فرسودگی ۱۰۰ درصدی ناوگان اتوبوس پایتخت

۱۴۰۱/۰۵/۰۴ - ۰۲:۲۳:۰۷
کد خبر: ۱۹۱۰۸۷
فرسودگی ۱۰۰ درصدی ناوگان اتوبوس پایتخت

مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به عقب‌ماندگی جدی ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت گفت: بیش از 10 سال است که هیچ حمایت جدی توسط دولت از حمل و نقل شهری تهران صورت نگرفته است که همین امر باعث شده تا اجزای مختلف سامانه حمل و نقلی دچار فرسودگی جدی شود. شفیعی که در یک نشست خبری با اصحاب رسانه سخن می‌گفت، افزود: نمی‌توان روی حل یک موضوع در حمل و نقل تمرکز کرد چرا که تمامی زیرمجموعه‌ها وضعیت اضطراری پیدا کرده‌اند و باید همزمان به آنها پرداخته شود. بر همین اساس 60 پروژه اصلی در قرارگاه حمل‌ و نقل تعریف شده است تا بخشی از عقب‌ماندگی‌های موجود را جبران کند. تجربه جهانی برای شهرهایی نظیر تهران نشان می‌دهد که باید سه رویکرد در شهر دنبال شود.

وی توسعه حمل و نقل انسان محور را یکی از آن سه رویکرد اعلام کرد و گفت: توسعه حمل و نقل انسان محور طی سال‌های گذشته به صورت شعار کلیشه‌ای درآمده و به صورت جدی در شهر اجرا نشده است. توسعه حمل و نقل عمومی و روش‌های مدیریت تقاضای سفر جزو دو رویکرد دیگر هستند، البته بخش‌های محدودی از مدیریت تقاضای سفر در تهران اجرا شده است که به دنبال روش‌های جدید هستیم.

    530 هزار میلیارد تومان  نیاز مالی ناوگان حمل ‌و نقلی تهران

معاون شهردار تهران با تأکید بر اینکه مهم‌ترین مشکل مدیریت شهری که باعث عقب‌ماندگی در ناوگان شده، منابع مالی است، عنوان کرد: نیاز شهر تهران برای رسیدن به تحقق برنامه‌های اساسی و برنامه‌ریزی شده 530 هزار میلیارد تومان به قیمت سال 1400 است. این عدد با رویه‌های تأمین منابع گذشته، در توان مدیریت شهری نیست. هیچ‌وقت شهرداری نمی‌تواند و قرار نیست که به تنهایی مشکل شهر تهران را حل کند.

    هزینه اصلی 10 برابر کرایه مسافر

وی با اشاره به تقسیم‌بندی سهم یک‌سومی شهرداری، دولت و مسافر به عنوان پرداخت یارانه کرایه وسایل ناوگان گفت: 10 برابر کرایه‌ای که از مسافر دریافت می‌شود، هزینه اصلی جابه‌جایی است. 90 درصد هزینه جابه‌جایی برعهده شهرداری گذاشته شده است. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران یادآور شد: در بین ناوگان‌های مختلف، تاکسیرانی وضعیت بهتری دارد چرا که 50 درصد فرسوده و اتوبوسرانی 100 درصد فرسوده است. تأمین ناوگان تاکسیرانی در گذشته به صورت تسهیلات جایگزین دولت از طریق سیستم بانکی و مابه‌التفاوت سود تسهیلات ارزان‌قیمت و همچنین ناوگان ارزان قیمت‌تر از بازار آزاد بود اما در حال حاضر همه این موارد حذف شده است. معاون شهردار تهران گفت: در گذشته ۴۸۰۰ اتوبوس فعال در تهران داشتیم چون از آنها حمایت نشد، روز به روز تعدادشان کاهش یافت و در حال حاضر تعداد اتوبوس‌های فعال به ۲۳۰۰ دستگاه رسیده است که عمر متوسط آنها ۱۳ سال است. شفیعی با بیان اینکه شهر تهران به ۵۰۰۰ اتوبوس دیگر نیاز دارد، ادامه داد: وضعیت اتوبوسرانی به مرحله اسفناکی رسیده است و این ۲۳۰۰ اتوبوس را با چنگ و دندان حفظ می‌کنیم به گونه‌ای که آنقدر فرسودگی آنها جدی است که از نظر اقتصادی این نحوه فعالیت درست نیست و ما باید اتوبوس نو بخریم اما قیمت اتوبوس‌های نو آنقدر گران است که شهرداری به تنهایی نمی‌تواند آن را تهیه کند. هرچند که وزارت کشور قول خرید ۹۰۰ اتوبوس نو را به ما داده است که آورده دولت ۸۰ درصد و آورده شهرداری ۲۰ درصد است و تاکنون ۱۰۰ میلیارد تومان نیز پرداخت کردیم و اگر این ۹۰۰ اتوبوس تحویل شهرداری شود تحول زیادی در سامانه اتوبوسرانی رخ می‌دهد. وی با بیان اینکه ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی نیز توسط بخش خصوصی خریداری و وارد چرخه می‌شود، اظهار کرد: امیدواریم از مهرماه تحویل اتوبوس‌ها شروع شود که بتوانیم با یک مدل اقتصادی شاهد فعالیت بخش خصوصی باشیم.

    افزایش مسافران مترو  به 4 میلیون نفر در روز

شفیعی همچنین عنوان کرد: ظرفیت از جابه‌جایی 2 میلیون به 4 تا 5 میلیون مسافر در روز می‌رسد. اگر شبکه مترو به تناسب افزایش یابد، این جابه‌جایی در روز به 10 میلیون مسافر خواهد رسید.

    طلب 4 هزار میلیاردی  از جریمه‌های راهور

شفیعی با بیان اینکه در گذشته تسهیلات جایگزین برای توسعه حمل و نقل پرداخت می‌شد یا علاوه بر تزریق نقدی فاینانس نیز به شهرداری‌ها تعلق می‌گرفت، اظهار کرد: اما حالا سهم شهرداری‌ها از محل جرایم راهور که وصل شده به درستی پرداخت نمی‌شود و ما در جلسه با رییس‌جمهور این موضوع را به صراحت اعلام کردیم و او نیز تعجب کرد که چرا به این صراحت قانون عمل نمی‌شود و جالب است که ۴۰۰۰ میلیارد تومان اصل طلب ما در این حوزه است. وی با بیان اینکه در رویکرد جدید در نظر داریم از منابع بخش خصوصی استفاده کرده و با رویکرد «تی او دی» وضعیت و مشکلات ترافیک را حل کنیم، تصریح کرد: همچنین ظرفیت ماده ۱۲ قانون تولید را فعال می‌کنیم که براساس آن یک ارتباط بین سرمایه‌گذاری و مصرف سوخت برقرار شده که هرچقدر سرمایه‌گذاری افزایش یابد مصرف سوخت کاهش یافته و در این حوزه به حمل و نقل یارانه تعلق می‌گیرد که بسته کاملی شامل مدهای مختلف حمل و نقل آماده کرده‌ایم که مد حمل و نقلی به چه میزان یارانه دریافت می‌کند و به چه میزان صرفه‌جویی در آن رخ می‌دهد که بتوانیم این ظرفیت ماده ۱۲ را فعال کنیم که این بسته در نوبت تصویب در شورای اقتصاد است.


 

ارسال نظر