در دو ماهه فروردین و اردیبهشت کل درآمد شهرداری ۲۰۸۳ میلیارد تومان بوده و در سه ماهه ۵۴۷۱ میلیارد تومان شده است. جمعا حدود ۳۳۵۰ میلیارد تومان در خرداد به درآمدهای شهرداری تهران اضافه شده است. امانی تاکید کرد: با فرض اینکه شهرداری در هر فصل باید ۲۵ درصد از درآمدهای خودش را کسب کند برآورد این است که شهرداری باید در این سه ماهه ۱۲۵۰۰ میلیارد تومان درآمد کسب می‌کرده؛ با توجه به ۵۴۷۱ میلیارد تومان حدود ۷ هزار میلیارد تومان ما در سه ماهه اول کسری داریم. به فرض اینکه ما کل درآمد شهرداری را به شکل مساوی تقسیم کنیم که در هر فصل ۲۵ درصد درآمد کسب کند.  این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: در بخش هزینه نقدی که ابلاغ شده ۲۲۵۰۰ میلیارد تومان، نقدی عمرانی که ابلاغ شده ۱۶۱۰۰ میلیارد تومان، اوراق و وام ۴۲۰۰ میلیارد تومان و جمعاً ۴۳ هزار میلیارد تومان اعتبار نقدی در بخش هزینه‌ای در این سه سر فصل ابلاغ شده، عملکرد ثبت شده در این گزارش ۲۹۱ میلیارد تومان است. یعنی کم‌تر از یک درصد است و ما بر اساس این گزارش عملکرد داشتیم در حالی که واقعاً این نیست. معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران کل حقوق و مزایای کارکنان شهرداری را می‌دهد و فقط دو یا سه سازمان مانده که اعتبار می‌گیرند و خودشان حقوق پرداخت می‌کنند. اگر این پرداخت حقوق را هزینه تلقی کنند، میزان عملکرد از ۶۸ صدم درصد خیلی بیشتر خواهد شد. یعنی اگر ما خوشبینانه بگوییم شهرداری بدون افزایش ۱۰ درصد در سه ماهه اول هر ماه ۱۲۰۰ میلیارد تومان حقوق پرداخت کرده است، ۳۶۰۰ میلیارد تومان به ثبت هزینه اضافه می‌شود.  امانی گفت: ما در بخش هزینه‌ای مثل همیشه با یک ناسازگاری هزینه‌ای مواجه هستیم و ثبت هزینه‌ها همیشه با واقعیت فاصله دارد. ضمن اینکه ما همیشه در بخش هزینه شهرداری‌ها که فقط هم خاص شهرداری تهران نیست و مشکل دولت هم هست، در بودجه همیشه به درآمدها توجه می‌کنیم؛ سعی می‌کنیم درآمدها را اضافه و کسب کنیم. در بخش مدیریت کردن بر هزینه‌ها معمولاً توجهی نمی‌شود.

    روند تحقق درآمدها طی 10 سال گذشته

وی با اشاره به بحث کسری بودجه در شهرداری تهران گفت: ما یک نمودار از ۱۰ سال گذشته تهران داریم. سه ماهه اول ۱۵ درصد، سه ماهه دوم ۱۵ درصد، سه ماهه سوم ۳۰ درصد و سه ماهه چهارم ۴۰ درصد درآمد شهرداری تهران را در شهرداری در 10‌سال گذشته کسب می‌کردیم. اگر مبنا این تقسیمی که عرض کردم باشد کسری بودجه ما در سه ماهه اول کسری قابل توجهی نیست یعنی ۵۷۵۰ میلیارد تومان درآمد شهرداری تهران با این فرض محقق می‌شود. درآمد کسر شده ۵۱۳۰ میلیارد تومان است و حدود ۵۳۰ میلیارد تومان کسری داریم؛ بر اساس این فرض نه بر اساس اینکه ما ۴ فصل را مساوی ۲۵ درصد تقسیم کنیم. اتفاقی که در خردادماه افتاده این است که؛ ۳۵۳۰ میلیارد تومان به درآمدهای شهرداری اضافه شده است، آیا قفل حوزه شهرسازی باز شده است؟ یا آن مصوبه‌ای که شورای شهر به شهرداری داد برای کسب پذیرش فیش‌های تا آخر ۲۵ اسفند ۱۴۰۰؟ امانی تاکید کرد: اگر این فرض را بگیریم که ما در سه ماهه اول ۱۵ در سه ماهه دوم ۱۵ سه ماهه سوم ۳۰ و سه ماهه چهارم ۴۰ درصد تحقق درآمد داریم؛ ما می‌توانیم در سه ماهه دوم همان ۵۷۵۰ میلیارد تومان درآمد، در سه ماهه سوم ۱۱۵۰۰ میلیارد تومان و در سه ماهه چهارم ۱۵۳۳۰ میلیارد تومان درآمدهای شهرداری را محقق کنیم.

    ضرورت تغییر رویه در استفاده  ازمنابع غیر نقد

مهدی بابایی، عضو شورای شهر تهران نیز بر ضرورت تغییر رویه در مناطق ۲۲ گانه پایتخت در حوزه استفاده از منابع غیر نقد تاکید کرد. بابایی با بیان اینکه نکته قابل تامل در گزارش مالی شهرداری تهران بحث درآمدهای غیر نقد است، گفت: با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور و شهر تهران و با توجه به رکود تورمی، توجه به منابع درآمدی غیر نقد ضروری است. وی با بیان اینکه بیشتر خانه‌های خالی در شمال تهران قرار دارد و سازندگان و مردم برای اینکه بخشی از دیون شهردار را پرداخت کنند راغب هستند که این املاک را با شهرداری تهاتر کنند، عنوان کرد: به رغم این موضوع اما عدد بودجه نشان می‌دهد که توجه ما به درآمدهای غیر نقد معطوف نیست. بابایی ادامه داد: در گزارش ارایه شده در بیش از ۸۰ درصد مناطق ۲۲ گانه شهر تهران استفاده از منابع غیر نقد صفر بوده در حالی که باید به این حوزه توجه بیشتری شود. بابایی همچنین با اشاره به سرعت پایین اجرای عملیات عمرانی در مناطق مختلف پایتخت عنوان کرد: با استفاده از منابع غیر نقد می‌توانستند سرعت اجرای پروژه‌های عمرانی را افزایش دهند. این عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در حوزه استفاده از منابع غیر نقد ترک فعل انجام شده، افزود: باید در این حوزه تغییر رویه انجام شود. در حوزه اداره کل املاک نیز نیازمند برخی تغییر رویه جدی هستیم. در پایان شش ماهه اول به مناطقی از شهرداری تهران که نتوانستند از پتانسیل منابع درآمدی غیر نقدی استفاده کنند، تذکر جدی داده شود و اگر نیاز است هم تغییر مدیریت انجام شود.

    انتزاع سازمان فناوری  با معاونت برنامه‌ریزی

در تحولی دیگر، دیروز در نشست علنی شورای شهر تهران لایحه «انتزاع سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات از معاونت برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورا و انتقال آن به حوزه شهردار تهران» در دستور کار شورا قرار گرفت و در شور و بررسی با ۱۶ رأی موافق به تصویب رسید.

 

ارسال نظر