جزییات هک سامانه‌های شهرداری تهران

۱۴۰۱/۰۳/۲۲ - ۰۱:۴۷:۴۰
کد خبر: ۱۸۹۸۲۳

علیرضا زاکانی، شهردار تهران جزییات جدیدی از حمله سایبری به سامانه‌های شهرداری تهران را تشریح کرد.زاکانی در حاشیه افتتاح ایستگاه هفدهم شهریور از خط ۷ متروی تهران، در جمع خبرنگاران گفت: پنجشنبه هفته گذشته در ساعت ۱۲ و ۳۸ دقیقه ظهر هجمه‌ای به سامانه‌های شهرداری تهران انجام شد و در ابتدا یک کار تبلیغاتی به ظن خودشان آغاز کردند. طراحی شده بود که در بعد از ظهر همان روز به دوربین‌ها دسترسی پیدا کنند و اقدام خود را به سیستم‌های نرم افزاری و دسترسی به داده‌ها و اطلاعات توسعه دهند که به حمد‌الله از همان ابتدا همکاران ما وارد عمل شدند که به این ترتیب سایر اقدامات آنها ناکام ماند.

به گفته شهردار تهران، بر همین اساس جای تقدیر از پرسنل شهرداری تهران دارد که توانستند جلوی اقدامات بعدی دشمن را بگیرند. در ادامه بر اساس احتیاط سامانه‌ها پایین آورده شد تا ابعاد موضوع بررسی و پی جویی شود. این در حالی است که از روز دوشنبه و سه شنبه سامانه‌ها برای بهره‌برداری آماده بودند اما برای دریافت ضریب امنیتی و آمادگی با بدافزارهای احتمالی این سامانه‌ها از روز گذشته در دسترس مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌ها برای استفاده قرار گرفت و از امروز صبح نیز در اختیار عموم قرار داده شد. به گزارش ایسنا، وی تاکید کرد: بدخواهان به دنبال ایجاد یک نارضایتی عمومی بودند که در این امر ناکام ماندند و تلاش همکاران ما طراحی آنها را از حیض انتفاع انداخت و طراحی آنها ناکام ماند. در حقیقت در این توطئه تلاش نیروهای ما جز ناکامی برای آنها چیزی باقی نگذاشت.

شهردار تهران همچنین در مراسم بهره‌برداری از ایستگاه مترو 17 شهریور با اشاره به ضرورت رفع مشکلات در حوزه حمل و نقل عمومی گفت: باید گره‌گشایی‌های در حوزه ترافیک و حمل و نقل انجام گیرد تا در کنار آن کاهش آلودگی هوا را هم شاهد باشیم. به گزارش فارس، زاکانی خاطرنشان کرد: ‌کاهش فاصله شمال و جنوب پایتخت و توزیع عدالت در امکانات مساله مهم دیگری است که باید به آن توجه شود و برنامه‌ها در این راستا در حال انجام است. وی اعلام کرد: از سه ماه پیش بر همین اساس کار عملیاتی بزرگی آغاز شد و قرارگاهی با حضور معاونت‌های مختلف برای توسعه شهر در محور حمل و نقل عمومی تشکیل شد.

شهردار تهران گفت: ‌علاوه بر تکمیل خطوط 7‌گانه فعلی تکمیل خط 8، 9، 10 و 11 ضرورت دارد و باید شرایط مترو را برای آنچه می‌خواهیم تا سال 1420 انجام دهیم تا سال 1405 محقق‌سازیم.

زاکانی گفت: تأمین منابع برای آن چاره‌اندیشی شده و بر اساس فکر، کارها در دست اقدام است تا ان‌شاءالله 325 ایستگاه فقط در داخل محدوده شهر داشته باشیم. وی با اشاره به اینکه امروز نقطه آغازی برای تحول شهر است گفت: ‌از فرصت‌های طلایی باید استفاده کنیم و تهران را به 325 ایستگاه مجهز‌سازیم. همچنین برنامه‌ها در حوزه حمل و نقل با سرعت بیشتری پیش رود. وی با بیان اینکه باید بر اساس الگوی طراحی شده پیش برویم گفت: ‌قبلا الگوی دقیقی برای تهران وجود نداشت در حال حاضر برنامه‌ریزی‌ها در این راستا در حال انجام است و در کنار آن با اعتماد و مشارکت مردم ان‌شاءالله کارها به خوبی پیش خواهد رفت. شهردار تهران اعلام کرد: ‌بر همین اساس پروژه بزرگ شهر تهران شکل خواهد گرفت تا بر اساس آن بازنگری در هویت و بازسازی تهران در همه مناطق انجام شود.

سیدمجتبی شفیعی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در این مراسم گفت: ‌طراحی ایستگاه 17 شهریور در خط 7 بر اساس معماری ایرانی ـ اسلامی انجام شده است.

 شفیعی در مراسم بهره‌برداری از ایستگاه شهدای 17 شهریور در خط 7 مترو تهران گفت: ایستگاه مترو 17 شهریور دارای موقعیت خاصی است چرا که در قسمت شرقی بازار قرار گرفته شده و یکی از مهم‌ترین ایستگاه‌ها محسوب می‌شود.

وی افزود: یکی از موضوعات کلیدی که مدیریت شهری کنونی به آن توجه دارد مساله روح شهر در کنار کالبد شهر است؛ پیش از این به این موضوع توجه نشده بود و بسیاری از مشکلاتی که اکنون شاهدیم به خاطر همین بی‌توجهی‌ها بود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه معماری داخلی فضاهای شهری حائز اهمیت است گفت: ‌مقام معظم رهبری تأکید دارند که در طراحی و ساخت حتماً هویت ایرانی ـ اسلامی لحاظ شود که این موضوع خوشبختانه در ایستگاه 17 شهریور مورد توجه قرار گرفت.

شفیعی گفت: مترو تهران امروز پیشرو در دنیا است و از 215 شهر دارای مترو در جهان مترو تهران هزینه بهره‌برداری و کرایه آن ارزان‌ترین است و به لحاظ طول شبکه و جابه‌جایی مسافر در رتبه 20 تا 30 قرار داریم.

 وی گفت: ‌بنابراین متروی تهران جزو برترین‌های دنیا است و این در حالی بوده که مشکلات اقتصادی، بدخواهان برای ما ایجاد کرده‌اند. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد: در سال جاری برای تهران 6 هزار میلیارد تومان منابع اختصاص داده شده که 2500 میلیارد تومان آن از منابع شهرداری به صورت نقد و غیرنقد، 1500 میلیارد تومان از طریق اوراق مشارکت، 2 هزار میلیارد تومان از مجتمع‌های ایستگاهی و 31 هزار میلیارد تومان به صورت زمینه جذب بخش خصوصی در نظر گرفته شده است. شفیعی خاطرنشان کرد: در بحث TOD یا توسعه حمل و نقل عمومی‌محور رویکرد جدیدی خواهیم داشت و سعی می‌کنیم منابعی هم در این راستا داشته باشیم.

 

ارسال نظر