در شهر

۱۴۰۱/۰۴/۰۲ - ۰۱:۵۲:۳۰
کد خبر: ۱۹۰۱۹۱

معافیت افراد ناتوان  از پرداخت عوارض انتقال املاک

نمایندگان مجلس شورای اسلامی افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور و سایر افراد ناتوان را از پرداخت عوارض از محل مالیات نقل و انتقال املاک به شهرداری‌ها معاف کردند.به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس در جلسه علنی چهارشنبه، گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد لایحه دوفوریتی درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها را بررسی کرده و به منظور تامین نظر شورای نگهبان اصلاحاتی در ماده ۱۱ این طرح اعمال کردند.ماده ۱۱ این طرح به شرح زیر اصلاح شد: مالکین موظفند هنگام پرداخت مالیات ماده (۵۹) قانون مالیات‌های مستقیم موضوع مالیات نقل و انتقال قطعی املاک و انتقال حق واگذاری به ترتیب دو درصد (۲%) و یک‌درصد (۱%) به عنوان عوارض به حساب شهرداری محل واریز نمایند.تبصره- افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور و سایر افراد ناتوان از پرداخت، از پرداخت عوارض مذکور معاف هستند. آیین‌نامه اجرایی این تبصره که شامل نحوه تشخیص افراد موضوع این تبصره براساس سطح درآمد و دارایی آنها است، توسط وزارت کشور، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت امور اقتصادی و دارایی با همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) تدوین می‌شود و حداکثر ظرف سه‌ماه از تاریخ لازم‌ الاجراشدن این قانون به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

تنفس ۸  روز هوای مطلوب طی دو هفته پایانی خردادماه

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: طی دو هفته پایانی خرداد ۱۴۰۱ در شهر تهران هشت روز قابل قبول و شش روز ناسالم برای گروه‌های حساس به ثبت رسید. به گزارش ایسنا، سید محمد مهدی میرزایی قمی گفت: بر اساس اطلاعات ایستگاه‌های شرکت کنترل کیفیت هوا در ۱۴ روز پایانی خردادماه، شهر تهران شش روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت. طی این مدت کمترین شاخص به لحاظ آلاینده ازن در ۲۰ خرداد و به لحاظ آلاینده‌ ذرات معلق کوچک‌تر از۲.۵ میکرون در ۲۱ خرداد ثبت شد. میانگین شاخص ۸۰ در این دو روز به ثبت رسید و بیشترین شاخص نیز به لحاظ آلاینده معلق کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون به میزان ۱۱۳ در ۲۵ خرداد به ثبت رسید.مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اضافه کرد: طی روزهای نامطلوب این دوره، آلاینده‌های ذرات معلق کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون و دی‌اکسید نیتروژن در یک روز و آلاینده ازن در چهار روز آلاینده شاخص شهر بودند. در مجموع آلاینده‌های ذرات معلق کوچک‌تر از ۱۰ میکرون در یک روز، ذرات معلق کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون در شش روز، دی‌اکسید نیتروژن در یک روز و ازن در شش روز آلاینده شاخص به شمار رفته‌اند.

چرا اجاره‌بها به صورت نجومی رشد کرد

یک کارشناس مسکن گفت: تمدید خودکار قرارداد اجاره و تعیین سقف افزایش اجاره‌بها بهترین اقدام نبوده است اما در شرایط حال حاضر و در کوتاه‌مدت این تنها کاری است که دولت می‌توانست، انجام بدهد.  به گزارش فارس، فرهاد بیضایی کارشناس مسکن اظهار کرد: در مساله اقدام دولت و همچنین بازار اجاره مسکن دو نکته مهم وجود دارد، در گام ابتدایی دولت مساله تعیین سقف اجاره‌بهای مسکن را در دستور کار قرار داد اما با توجه به خلأ حضور ضمانت اجرایی مناسب کار انجام شده بیشتر شبیه به شوخی با بازار بود، بر این اساس وزارت راه و شهرسازی در تکمیل تصمیم قبلی خود مساله تمدید خودکار اجاره‌بها را مطرح کرد. حال باید از خود بپرسیم، آیا این بهترین کار ممکن بوده است که انجام شده، پاسخ این سوال قطعا خیر است. این کار بهترین فعالیت نبوده است اما در شرایط حال حاضر و در کوتاه‌مدت این تنها کاری بوده است که دولت می‌توانست، انجام بدهد. بیضایی درباره تبعات این مصوبه اظهار کرد: بینید، نکته‌ای که وجود دارد این است که شما به صورت دستوری دارید بازار را نگه ‌می‌دارید. این موضوع در طی سال‌های کرونا هم وجود داشت و زمینه تجمیع فشار تقاضا را مهیا کرده است که نتیجه آن را در افزایش ناگهانی اجاره‌بها می‌بینیم. به معنای دیگر اقدامات از این دست با وجود افزایش تورم در بلندمدت نتایج خوبی به همراه ندارد. این یک تصمیم اضطراری است و نمی‌تواند به روال تبدیل شود. در زمان بیماری کرونا ما گفتیم اجاره‌خانه‌ها به صورت خودکار تمدید شود، حال که برای سال سوم این سیاست را تمدید می‌کنیم زمینه پس‌زدگی بازار را به همراه دارد. این کارشناس مسکن در پاسخ به اینکه چرا این سیاست نباید به‌طور متمادی در کشور ما اجرا شود؟ گفت: نکته اول این است که سیاست‌گذاری در این کشورها به صورت منطقی و در نظر گرفتن منافع طرفین است، نکته بعدی اینکه عموما نرخ رشد اجاره‌بها منطبق بر نرخ تورم است و همین مساله زمینه کاهش تنش میان مستاجر و موجر را در پی خواهد داشت. او افزود: در بازار مسکن نرخ‌گذاری باید از یک نظام تبیین شده تبعیت کند و بدون نگاه به شرایط واقعی بازار نباید قیمت‌گذاری کرد، بله می‌توان در یک سال و شرایط اضطرار این کار را انجام داد اما انجام طولانی مدت آن به معنی فشرده کردن فنر قیمت در بازار نسبت به تورم در جامعه است و تبعات خطرناک اقتصادی به همراه دارد. بیضایی درباره علل جهش اجاره‌بها در سال جاری اظهار کرد: چندین عامل دست به دست هم داد که در سال جاری با جهش قیمت اجاره‌بها مواجه شویم، مساله بی‌توجهی طولانی مدت به عرضه مسکن، انتظارات تورمی ایجاد شده در جامعه به واسطه تصمیمات اقتصادی، افزایش ورود مهاجران کشورهای همسایه به کشور و تخلیه فنر تقاضای فشرده شده به دلیل دو سال شیوع بیماری کرونا از جمله دلایل مهم جهش قیمت اجاره مسکن در بازار است.

 

ارسال نظر