احتکار زمین توسط دستگاه‌های دولتی

۱۴۰۱/۰۳/۲۴ - ۰۲:۴۶:۴۴
کد خبر: ۱۸۹۹۰۳
احتکار زمین توسط دستگاه‌های دولتی

به گفته ارسلان مالکی، عضو هیات‌مدیره سازمان ملی زمین و مسکن تنها 4 درصد از ۷ هزار هکتار از اراضی مازاد در اختیار سایر دستگاه‌های دولتی، برای طرح نهضت ملی مسکن واگذار شده است. چون دستگاه‌ها بای تخصیص زمین خود به این طرح مقاومت می‌کنند. با وجود این، بنا به اعلام رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی تاکنون ۷۰ درصد زمین ۴ میلیون مسکن نهضت ملی شناسایی شده است.

به گزارش ایرنا، مالکی درباره استفاده از ظرفیت‌های قانونی برای تامین زمین نهضت ملی مسکن اظهار کرد: بر اساس ماده ۱۰ قانون جهش ملی مسکن، دستگاه‌های دولتی مکلف به در اختیار قرار دادن زمین‌های مازاد خود برای طرح نهضت ملی مسکن شده‌اند که البته با مقاومت دستگاه‌ها در این موضوع مواجه شده‌ایم.وی افزود: تاکنون حدود ۷ هزار هکتار از اراضی مازاد برای سایر دستگاه‌های دولتی را شناسایی کرده‌ایم و درخواست خود را برای انتقال سند این زمین‌ها بر اختصاص آنها به طرح ملی مسکن مطرح کرده اما با مقاومت دستگاه‌ها مواجه شده‌ایم.

مالکی گفت: از ۷ هزار هکتار زمین شناسایی شده که در اختیار دستگاه‌ها هستند تنها ۴ درصد آنها تحویل شده که این، عدد بسیار کمی است، درحالی که این اراضی عمدتاً در داخل محدوده شهر قرار گرفته و از لحاظ زیرساختی و هزینه‌ها برای طرح نهضت ملی مسکن بسیار به‌صرفه و مفید است.

عضو هیات‌مدیره سازمان ملی زمین و مسکن درباره الزام قانونی دستگاه‌های دولتی به واگذاری زمین گفت: قانون‌گذار بر اساس ماده ۱۰ قانون جهش مسکن دو ماه به دستگاه‌ها و یک ماه هم به اداره ثبت‌اسناد کشور مهلت داده تا اسناد این زمین‌ها را در اختیار سازمان ملی زمین و مسکن قرار دهند.وی به ظرفیت‌های دیگر قانون جهش تولید از جمله شهرک‌سازی اشاره کرد و افزود: ۵۰ هزار هکتار از اراضی دولتی که عمدتاً متعلق به منابع طبیعی و وزارت جهاد کشاورزی است، برای موضوع شهرک‌سازی مکان‌یابی شده و باید مطالعات موردنیاز در خصوص آنها ‌انجام شود.

مالکی تاکید کرد: ‌در صورت نهایی شدن و تصویب این طرح، شهرک‌ها می‌توانند ظرفیت بزرگی برای تامین زمین بخشی از متقاضیان مسکن را فراهم آورند. عضو هیات‌مدیره سازمان ملی زمین و مسکن ظرفیت دیگر در شهرهای فاقد زمین ملی و دولتی را توافق با مالکین بخش خصوصی اعلام کرد و گفت: این ظرفیت شامل مالکین نهادهای عمومی غیر دولتی مثل بنیاد مستضعفان و زمین‌های اوقافی و همچنین مالکان بخش خصوصی می‌شود.

وی افزود: توافقاتی در حال انجام است تا اراضی آنها به محدوده شهرها الحاق شود که بر این اساس درصدی به مالکین داده شده و درصدی نیز در اختیار طرح نهضت ملی مسکن قرار می‌گیرد.به گزارش ایسنا، یکی از مشکلات طرح مسکن مهر که به طولانی شدن این پروژه و نارضایتی متقاضیان منجر شد، عدم وجود زیرساخت‌های ناشی از دور بودن آن از محیط‌های شهری بود. به همین دلیل مجلس و دولت تصمیم گرفتند این نقیصه را در طرح نهضت ملی مسکن برطرف کنند. استفاده از زمین‌های شهری موجود در اختیار ادارات و دستگاه‌های دولتی، راهکاری است که می‌تواند تا حد زیادی به حل این معضل کم کند. تا پایان خردادماه به استان‌ها برای تامین اراضی، پالایش متقاضیان و اجرای طرح فرصت داده شده اما طبق آماری که مالکی ارایه داده چندان نمی‌توان روی زمین‌های شهری حساب کرد. اراضی شناسایی شده موجود عمدتا در داخل محدوده شهر قرار گرفته و از لحاظ زیرساختی و هزینه‌ها برای طرح نهضت ملی مسکن بسیار به صرفه و مفید است. سکونت متقاضیان نهضت ملی مسکن در محدوده شهرها می‌تواند تا حد بسیاری از تحمیل هزینه‌های سنگین ایجاد خدمات و امکانات شهری مثل انشعابات، امکانات تجاری، آموزشی، درمانی، ورزشی و بسترهای رفت و آمد متقاضیان بکاهد. چالش‌های موجود در مسیر اجرای طرح نهضت ملی مسکن، انتقاد رییس‌جمهوری را نیز در سومین جلسه شورای عالی مسکن دولت سیزدهم در پی داشته و قرار است در چهارمین جلسه که چند روز دیگر برگزار خواهد شد، استانداران در خصوص وضعیت اجرای این طرح گزارش دهند. این در حالی است که پروژه با معضلاتی همچون عدم همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات و مقاومت ادارات دولتی در واگذاری زمین‌های مازاد دست و پنجه نرم می‌کند.

     ۷۰  درصد زمین ۴میلیون مسکن نهضت ملی  شناسایی شده است

با وجود نگاه بخشی و تنگ نظرانه دستگاه‌ها در واگذاری زمین‌های خود به وزارت راه و شهرسازی، بنا به اعلام رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی تاکنون ۷۰ درصد زمین ۴ میلیون مسکن نهضت ملی شناسایی شده است. قاسمی روز یکشنبه در حاشیه مراسم آغاز ساخت ۱۵ هزار و ۴۸۰ واحد نهضت ملی مسکن در چیتگر و در جمع خبرنگاران اعلام کرده بود: تاکنون ۷۰ درصد زمین ۴ میلیون مسکن نهضت ملی شناسایی شده است و امروز یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد نهضت مسکن ملی آماده بارگذاری است. وی با اشاره به اینکه یک میلیون و ۳۵۰ هزار واحد این طرح در دست اجراست، افزود: بر اساس توافق‌های به عمل آمده با بنیاد مسکن، ستاد اجرایی امام و قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) به ترتیب ۱۰۰ هزار، ۵۰ هزار و ۱۰۰ هزار واحد مسکن در قالب نهضت ملی مسکن ساخته خواهد شد.

 

ارسال نظر