ایرانشهر

۱۴۰۱/۰۴/۲۶ - ۰۴:۲۱:۰۱
کد خبر: ۱۹۰۸۴۴

 انتقاد از افزایش قیمت مسکن دولتی

محمدرضا صباغیان، نماینده بافق و مهریز از افزایش نرخ واحدهای مسکونی در طرح اقدام ملی مسکن انتقاد کرد و گفت: متقاضیان چه طور ماهیانه می‌توانند حدود ۴۰ میلیون تومان واریز کنند؟ به گزارش ایسنا، صباغیان در جلسه علنی روز شنبه مجلس در تذکری به وزیر راه گفت: برخی افراد براساس قوانین و مقررات خودروهایی خریدند که بیش از یک سال در گمرک مانده است؛ در این شرایط گفته می‌شود باید به ازای واردات هر خودرو، یک خودروی فرسوده از چرخه خارج شود.

وی ادامه داد: وضع چنین شرایطی باعث ورود دلالان شده و آنها اقدام به خریداری خودروهای فرسوده می‌کنند. هر یک از این خودروها حدود ۴۰۰ میلیون تومان ارزش دارد اما دلالان قیمت این خودروها را تا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان افزایش داده‌اند؛ وزیر راه به این موضوع ورود کند.  این نماینده مجلس همچنین در تذکر دیگری به وزیر راه گفت: هنگام عقد قرارداد با متقاضیان در طرح اقدام ملی مسکن قیمت واحدهای مسکونی کمتر از بهای فعلی بود؛ در آن زمان مبالغی مانند ۳۰۰ میلیون تومان بیان می‌شد که اکنون به ۶۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: این طرح شامل افرادی می‌شود که از نظر درآمدی ضعیف هستند پس چه طور آنها می‌توانند ماهیانه حدود ۴۰ میلیون تومان واریز کنند؛ با این وضعیت حداقل فاز دوم ساخت این مسکن‌ها یعنی مرحله پس از سفت کاری را به مردم واگذار کنند تا هر فرد با توجه به شرایط خود اقدام به تکمیل واحدها کند.

اجاره‌بها، یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کشور 

رسول فرخی، نماینده لاهیجان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از افزایش اجاره‌بها گفت: افزایش اجاره مسکن به یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کشور تبدیل شده است، به گونه‌ای که اقشار متوسط و کم درآمد قادر به تامین اجاره مسکن نیستند. به گزارش ایسنا، فرخی در جلسه علنی روز شنبه مجلس همچنین گفت: افزایش قیمت ۳۷ قلم کالای پرمصرف مردم موجب تورم حدود ۵۰ درصدی شده که تیم اقتصادی دولت باید تدابیر لازم برای کنترل قیمت‌ها را داشته باشد.

قیمت منطقه‌ای معیار  حق کمیسیون مشاوران املاک

برای نخستین‌بار با مصوبه هیات وزیران، بنگاه‌های املاکی در سراسر کشور با یک قانون واحد و مشخص که مانع درآمدزایی کاذب از هر نوع معامله‌ای می‌شود، فعالیت خواهند کرد و دستمزد آنها با توجه به «قیمت منطقه‌ای املاک» تعیین خواهد شد.

به گزارش ایرنا، بر اساس مصوبه هیات دولت که بسیاری از کارشناسان آن را یک گام عملی و مهم در توقف دلال‌بازی و واسطه‌گری‌های سودآور در معاملات ملک می‌دانند، سازمان امور مالیاتی قیمت منطقه‌ای املاک را تعیین و بر اساس آن دستمزد مشاوران املاک از هر معامله خرید و فروش و اجاره مشخص می‌شود.

در نحوه تعیین جدید دستمزد مشاوران املاک، قیمت منطقه‌ای که معمولاً در رقم‌های بسیار پایین‌تر از قیمت‌های موجود در آگهی‌ها و فایل‌های بنگاه‌های املاکی است، مبنای محاسبه درآمد خواهد بود. 

در این فرمول مشاوران املاک به جای دریافت حق کمیسیون از رقم‌های کلان و پر از حباب ملک، از قیمت منطقه‌ای املاک درصدی را دریافت خواهند کرد که مانع تلاش آنها در قیمت‌گذاری جعلی برای معاملات آتی خواهد بود. براساس این طرح، مقرر شده پایه محاسبه حق کمیسیون مشاوران املاک قیمت‌های روز معامله شده در نظر گرفته نشود، بلکه مبنای حق کمیسیون در خصوص خریدوفروش، ارزش معاملاتی املاک موضوع ماده ۶۴ قانون مالیات‌های مستقیم است که توسط کمیسیون تقویم املاک هر ساله تعیین می‌شود، خواهد بود.

این موضوع در خصوص املاک اجاره‌ای نیز مبنا قرار می‌گیرد و حق کمیسیون بر اساس ارزش اجاری املاک موضوع ماده ۵۴ قانون مالیات‌های مستقیم تعیین می‌شود که هرساله توسط کمیسیون فوق‌الذکر تعیین شده و ملاک عمل قرار می‌گیرد. در تقویم املاک ارزش اجاری و معاملاتی بر اساس ناحیه‌بندی‌هایی صورت می‌گیرد که در سازمان امور مالیاتی تعیین شده که در شهر تهران مناطق ۲۲گانه متفاوت خواهند بود و ارزش معاملاتی و اجاره‌بهای خانه‌های یک منطقه با یکدیگر تفاوت نخواهند داشت.

 

ارسال نظر