هشدار مالیاتی در پارلمان شهری پایتخت

۱۴۰۱/۰۴/۰۱ - ۰۳:۲۳:۲۳
کد خبر: ۱۹۰۱۵۲
هشدار مالیاتی در پارلمان شهری پایتخت

گروه راه و شهرسازی|

کمبود شدید منابع مالی در شهرداری‌ها و به‌طور ویژه در شهرداری تهران طی 4 سال گذشته بیش از پیش رخ نموده است. بازگشت تحریم‌های خصمانه امریکا علیه ایران از اردیبهشت سال 1397 که به تورم زایی سیاست‌های اقتصادی کشور بیش از پیش دامن زد و همچنین شیوع ویروس کرونا از اواخر سال 1398 که همچون عامل تشدید‌کننده شرایط یادشده عمل کرد، وضعیت تنگنای مالی در شهرداری پایتخت را عینی‌تر از گذشته کرد. به گونه‌ای که حالا مدیریت شهری نسبت به هر گونه کسب درآمد از محل انواع مالیات و عوارض حساس شده است و هیچ گونه «تسهیم» چنین درآمدهایی را با سایر دستگاه‌های دولتی برنمی تابد 

یا تمایل دارد برخی از قوانین و مقررات فراموش شده برای کسب درآمدهای بیشتر از محل عوارض را دوباره احیا کرده و به جریان اندازد.

به گزارش «تعادل»، بحث سهم شهرداری از مالیات بر ارزش افزوده، تمایل مدیریت شهری به برعهده گرفتن اخذ مالیات از خانه‌های خالی و همچنین تمایل به احیای مقررات مربوط به اخذ عوارض شهری از  «زمین »های متروکه در شهر دیروز در پارلمان شهری پایتخت داغ بود. در بخشی از جلسه علنی دیروزی شورای شهر تهران، مهدی چمران، رییس این شورا نسبت به بررسی طرحی در مورد اختصاص سهم شهرداری‌ها از مالیات بر ارزش افزوده به وزارت راه و شهرسازی برای مسکن‌سازی هشدار داد.

چمران در واکنش به تذکر قائمی درباره عدم توانایی سازمان امور مالیاتی و وزارت شهرسازی در اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی گفت: در شورای سران قرار بود موضوعی مطرح شود که خدا کند این اتفاق نیفتد و به آقای زاکانی هم در این خصوص اعلام کردیم که قرار بود یک چهارم مالیات بر ارزش افزوده شهرداری‌های کشور که اکثر آنها فشل هستند و حتی توانایی پرداخت حقوق ندارند، به وزارت راه و شهرسازی تعلق گیرد تا بتواند مسکن‌سازی داشته باشد.

وی اضافه کرد: از رییس مجلس شورای اسلامی که به خوبی به شرایط شهرسازی‌ها واقف است و همچنین رییس قوه قضاییه درخواست دارم که اجازه ندهند که سهم شهرداری‌ها آسیب ببیند.

چمران با بیان اینکه در دوره دوم و سوم مدیریت شهری زمین‌های خالی به شهرداری عوارض پرداخت می‌کردند، ادامه داد: این زمین‌های بایر به زباله‌سازی تبدیل می‌شدند و به همین دلیل به شهرداری‌ها عوارض پرداخت می‌کردند که حالا این عوارض حذف شده و به مالیات بر ارزش افزوده تبدیل شده و حالا می‌خواهند این سهم را از شهرداری‌ها بگیرند.

وی ادامه داد: هرساله یک هجومی می‌آورند به این مالیات، زمانی وزارت بهداشت و وقتی وزارت آموزش در حالی که مالیات بر ارزش افزوده اصلی برای شهرداری‌ها بوده است. آمدند جمع کردند و گفتند تجمیع عوارض باشد و الان هر ساله متأسفانه پیشنهاداتی برای کاسته شدن از این مالیات می‌دهند.

رییس شورای شهر تهران ابراز امیدواری کرد: محمدباقر قالیباف که بر مسائل شهرداری‌ها واقف است و همین طور رییس قوه قضاییه که از این موضوع آگاه است، نگذارند این طرح اجرایی شود.

وی ادامه داد: زمین‌های خالی هم باید عوارض به شهرداری پرداخت کنند، چون به شهر آسیب می‌رساند اما این عوارض متأسفانه لغو شده است و شامل مالیات بر ارزش افزوده شد و حالا هم می‌خواهند بخشی از خود مالیات را بزنند.

چمران اظهار داشت: اگر این طرح عملیاتی شود واکنش نشان می‌دهیم چون این کار به ضرر شهرداری‌هاست و چون ۷۰ درصد مردم در شهرها هستند، آسیب عمومی وارد می‌شود. وی افزود: شوخی که نیست اگر این پول نرسد شهرداری‌ها اداره نخواهد شد.

رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه شورای عالی استان‌ها وارد شود و اجازه ندهد که این سهم دچار خدشه شود، ادامه داد: اگر شهرداری‌ها آسیب ببینند، مردم آسیب خواهند دید و دود آن به چشم همه خواهد رفت و باید شهرداری‌ها بتوانند سهم مالیات بر ارزش افزوده خود را دریافت کنند و حالا این سهم پرداخت نمی‌شود و انتظار می‌رود که شهر را اداره کنیم و وقتی این کارها انجام نمی‌شود آن وقت می‌گوییم که شهر اتوبوس ندارد.

    ناتوانی سازمان مالیاتی  از اخذ مالیات خانه‌های خالی

پیش از اظهارات چمران، علی‌اصغر قائمی، عضو شورای شهر تهران از عدم توانایی سازمان امور مالیاتی در اخذ مالیات از خانه‌های خالی گلایه کرد و خواستار ورود شهرداری‌ها به این موضوع شد.

قائمی در تذکر پیش از دستور خود در جلسه دیروز شورای شهر تهران با بیان اینکه قیمت مسکن به صورت افسارگسیخته افزایش یافته است، گفت: این در حالی است که سازمان امور مالیاتی و وزارت شهرسازی توانایی اجرای قانون مالیات بر واحدهای مسکونی خالی را نداشتند و حتی اشرافی بر پارسل‌های ملکی شهرها ندارند و به کمک شهرداری‌ها و سازمان ثبت در شناسایی خانه‌های خالی نیازمندند.

وی با بیان اینکه لازم است شورای عالی استان‌ها لایحه‌ای را تدوین کنند تا اجرای قانون در این زمینه به شهرداری‌ها سپرده شود، اظهار کرد: اعلام شده که واحدهای خالی ۴۸۸ هزار واحد ملکی است که می‌توان از این واحدهای خالی یک مالیات مشخص گرفت.

   لزوم توجه ویژه دستگاه‌های نظارتی  به ایمنی ساختمان‌ها

بروز حادثه برای ساختمانی بلندمرتبه در میدان صنعت تهران در روز دوشنبه هفته جاری بار دیگر منجر به تذکر برخی از اعضای شورای شهر نسبت به ایمنی ساختمان‌ها شد. در همین رابطه، پیرهادی، عضو شورای اسلامی شهر تهران بر لزوم توجه ویژه دستگاه‌های نظارتی به امر ایمنی ساختمان‌ها تاکید کرد.

پیرهادی در جلسه علنی دیروز شورای اسلامی شهر تهران، در تذکری با اشاره به حادثه آتش‌سوزی ساختمانی در میدان صنعت مربوط به روز دوشنبه هفته جاری گفت: باید تقدیری از همکاران خود در سازمان آتش‌نشانی داشته باشم که روز گذشته در ساعت ۱۷ و ۲۸ دقیقه آتش‌سوزی در میدان صنعت ابتدای بلوار فرحزاد را در سریعترین زمان ممکن به کنترل خود درآوردند. این مجتمع تجاری ۸ طبقه با توجه به اینکه نمای کامپوزیت و قابل اشتعال دارند موجب شد آتش بسیار سریع به طبقات بالا و قسمت بالایی ساختمان سرایت کند.

وی افزود: در مدت زمان کوتاهی چند تیم عملیاتی به محل حادثه اعزام و خیلی سریع آتش را به کنترل خود در آوردند و ‌آتش خاموش شد. در جریان این عملیات نیروهای آتش‌نشانی ۳۰ نفر را نجات دادند. جا دارد از رشادت‌های نیروهای سازمان آتش‌نشانی که موجب نجات ۳۰ نفر از مردم عزیزمان شدند تقدیر کنم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: اما مسائل ایمنی در اماکن عمومی باید بار دیگر مورد دقت و توجه قرار گیرد و در صدر همه اقدامات باشد. همه دستگاه‌هایی که در این امر مسوول هستند باید نسبت به ایمنی ساختمان‌ها با حساسیت ویژه‌ای عمل کنند و بدانید که فقط شهرداری متولی این موضوع نیست و مجموعه‌های نظارتی؛ اعم از نظام مهندسی ساختمان و سایر مجموعه‌ها باید وظایف ذاتی خود را در خصوص ایمنی سا ختمان‌ها عملیاتی کنند.باید نسبت به این موضوع اهتمام ویژه‌ای داشته با شند تا کمتر شاهد چنین آتش‌سوزی‌هایی و خطر ات ناشی از آنها باشیم.    

 

ارسال نظر