تکذیب تقریب حادثه‌ساز دو هواپیمای پاکستانی

۱۴۰۱/۰۵/۰۶ - ۰۵:۵۹:۰۷
کد خبر: ۱۹۱۱۶۱
تکذیب  تقریب حادثه‌ساز دو  هواپیمای  پاکستانی

گروه راه و شهرسازی|

در پی ادعای پاکستان مبنی بر نزدیک شدن دو هواپیمای این کشور در آسمان ایران، مسوولان ایرانی این ادعا را رد و تاکید کردند، آسمان کشورمان امن‌ترین آسمان برای تردد پروازهای بین‌المللی است. پیش از این، رییس سازمان هواپیمایی کشوری پاکستان در اظهارنظری عجیب از احتمال برخورد دو هواپیما در آسمان ایران خبر داده بود. طی روزهای اخیر اخبار ضد و نقیضی در خصوص رویداد احتمال برخورد دو فروند هواپیمای پاکستانی بر فراز آسمان ایران در سطح رسانه‌های بین‌المللی و داخلی منتشر شد. خبری که نخستین‌بار رییس سازمان هواپیمایی کشوری پاکستان در سطح رسانه‌ها اعلام کرد. پس از ادعای رییس سازمان هواپیمایی پاکستان درخصوص اینکه دو هواپیمای پاکستانی در آسمان ایران در آستانه برخورد بودند و علت این حادثه «خطای انسانی» مسوولان کنترل هوایی ایران اعلام شد، هادی یوسف‌پور آذری، عضو هیات‌مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در پاسخ به این ادعا در صفحه توییتر خود نوشت: گزارش عجیب رییس هواپیمایی پاکستان از رویداد بین دو پرواز پاکستانی در آسمان ایران اسلامی برخلاف مقررات و قوانین ایکائو است. به هموطنان گزارش می‌دهم این ادعا صحت نداشته و آسمان ایران به همت همکاران تلاشگر کنترلر ترافیکی ایمن‌ترین آسمان منطقه برای تردد پروازهای بین‌المللی است.

  تکذیب رسمی ادعای پاکستان

حسن رضایی فر، مدیرکل دفتر بررسی سوانح وحوادث سازمان هواپیمایی کشوری نیز ادعای سخنگوی شرکت هواپیمایی پاکستان درباره رویداد همجواری دو پرواز در آسمان ایران را رد کرد.رضایی فر که در یکی از برنامه‌های خبری سیما سخن می‌گفت، اظهار کرد: رویدادهای فضای کشوری به‌طور معمول به سازمان هواپیمایی کشوری گزارش شده و دریک کارگروه تخصصی خود بررسی می‌شود.وی افزود: گزارش‌ها یا از طریق شرکت‌های هواپیمایی یا مرکز کنترل هوایی کشور اعلام می‌شود و خبری که دیروز درباره رویداد هواپیمای پاکستانی منتشر شد صحت ندارد و این خبر از سوی سخنگوی هواپیمایی پاکستان به صورت غیرعادی و غیر تخصصی اطلاع‌رسانی شده است.رضایی فر گفت: مسوولیت بررسی این رویداد با سازمان هواپیمایی کشوری ایران است که باید به سازمان هواپیمایی کشوری پاکستان اعلام شود. مدیرکل دفتر بررسی سوانح وحوادث سازمان هواپیمایی کشوری افزود: در پی دریافت این خبر، اقدامات مقتضی برای دریافت اسناد مرکز کنترل فضای کشور صورت پذیرفت و موضوع در کارگروه حوادث ترافیک هوایی دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری بررسی می‌شود و هرگونه نتیجه‌گیری قبل از نظریه این کمیته، معتبر نیست.

    بررسی‌های اولیه  ادعای پاکستان را رد می‌کند

رضایی فر افزود: بررسی اولیه مدارک فضای کشور نشان می‌دهد ادعای سخنگوی شرکت هواپیمایی پاکستانی صحیح نبوده و به همین دلیل باید گزارش خلبان پرواز شماره ۲۱۱ پاکستانی بررسی شود که علت برداشت ناصحیح از مجوز واحد کنترل پرواز ایران و خطای ایشان چه بوده است. به گفته این مقام مسوول در سازمان هواپیمایی کشوری، بر اساس مقررات بین‌المللی مسوولیت بررسی رویدادها؛ نهاد بررسی سوانح و حوادث ایران بوده که نتیجه‌گیری را با مستندات اعلام نماید و سایر نظریه‌ها بدون اشراف به مدارک معتبر نیست.وی تاکید کرد: هماهنگی و رابطه خوبی مابین دو سازمان هواپیمایی کشوری ایران و پاکستان وجود دارد و تنها ادعای سخنگوی یک شرکت هواپیمایی ملاک نظریه تخصصی مابین دو مرجع نخواهد بود.

    فرافکنی پاکستان  درباره امنیت آسمان ایران چه بود؟

بر اساس این گزارش، رییس سازمان هواپیمایی کشوری پاکستان در اظهارنظری عجیب از احتمال برخورد دو هواپیما در آسمان ایران خبر داده بود که با پاسخ قاطع مقامات هوانوردی ایران روبه رو شد. طی روزهای اخیر اخبار ضد و نقیضی در خصوص رویداد احتمال برخورد دو فروند هواپیمای پاکستانی بر فراز آسمان ایران در سطح رسانه‌های بین‌المللی و داخلی منتشر شد. خبری که نخستین‌بار رییس سازمان هواپیمایی کشوری پاکستان در سطح رسانه‌ها اعلام کرد. در این میان اگرچه سکوت معنادار سازمان هواپیمایی کشورمان و اظهارنظرهای برخی مقامات رسمی برای صاحبنظران عرصه هواپیمایی قابل تأمل است، اما با پاسخ قاطع عضو هیات‌مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران روبه رو شد.به گزارش مهر، اگرچه مدیریت پروازهای عبوری و مرکز کنترل فضای کشور در اختیار شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران است، اما مسوولیت اتفاقات بین‌المللی در صنعت هوانوردی با سازمان هواپیمایی کشوری است و این سازمان باید در مقام پاسخگویی به اظهارنظر مقام مسوول پاکستانی بربیاید.

    سازمان هواپیمای گزارش رسمی بدهد

در همین ارتباط محمد سعید شرفی کارشناس حقوق بین‌المللی حمل و نقل هوایی در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: بر اساس رویه‌های بین‌المللی، در صورت بروز چنین رویدادهایی ارایه‌دهندگان خدمات ناوبری هوایی موظف هستند در اولین فرصت ممکن، موضوع را به نهاد حاکمیتی هواپیمایی در کشور متبوع اطلاع‌رسانی کنند.وی ادامه داد: این اقدام علاوه بر ورود بخش بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری به بررسی شفاف، مستقل و حرفه‌ای رویداد، فرصت مناسبی در اختیار بخش مدیریتی سازمان قرار خواهد داد تا با مذاکرات اولیه و اطمینان بخشی به سازمان همتراز خود در کشور ثالث علاوه بر اینکه از مطرح کردن شتابزده موضوع از سوی مقام مسوول خارجی در سطح رسانه‌ها جلوگیری می‌کند، امکان بررسی دقیق و به دور از حاشیه‌های بعدی را فراهم می‌سازد.مقام مسوول اسبق سازمان هواپیمایی کشوری یادآور شد: از منظر دیگر عدم اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی رسمی موضوع (پس از مطرح شدن در رسانه‌های داخلی و خارجی) توسط سازمان هواپیمایی کشوری و اظهارات غیرکارشناسی برخی مقامات دیگر، اما و اگرها را نزد نخبگان صنعت و بهره‌بردار نهایی خدمات هواپیمایی کشور افزایش داده که جای دارد، حداقل گزارش اولیه مختصری در خصوص تأیید یا رد این رویداد توسط بخش نظارتی و بررسی سوانح صنعت هوانوردی و در راستای تنویر افکار عمومی صادر شود و پرداختن به جزییات و نکات فنی را به بررسی‌های فنی دقیق‌تر در فرصت مناسب منوط و موکول کند. وی اظهار کرد: مشارکت در بررسی سوانح و رویدادهای هوایی از حقوق نهاد حاکمیتی هوانوردی کشور متبوع هواپیمای سانحه دیده یا درگیر در رویداد است که می‌بایست در سوانح هوایی محترم شمرده شده و در صورت درخواست از حضور مدیران و کارشناسان متبوع آن کشور را در بررسی سوانح و رویدادها بهره گرفت و گزارش نهایی نیز علاوه بر ارسال برای سازمان هواپیمایی کشور مذکور، به منظور پیشگیری از وقوع مجدد رویدادها به اطلاع عموم برسد. شرفی تصریح کرد: به نظر می‌رسد عدم اطلاع‌رسانی رسمی اولیه توسط سازمان هواپیمایی کشوری، علی رغم وجود فرآیندها و دستورالعمل‌های متقن در این غائله مغفول مانده است؛ همچنین از تعامل با مقامات پاکستانی و اطمینان بخشی در خصوص بررسی سریع و دقیق سانحه و تاکید بر دعوت از کارشناسان پاکستانی در بررسی رویداد نیز غفلت شده است.در همین حال، برخی کارشناسان صنعت هوانوردی معتقدند با توجه به اینکه ایران یکی از امن‌ترین فضاهای منطقه را در اختیار دارد، سکوت سازمان هواپیمایی کشوری می‌تواند به ضرر پروازهای عبوری باشد.به خصوص که در ماه‌های اخیر (از آبان ۱۴۰۰ به بعد) آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا هشدار این اتحادیه در خصوص نا ایمن بودن آسمان ایران را لغو کرده و همین موضوع سبب افزایش پروازهای عبوری از آسمان کشورمان شده است. در صورتی که سازمان هواپیمایی کشوری گزارش جامعی در این خصوص منتشر نکند، ممکن است دشمنان از اظهارنظر عجیب مقامات مسوول پاکستانی سوءاستفاده کنند.

 

ارسال نظر