تزریق زمین ذخیره به مناطق مسکونی منطقه 13 پایتخت

۱۴۰۱/۰۳/۲۸ - ۰۳:۴۱:۰۷
کد خبر: ۱۹۰۰۱۹
تزریق زمین ذخیره به مناطق مسکونی منطقه 13 پایتخت

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری مصوبه این شورا در خصوص طرح شهرسازی سایت جنگ‌افزارسازی (ساصد) را به استانداری، شهرداری و رییس شورای شهر تهران ابلاغ کرد. در این حال، به گفته شهردار منطقه 13 تهران قرار است، تا پایان سال ۵۰ هکتار از اراضی دوشان تپه به بوستان و خیابان تبدیل شود.  در ابلاغیه شورای عالی شهرسازی و معماری کشور آمده است، بر اساس آخرین توافق شهرداری تهران و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح (مورخ 31 خرداد 1400) قدرالسهم مالک از کل عرصه به‌میزان درصد به 35 درصد معادل 59هزار و 758 مترمربع خواهد بود که مجموع زیربنای احداثی در آن به‌شرح زیر مورد تأیید قرار گرفت: 

الف- مسکونی و بخشی از خدمات مقیاس محله مورد نیاز به‌مساحت 206هزار و140 مترمربع در حداکثر 11 طبقه (در این قسمت 6848 مترمربع از خدمات پشتیبان سکونت موردنیاز جمعیت پیش‌بینی‌شده شامل فرهنگی ورزشی تأسیسات و تجهیزات شهری مذهبی و تجاری تأمین می‌شود) 

ب- باقیمانده خدمات مقیاس محله مورد نیاز (آموزشی و درمانی) 11588 مترمربع در حداکثر 3 طبقه  همچنین به‌جهت امکان تحقق فضای سبز یک‌پارچه در امتداد شمالی محور پیروزی در حداکثر مساحت ممکن، پهنه‌های G321-1، G321-2 و G112-1 و G111-1 به پهنه G111 (پارک عمومی) تبدیل شود.

همچنین مقرر شد با توجه به اهمیت پادگان دوشان‌تپه در نزدیکی این اراضی به عنوان یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های مدیریت بحران در شرق تهران تدابیر لازم جهت حفظ کارکرد باند و عدم اختلال در سطوح پروازی آن توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با هماهنگی ستادکل نیروهای مسلح، سازمان پدافند غیرعامل، سازمان مدیریت بحران احصا و به مراجع ذی‌ربط از جمله شهرداری تهران ابلاغ شود.

تبعاً در صورتی که پس از ابلاغ تدابیر مذکور، احداث بناهای 11طبقه در سهم مالک، واجد اخلال در استاندارد پروازی فرودگاه تشخیص داده شد، تعداد طبقات با حفظ سقف تراکم مورد توافق از طریق افزایش سطح اشغال بلوک‌های مسکونی تعدیل می‌شود.

   ۵۰ هکتار از اراضی دوشان‌تپه پارک و خیابان می‌شود

در همین حال، شهردار منطقه ۱۳ تهران از تبدیل ۵۰ هکتار از اراضی دوشان تپه به بوستان و خیابان تا پایان سال خبر داد. به گزارش فارس، محمدهادی علی‌احمدی شهردار منطقه ۱۳ تهران از تبدیل ۵۰ هکتار از اراضی دوشان تپه به بوستان و خیابان تا پایان سال خبر داد و گفت: در واقع ۱۸ درصد مساحت منطقه ۱۳ اراضی دوشان‌تپه است که نزدیک به ۲۲۷ هکتار مساحت دارد. وی ادامه داد: درباره پادگان نیروی‌هوایی توافقی انجام شد که به امضای اولیه رسیده است و بعد از کسب مجوز‌های لازم پرونده آن به شورای عالی معماری و شهرسازی می‌رود. احتمالا تصویب این طرح چند ماه در شورا طول خواهد کشید. علی‌احمدی افزود: در گذشته قرار بود ۲۰ هکتار از پادگان تغییر پیدا کند، اما بعد از مذاکرات مکرر در این ۸ ماه برای ۸۰ هکتار توافق شد؛ به همین دلیل نیروی هوایی باید از ستاد کل نیرو‌های مسلح مجوز موردنیاز را بگیرد. در مرحله بعدی شورای عالی معماری و شهرسازی این تغییرات را تأیید می‌کند و وقتی که به شهرداری ابلاغ شود کار به‌ صورت عملی شروع خواهد شد.

در قسمت بزرگی که برای استفاده عمومی اختصاص پیدا می‌کند کاربری‌های زیادی می‌توان تعریف و اجرا کرد. شهردار منطقه ۱۳ گفت: بخشی از اراضی نظامی منطقه به نهاد مربوطه داده می‌شود که باید سرانه‌های لازم بهداشتی، فرهنگی، مذهبی، تفریحی و... تأمین شود. علی‌احمدی اضافه کرد: در بیشتر خیابان‌های منطقه، مجوز ۵ طبقه تراکم داده می‌شود، اما حدود۴۰۰ - ۳۰۰ پلاک در مجاورت پادگان نیروی‌هوایی به‌دلیل اینکه مجاور تاسیسات نظامی قرار داشتند، نمی‌توانستند بیشتر از ۳طبقه بسازند. مدتی قبل توافق کردیم و محدودیت ارتفاع اطراف نیروی‌‌هوایی را برداشتیم تا این پلاک‌ها هم بتوانند ۵ طبقه بسازند که بر مرغوبیت زمین‌ها تأثیر می‌گذارد. عرض خیابان‌های جدید و میزان خودرویی که وارد آنها خواهد شد هم با طرح تفصیلی و هم با کمیته تخصصی شبکه معابر شهر تهران تطبیق پیدا می‌کند تا تأثیر ترافیکی آن در منطقه قابل کنترل باشد.

 

ارسال نظر