ساختمان فروشی برای اداره پایتخت

۱۴۰۱/۰۴/۱۵ - ۰۰:۵۸:۲۸
کد خبر: ۱۹۰۵۹۰

گروه راه و شهرسازی|

حبیب کاشانی، عضو شورای شهر تهران در جلسه علنی روز یکشنبه هفته جاری شورای شهر درباره فروش ساختمان شرکت واحد به مبلغ یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای تامین حقوق پرسنل این شرکت به شهرداری تهران تذکر داد. برخی مسوولان ارشد شهرداری تهران اما این مساله را تکذیب کرده‌اند. مهدی چمران، رییس شورای شهر اما خواستار ارایه مدارک مربوطه از سوی کاشانی شده است. در همین حال، دیروز پارلمان شهری پایتخت به فروش یک پلاک ثبتی برای هزینه در مترو رای داد.چمران دیروز پیش از آغاز هفتاد و ششمین جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران در پاسخ به اینکه حبیب کاشانی، عضو شورای شهر تهران در جلسه گذشته شورا در ارتباط با فروش ساختمان واحد اتوبوسرانی به یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای تامین حقوق پرسنل به شهرداری تهران تذکر داد آیا این مساله صحت دارد یا خیر، اظهار کرد: بنده در این زمینه از آقای کاشانی خواسته‌ام مدارک خود را ارایه کند. البته اگر با رعایت قوانین و مقررات باشد، منعی ندارد اما به هر ترتیب قرار شده که این مدارک را به ما بدهد. به گزارش «تعادل»، به باور کارشناسان اقتصادی، فروش دارایی‌های شهری برای جبران هزینه‌های جاری و از جمله پرداخت حقوق و دستمزد مساله غیر قابل قبولی است. چرا که این مساله به معنی رشد منفی سرمایه‌گذاری و از بین رفتن بنیان‌ها و زیرساخت‌ها به شمار می‌رود. از این رو، مسوولان شهرداری یا دولتی باید برای جبران هزینه‌های جاری راهکارهای دیگری به غیر از فروش دارایی‌ها را در دستور کار قرار دهند.

در تحولی دیگر، دیروز اعضای شورای شهر تهران یک فوریت لایحه شهردار تهران در خصوص مجوز فروش و تصویب معامله یک پلاک ثبتی را تصویب کردند.

در جلسه علنی دیروز شورای شهر تهران، بررسی یک فوریت لایحه شهرداری در خصوص مجوز فروش و تصویب معامله یک پلاک ثبتی در هفتاد و ششمین جلسه شورای شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت.فلاح، معاون مالی شهرداری تهران در مورد یک فوریت این لایحه گفت: در هنگام بررسی بودجه ۱۴۰۱ فهرست املاکی که باید به فروش می‌رسید و به منابع غیرنقد تبدیل شود، تصویب شد اما این ملک از آنجایی که مرتبط با مجتمع ایستگاهی متروست از قلم افتاده است.وی با بیان اینکه ما با هدف تزریق منابع مالی برای توسعه مترو اقدام به فروش این ملک می‌کنیم، تصریح کرد: ۱۰۵۶ متر زمین است که برآورد قیمت ما ۲۰۵ میلیارد تومان است و از آنجایی که از سقف معاملات مجاز شهرداری بالاتر است برای تصویب به شورای شهر آوردیم.صادقی در واکنش به این درخواست اظهار کرد: ساخت‌وساز در این ملک با طرح تفصیلی مغایرت دارد چرا که حداکثر باید سه طبقه با سطح اشغال ۷۰ درصد ساخته شود اما در پروانه هفت طبقه با سطح اشغال ۱۰۰ درصد داده شده است و این در حالی است که ۲۲ اصله درخت در این زمین وجود دارد و باید حفظ شود اما با این شرایط مجوز، امکان حفظ درخت وجود ندارد. مهدی چمران نیز گفت: اگر درختی در این ملک باشد باید حفظ شود و اجازه قطع درخت ندارید. وی با بیان اینکه در ارتباط با مجتمع‌های ایستگاهی که منابع مالی برای توسعه مترو است مصوبه‌ای در شورای قبل داشتیم، اظهار کرد: البته در مورد مجتمع‌های ایستگاهی نباید خام‌فروشی صورت گیرد و همچنین قیمت‌گذاری پایه برای سال گذشته بوده و باید کارشناسی به‌روز شود و محل هزینه این مجتمع نیز تنها در مترو خواهد بود. سرانجام این لایحه با رای ۱۹ عضو شورا یک فوریت این لایحه به تصویب رسید.

    یک ریال درآمد از فروش ملک نداشته‌ایم

معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران همچنین گفت: یک ریال درآمد از فروش ملک در ۳ ماهه ابتدایی نداشتیم و تمام پرداخت‌ها صرفاً از منابع درآمدی بوده است.

فلاح با اشاره به بودجه شهرداری تهران گفت: گزارش سه ماه آینده بودجه شهرداری تهران روز چهارشنبه ارایه می‌شود. گزارش‌هایی که در جلسه علنی سه شنبه مطرح شدند در رابطه با منابع بوده است اما با توجه به زیرساخت‌هایی که ایجاد شد و فقط برای ۳ ماهه اول ۸۰۰ میلیارد تومان در حقوق صرفه‌جویی داشتیم و این به معنای آن است که هرچه بر روی فیش نوشته شده بود را پرداخت کردیم. فلاح با بیان اینکه در ۳ ماهه اول ۶ هزار میلیارد تومان منابع درآمدی داشته‌ایم گفت: یک ریال فروش ملک در ۳ ماهه ابتدایی نداشتیم و تمام پرداخت‌ها صرفاً از منابع درآمدی بوده است. معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران گفت: هزار و ۴۰ میلیارد تومان از مالیات بر ارزش افزوده را گرفتیم. وی تصریح کرد: افتخار می‌کنیم در این ۱۰ ماه یک ریال از بازپرداخت اوراق عقب نمانده‌ایم و مجموعه عملکرد ما بدون گرفتن یک ریال وام گرفتن بوده است و ۱۰۰ میلیارد برای پیش پرداخت اتوبوس پرداخت کرده‌ایم و هم‌اکنون قرارداد ۸۰۰ میلیاردی قطعات اتوبوس تدوین شده است. فلاح تصریح کرد: تمامی مراحل جذب درآمد را دنبال می‌کنیم و هفته آینده تفاهمی با بورس داریم و گشایش‌ها در رابطه با ملک صورت می‌گیرد.

    تصویب کلیات طرح نظام‌نامه  مدیریت محله

در رویدادی دیگر، دیروز اعضای شورای شهر تهران کلیات طرح «نظام‌نامه مدیریت محله» را تصویب کردند. نرگس معدنی‌پور به عنوان رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر با بیان اینکه این طرح در سال گذشته با قید دو فوریت به شورای شهر تقدیم شد که نهایتا یک فوریت آن به تصویب رسید، گفت: این طرح برای بررسی تخصصی به دو کمیسیون حقوقی و فرهنگی ارجاع داده شد که جلسات زیادی در این خصوص برگزار شد و نهایتا طرح نظام‌نامه مدیریت محله که امروز بررسی خواهد شد، تقدیم صحن علنی شد. وی با بیان اینکه تلاش کردیم نسبت به تدوین راهبردها و سیاست‌ها در سطح محلات اقدام کنیم، افزود: همچنین نقش نظارتی برای شورای شهر در نظر گرفتیم به گونه‌ای که در حوزه مدیریت محله نمایندگان شش کمیسیون در ستاد کلان حاضر هستند و همچنین در راستای نقش نظارتی شورا در سطح محلات ناظرین توسط ستاد انتخاب می‌شوند و این در حالی است که ما از ظرفیت شورایاری‌ها در نظرات استفاده می‌کنیم و شورایاران در مسیر قانونی خود به فعالیت‌شان ادامه خواهند داد.معدنی پور با بیان اینکه احیای هیات امنای محلات که در سال‌های اخیر غیرفعال شده بودند نیز مورد توجه قرار گرفته است، گفت: بحث تعداد اعضای هیات امنا در محلات مورد توجه قرار گرفته بود که ما از آنجایی که جمعیت محلات یکسان نیست، تعداد اعضای هیات امنا را متغیر بین ۹ تا ۲۱ نفر در نظر گرفتیم که با توجه به جمعیت محلات، تعداد اعضای هیات امنا نیز تغییر می‌کند. در ادامه احمد علوی نیز با بیان اینکه بیش از ۳۵۰ سرای محله و چند هزار نیروی انسانی‌اش مشخص نیست، گفت: در این نظام‌نامه مدیریت محلات سعی کردیم علاوه بر تبیین راهبردها و سیاست‌ها نقش سراهای محلات و وضعیت آنها را مشخص کنیم.

وی با بیان اینکه متأسفانه در سال‌های اخیر فضایی میان مدیریت محله و شورایاری شکل گرفته بود به گونه‌ای که مدیریت محله از حکم دیوان عدالت در مورد شورایاران خوشحال شده بودند، گفت: از آنجایی که موضوع قرارگاه‌ها در راستای هم افزایی نهادها موفق بوده ما بر آن شدیم که قرارگاه مشارکت‌های محلی ایجاد کنیم که این قرارگاه فراشهرداری است و همه نهادهایی که در محله حضور دارند در این قرارگاه حضور خواهند داشت. وی با بیان اینکه دو نفر از اعضای کمیسیون و پنج نفر از روسای سایر کمیسیون‌ها در ستاد محلات حضور دارند، گفت: هر آن چیزی که در مدیریت محلات رخ می‌دهد زیرنظر این کمیسیون سیاست‌گذاری خواهد شد. اعضای شورای شهر نهایتا کلیات طرح نظام‌نامه مدیریت محله را به تصویب رساندند و برخی از اعضای شورای شهر به ارایه پیشنهادات و بیان نکاتی پرداختند اما به دلیل اتمام وقت جلسه، بررسی پیشنهادات، انتقادات و سوالات به جلسه بعد موکول شد.

 

ارسال نظر