رشد 5.3 درصدی آتش‌سوزی در 10 سال

۱۴۰۱/۰۴/۲۵ - ۰۱:۲۸:۴۱
کد خبر: ۱۹۰۷۹۵

مهدی بابایی، عضو شورای شهر تهران با اشاره به آمار حوادث و حریق در کشور اظهار کرد: آمارها نشان می‌دهد که در ١٠ سال گذشته حدود ٣.۵ درصد حریق در تهران افزایش پیدا کرده است که بخش عمده آن برای حوادث بیرون ساختمان بود اما حدود ۲۵ درصد نیز مربوط به ساختمان‌ها بود.

بابایی تاکید کرد: در شورای اسلامی شهر تهران سیاست ما این است که هر چه بیشتر در حوزه پیشگیری ورود کنیم. اولویت ما این است که در برنامه چهار ساله چهارم، توجه ویژه‌ای به پیشگیری داشته باشیم و بر این اساس حتما الزام آتش نشانی را به کاهش سطح حوادث در سطح شهر تهران خواهیم داشت.

به گزارش فارس، عضو شورای شهر تهران گفت: باید تلاش شود به استاندارد‌های جهانی در حوزه عملیات نزدیک شدیم اما در حوزه پیشگیری می‌طلبید که پیگیری ویژه شود و اقدامات پیشگیرانه صورت گیرد.

وی گفت: حجم نیرویی که در حوزه عملیات است و مقایسه با حجم نیرویی که در حوزه پیشگیری است نشان می‌دهد که باید اولویت‌های خود را مقداری تغییر دهیم. به هر حال بیش از ۹۰ درصد سرمایه انسانی ما در سازمان آتش نشانی در حوزه عملیات است و کمتر از ۱۰ درصد در حوزه پیشگیری فعال هستند.

بابایی افزود: بیش از ٩٠ درصد در حوزه تجهیزات ایمنی ساختمان‌ها به خود کفایی رسیده‌ایم. امیدواریم با ارتباط صنعت و دانشگاه این ١٠ درصد را هم به خودکفایی برسانیم. به هر حال هزینه‌های تامین و توسعه اغلب توسط شرکت‌ها و کمپانی‌های بزرگ پرداخت می‌شود لذا با توجه به اینکه ممکن است در این حوزه کمتر شرکت‌های بزرگ داشته باشیم پیشنهاد دادم تا دانشگاه تحقیقاتی را ایجاد کنند.

وی اظهار کرد: گفته شد که بیش از ۵٠ هزار نفر در حوزه صنعت ایمنی ساختمان اشتغال‌زایی شده است، اما نقطه‌ای که باید به آن توجه ویژه شود، لوازم ایمنی است که در حوزه عملیات استفاده می‌کنیم سطح خودکفایی ما پایین است. 

به دوستان فعال در صنعت این نوید را می‌دهیم که در مدیریت شهری آماده هستیم که از محصولات ایرانی در این حوزه استفاده کنیم، به هر حال بازار آتش نشانی تهران و کل کشور پیش روی فعالان این صنعت است که بتوانیم در این حوزه است نیز خودکفا شویم.

مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران نیز در این مراسم گفت: شکی نیست که آتش نشانی یکی از مواردی است که باید بر مبانی علمی استوار باشد و این موضوع، آموزش‌های علمی را طلب می‌کند و آتش نشانی تهران سابقه دیرینه‌ای در این زمینه داشته و یکی از قطب‌های آموزش است. 

همچنین در زمینه عملیاتی هم آتش نشانی تهران از تجارب جهانی استفاده می‌کند و در منطقه جایگاه بلندی دارد اما نباید خود را به منطقه محدود کنیم، بلکه باید خود را با سطح جهانی بسنجیم. 

چمران درخصوص پیشگیری گفت: اگر ساختمانی ناایمن و بدون امکانات ساخته شود، ویران می‌شود کما اینکه، این را در آبادان شاهد بودیم. قطعا خداوند هم از کار خلاف و اشتباه استقبال نمی‌کند. ساختن یک ساختمان ایمن، یک سرمایه‌گذاری ارزنده است. متاسفانه این فلسفه هنوز در میان برخی سازنده‌ها شکل نگرفته است که به نکات ایمنی توجه کنند و طبق ضوابط عمل کنند.

او افزود: تا 10 سال پیش عمر متوسط ساختمان‌های ما 29 سال بود، اما ظاهرا در حال حاضر این عمر مفید به بیش از 30 سال رسیده است. در دوره چهارم شورا، طرحی به میان آمد که برای تخریب ساختمان‌ها، حداقل عمر قائل شوند و برای ساختمان‌هایی که پیش از انقضاء تخریب می‎شوند، عوارض تعیین شود.

 

ارسال نظر