ایرانشهر

۱۴۰۱/۰۴/۰۶ - ۰۱:۵۱:۱۲
کد خبر: ۱۹۰۳۰۱

انتقاد توییتری وزیر راه  از معاون خود

شرکت راه‌آهن روز شنبه از حذف واگن‌های با عمر بالای ۴۸ سال از شبکه سیر خبر داده بود. رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در پی انتشار این خبر دیروز در صفحه شخصی خود در توییتر خطاب به میلاد صالحی، معاون وزیر و مدیرعامل راه‌آهن نوشت: به‌جای پاک کردن صورت مساله، سریعاً راهی برای حل موضوع پیدا کنید.

وزیر راه در این باره در توییتر نوشت: جناب آقای صالحی، با حذف چند رام قطار بالای 30 سال، گزارشی مبنی بر تعدیل پرسنل شرکت‌های ریلی به بنده رسید. همانطور که نگران جان مردم عزیز هستیم باید نگران معیشت کارکنان زحمتکش این قطارها نیز بود. با همکاری مدیران شرکت‌ها به‌جای پاک کردن صورت مساله، سریعاً راهی برای حل موضوع پیدا کنید.» بر اساس پیگیری‌های تسنیم یکی از قطارهایی که راه‌آهن آن را به بهانه عدم بازسازی از شبکه ریلی حذف کرده، قطارهای البرز است. در مسیرهای تهران- اهواز 2 قطار، تهران-شیراز و اصفهان-بندرعباس نیز هر کدام یک قطار البرز را حذف کرده است. این در حالی است این قطارها طی سال‌های اخیر با بازسازی کامل به امکاناتی از جمله تهویه، مانیتور و... تجهیز شده است.

مخالفت با فروش بلیت هواپیما به دلار

معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری از مخالفت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با دریافت نرخ دلاری بلیت هواپیما از مسافران خارجی و پیگیری جدی این موضوع خبر داد. اسماعیل برات در گفت‌وگو ایسنا درباره اقدام تعدادی از شرکت‌های هواپیمایی برای محاسبه نرخ بلیت پروازهای داخلی به دلار برای اتباع غیرایرانی، اظهار کرد: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به‌شدت با این موضوع مخالف است و مراتب را مورد پیگیری قرار خواهد داد؛ زیرا به زیان صنعت گردشگری است. در همین حال، مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در گفت‌وگو با ایلنا در این باره اظهار کرد: محاسبه عرضه خدمات بر پایه دلار موضوع جدیدی نیست و پیش از این هتل‌ها هم خدمات خود را به صورت دلاری به اتباع خارجی ارایه می‌کردند. وی ادامه داد: این در شرایطی است که شرکت‌‌های هواپیمایی با سرکوب قیمت‌ها در بلیت پروازهای داخلی مواجه هستند و قیمت بلیت برای پروازهای داخلی واقعی نیست و دولت هم یارانه‌ای به ایرلاین‌ها برای فروش بلیت پروازهای داخلی با نرخ مصوب و براساس نرخ‌نامه، ارایه نکرد. بنابراین محاسبه بلیت پروازهای داخلی با دلار برای اتباع خارجی می‌تواند کمکی به شرکت‌های هواپیمایی باشد.

تهاتر نفت با مسکن شکست خورد

نایب‌رییس انجمن صنفی انبوه‌سازان استان تهران گفت: به جای تهاتر نفت با مسکن، وزارت راه و شهرسازی می‌تواند از سرمایه‌گذاری مشارکتی بخش خصوصی در تولید انبوه مسکن استفاده کند. حجت‌الاسلام سید ابراهیم رییسی شنبه شب در برنامه زنده تلویزیونی بار دیگر بر وعده ساخت 4 میلیون مسکن در 4 سال تاکید کرد و گفت، در پایان دوره 4 ساله میلیون مسکن را تحویل خواهد داد. این در حالی است که رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در آغاز ورود به این وزارت خانه، موضوع تهاتر نفت با مسکن را مطرح و اعلام کرد: آماده‌ایم به شرکت‌های خارجی خصوصاً چینی‌ها یا ترکیه‌ای‌ها که اقدام به ساخت و ساز کنند، به جای پول آن نفت بدهیم. مساله‌ای که با واکنش شرکت‌های داخلی حوزه ساخت و ساز مواجه شده و اعلام کردند که ما هم توان تولید نهاده‌های ساختمانی را در داخل داریم و هم خدمات فنی و مهندسی ما در حدی است که بتوانیم بدون نیاز به توان خارجی‌ها مسکن‌سازی کنیم. این واکنش سازندگان داخلی سبب شد تا وزارت راه و شهرسازی اعلام کند ما قرار نیست نیروی کار یا مهندس یا مصالح ساختمانی وارد کنیم؛ بلکه تنها از تکنولوژی پیشرفته ساخت و ساز شرکت‌های ساختمانی در خصوص تسریع در روند احداث مسکن بهره خواهیم برد. علی‌رغم گذشت بیش از ۱۰ ماه از فعالیت دولت سیزدهم، تاکنون هیچ اتفاقی در حوزه «نفت در برابر مسکن» و تهاتر نفت با مسکن‌سازی رخ نداده است. وزیر راه و شهرسازی اخیراً در صفحه شخصی خود در فضای مجازی علت آن را خُلف وعده وزارت نفت در خصوص تخصیص نفت به ساخت و ساز عنوان کرده است. در همین ارتباط، ایرج رهبر نایب‌رییس انجمن صنفی انبوه‌سازان استان تهران در گفت‌وگو با مهر در این باره اظهار کرد: از همان ابتدا که موضوع تهاتر نفت با مسکن مطرح شد، وزارت راه و شهرسازی مدعی شد این طرح مصوبه دولت دارد و ما توانسته‌ایم مجوز تهاتر نفت با مسکن را دریافت کنیم. وی افزود: در حال حاضر موضوع حضور شرکت‌های خارجی کمرنگ شده است. چون هم ما اعلام کردیم که بخش خصوصی توان ساخت و ساز را دارد و هم در دیدار ۱۰ بهمن ماه ۱۴۰۰ فعالان اقتصادی با رهبر معظم انقلاب، ایشان تأکید کردند که باید از توان داخلی استفاده شود. رهبر یادآور شد: مهندسان ما می‌توانند مشکل کمبود مسکن را حل کرده و با استفاده از توان مهندسان داخلی به تکنولوژی‌های تولید مسکن دست یابند حتی اگر فناوری جدید هم باشد می‌توانیم به سرعت آن را فرابگیریم. وی با بیان اینکه همین مسائل سبب شد تا موضوع تهاتر نفت با مسکن چندان شکل اجرایی به خود نگیرد، گفت: اگر کمبود بودجه بخش ساخت و ساز جدی شود، شرکت‌های داخلی می‌توانند از موضوع تهاتر نفت استفاده کرده و در برابر سرمایه‌گذاری خود در ساخت و ساز، نفت بگیرند و بفروشند. نایب‌رییس انجمن صنفی انبوه‌سازان استان تهران ادامه داد: نظر ما این است که مشارکت بخش خصوصی در ساخت مسکن استفاده شود ولی هیچ اراده‌ای برای استفاده از اعتبار و سرمایه این بخش در ساخت و ساز دیده نمی‌شود.

 

ارسال نظر