انتقاد قانونگذاران شهری از قوه قضاییه

۱۴۰۱/۰۴/۲۲ - ۰۳:۰۴:۰۴
کد خبر: ۱۹۰۷۲۵
انتقاد قانونگذاران شهری از قوه قضاییه

گروه راه و شهرسازی|

در پی سقوط یک کودک 4 ساله در چاهی 50 متری در فضای چمن رمپ سه راه افسریه تهران، شامگاه دوشنبه شهردار منطقه 15 به همراه مسوول فضای سبز این منطقه از سوی دادستان پایتخت بازداشت شدند. دیروز اما رییس و نایب‌رییس شورای شهر نسبت به این بازداشت اعتراض و اظهار شگفتی کردند. سروری نایب‌رییس شورا در همین زمینه گفت: «اتفاق روز دوشنبه تعجب ما را بر انگیخت. چرا باید شهردار منطقه 15 که جزو نیروهای انقلابی به شمار می‌رود به همراه مسوول فضای سبز منطقه بازداشت شود.» آن‌گونه که شهرداری منطقه 15 در روز دوشنبه طی اطلاعیه‌ای اعلام کرده است، این حادثه در اثر فرونشست زمین و به یک باره اتفاق افتاده است و اساسا در محل حادثه چاهی وجود نداشته است. بر اساس این اطلاعیه، بررسی‌های اولیه این منطقه نشان می‌دهد، هیچ چاه حفری و جذبی در محل مذکور وجود ندارد و چاه آبیاری سه راه افسریه در فاصله ۵۰ متری از محل حادثه قرار دارد که فعال بوده و تمام موارد ایمنی لازم در خصوص آن رعایت شده است. محل حادثه نیز روزانه به صورت مستمر از سوی مسوولان و کارشناسان فضای سبز بازدید می‌شده و تاکنون در هیچ گزارشی به وجود حفره اشاره نشده است. کمااینکه ماشین چمن زنی تراکتوری روزانه در محل فوق در حال تردد و فعالیت بوده است. حادثه به نحوی رخ داده که کودک پس از حضور در فضای سبز به یک‌باره در آن سقوط کرده و یک حادثه غیرمترقبه و نادر رقم زده است. بنابر بررسی‌های اولیه صورت گرفته حفره محل حادثه در کنار میله قنات موسوم به صدرالاعظمی به یک‌باره ایجاد شده و این رشته قنات‌ها بیش از ۶۰ سال است که غیرفعال بوده و دهنه آنها در سنوات گذشته قبل از احداث سه راه افسریه پر شده است.

   چمران: محل حادثه، بوستان نبود

مهدی چمران، رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: سقوط دختر چهار ساله به چاه حادثه تلخی بود اما این منطقه بوستان نبوده و در رمپ یک بزرگراه واقع شده که محل خطرناکی برای راه رفتن و استراحت محسوب می‌شود. چمران دیروز در حاشیه هفتاد و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این منطقه با چمن پوشیده شده و مشخص نیست که محل قنات بوده است. عمق این چاه بر اساس بررسی سازمان آتش‌نشانی ۳۰ متر بوده و این محل در دهه ۷۰ ساخته شده و متعلق به امروز نیست.

وی ادامه داد: ریزش قنات باعث شده این کودک چهار ساله به درون چاه سقوط کند و جان خود را از دست بدهد. در مورد این رمپ که قابل مشاهده نبوده نمی‌دانیم مسوولیت بر عهده کیست. چمران با اشاره به بازداشت شهردار منطقه ۱۵ تهران تصریح کرد: به دلیل فضاسازی عجیب و غریب، این اتفاق افتاده و نمی‌دانیم چرا شهردار منطقه ۱۵ بازداشت شده است، اما در نهایت قوه قضاییه باید تصمیم بگیرد. وی افزود: این حادثه پیش‌بینی نشده و غیرقابل منتظره بوده است. چون این رمپ حتی جایی برای راه رفتن نبوده، انتظار این حادثه نمی‌رفت.

   پشت میزنشینی با استرس؟!

پرویز سروری، نایب‌رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به سقوط کودک چهار ساله به چاه، گفت: شورا و شهرداری نسبت به این موضوع حساس هستند و دلجویی از خانواده این کودک انجام خواهد شد.

سروری دیروز در نشست علنی شورای شهر تهران تأکید کرد: ما قوه قضاییه فعلی را انقلابی می‌دانیم که برای حل مشکلات مردم وارد میدان می‌شود. ما این قوه را مصداق قوه‌ای کارآمد و مساله محور می‌دانیم اما اتفاق روز دوشنبه تعجب ما را بر انگیخت. چرا باید شهردار منطقه 15 که جزو نیروهای انقلابی به شمار می‌رود به همراه مسوول فضای سبز منطقه بازداشت شود. سروری گفت: شهرداران نباید علم غیب داشته باشند که بدانند زیر زمین چه خبر است. این منطقه رمپ و لوپ بوده و فضای استراحت نیست اما یکی از فرزندان ما در چاه موجود در منطقه سقوط کرده و جان خود را از دست داده است. چرا باید مدیران شهرداری با استرس پشت میز بنشینند و این اضطراب را داشته باشند که اتفاقی در منطقه‌ای روی دهد و شهردار باید به زندان برود.

وی با بیان اینکه باید بررسی میدانی صورت می‌گرفت و صبر و تأنی در آن لحاظ می‌شد، خاطرنشان کرد: این شهردار پس از رفتن به زندان می‌تواند شهردار کارآمدی باشد و به فعالیت خود به درستی ادامه دهد؟ کارآمدی به معنای رضایتمندی و مبارزه با فساد است اما با این اتفاقات، آیا شهردار ما کارآمد خواهد ماند؟

نایب‌رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ما انتظار داریم، قوه قضاییه ما را در این زمینه یاری کند، گفت: با اعتقاد به کارآمدی تیم جدید قوه قضاییه، لازم بود که این نکات را متذکر شویم که شما یار ما بودید و انتظار داریم که با صبر و تأنی همچنان یار شهرداری باشید تا بتوانیم در عرصه خدمات رسانی به درستی عمل کنیم.

    واکنش به فروش املاک  برای پرداخت حقوق

چمران در گفت‌وگو با فارس در خصوص اخبار منتشره مبنی بر فروش برخی از املاک شهرداری تهران برای پرداخت حقوق پرسنل، گفت: ما از افرادی که این موضوع را مطرح کردند خواستیم سند بدهند. بنده روز گذشته پیگیر موضوع شدم اما چیزی به شورا نیامده بود. وی ادامه داد: در سال‌های قبل هم شهرداری می‌توانست بخشی از اموال خود را بفروشد بنده به نظرم فروش املاک در این دوره بسیار کمتر بوده است. البته املاک فروخته شده لیست شده و به شورای اسلامی شهر تهران ارایه می‌شود.  رییس شورای اسلامی شهر تهران در این باره که ملک اتوبوسرانی برای پرداخت حقوق فروخته شده است، گفت: سندی به دست ما در این زمینه نرسیده است.

 

ارسال نظر