ایرانشهر

۱۴۰۱/۰۳/۱۹ - ۰۴:۰۸:۴۸
کد خبر: ۱۸۹۷۴۰

ساختمان «متروپل» در خاک سست بنا شده بود

علی بیت‌الهی، عضو هیات‌علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اظهار کرد: طبق بررسی‌ها در پارکینگ و زیر زمین ساختمان متروپل اگر تنها یک متر بیشتر حفاری انجام شود، به آب می‌رسند و به عبارت دیگر ساختمان در یک محیط بسیار سست و نرم غوطه ور

 بوده است. بیت‌الهی در گفت‌وگو با ایلنا درباره سست بودن خاک آبادان که یکی از عوامل مهم در ریزش ساختمان متروپل بوده، اظهار کرد: شهر آبادان و سایتی که ساختمان متروپل در آن منطقه واقع بوده، در بین دو رودخانه اروند و بهمن‌شیر در شرق و غرب قرار گرفته‌اند. طبق بررسی‌ها در پارکینگ و زیر زمین ساختمان متروپل اگر تنها یک متر بیشتر حفاری انجام شود، به آب می‌رسند و به عبارت دیگر ساختمان در یک محیط بسیار سست و نرم غوطه ور قرار داشته است.  وی درباره آبی که در طبقات زیرین ساختمان متروپل جمع شده‌بود و پس از آواربرداری مشاهده شد، گفت: این جمع شدن آب دقیقا به دلیل بالا بودن سطح آب بوده‌ است. از افراد مختلفی از بومیان درباره حادثه متروپل مصاحبه انجام شده و گفته شده که طبقه زیر زمین ساختمان متروپل آب نشت می‌کرد و افراد با نصب پمپ، از این محل آب، پمپاژ می‌کردند و اساسا سطح آب در پایین‌ترین طبقه این ساختمان بسیار بالا بوده‌ است. عضو هیات‌علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: سطح آب در زیر زمین هم، تراز قرار می‌گیرد. اگر سطح آب اروندرود صفر در نظر گرفته شود وقتی به زیرزمین این ساختمان می‌رسد، به یک متری زیرزمین می‌رسد و اگر ترازی کشیده شود، تمام آن محیط را اشباع خواهد کرد و به همین دلیل خاک منطقه بسیار نرم است. بیت‌الهی با بیان اینکه نحوه احداث ساختمان بر روی خاک نرم و سست بسیار حساس و مهم است، گفت: ساختمان بلند مرتبه در این شرایط باید ضوابط کاملا ویژه و توسط افراد کاملا ذی‌صلاح ساخته شوند. وقتی باری به سنگینی متروپل بر روی بستر نرم وارد و ساخته می‌شود معلوم است که یک خطر بالقوه این ساختمان را تهدید می‌کند و با کوچک‌ترین قصور در زمینه ملاحضات فنی و مهندسی خسارت‌های غیرقابل جبرانی ایجاد می‌شود. وی با تاکید بر قائل شدن محدودیت ارتفاعی برای ساختمان‌ها در زمین‌های نرم و سست، اظهار کرد: این خطر طبیعی و ذات این منطقه است و باید دید برای سایر ساختمان‌های این منطقه چه تدابیری در نظر گرفته شده و آیا اساسا اطلاعاتی از تدابیر اندیشیده شده وجود دارد؟ تجریبات نشان می‌دهد که در موارد زیاد، این سختگیری‌ها وجود ندارد و خطرات بالقوه باقی می‌مانند.

اعتراض به بلاتکلیفی  ۱۱ ساله مسکن مهر پردیس

70 روز پس از حضور سرزده رییس‌جمهور در شهر پردیس و دستور اکید او مبنی بر تکمیل 14 هزار واحد مسکونی باقیمانده از طرح مسکن مهر این شهر، دیروز گروهی از متقاضیان مسکن مهر پردیس در مقابل شرکت عمران این شهر تجمع کردند. وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به اعتراض شماری از متقاضیان مسکن مهر پردیس مبنی بر توقف تکمیل واحدهای این طرح قول مساعد برای پیگیری امور را داد. رییس دولت سیزدهم، 9 فروردین سال جاری، در بازدید از پروژه‌های مسکن مهر پردیس به وزارت راه‌وشهرسازی و سایر دستگاه‌های مرتبط دستور داد، در اقدامی جهادی، عقب‌افتادگی‌ها در تکمیل واحدهای مسکن مهر را سریعا جبران و زمینه تحویل واحدهای باقیمانده را به متقاضیان فراهم کنند. او در این بازدید با ابراز ناراحتی از معطلی چندین ساله بخشی از متقاضیان واحدهای مسکن مهر گفته بود: از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی این است که در کنار پیگیری اجرای نهضت ملی مسکن، با جدیت مشکلات کسانی را که با وجود پرداخت هزینه‌های درخواستی، به دلیل تعلل دستگاه‌های مسوول در ادوار گذشته سال‌ها در انتظار دریافت واحد مسکونی خود مانده‌اند، پیگیری و زمینه تامین اعتبار و تکمیل واحدهای مسکونی مذکور را فراهم کند. به گزارش «تعادل»، با وجود این دستور، اما طی 70 روز گذشته تغییر معناداری در تکمیل واحدهای مسکن مهر پردیس رخ نداده است و مالکان این واحدها همچنان منتظر دریافت آپارتمان خود هستند. تکرار وعده‌ها که البته منحصر به دولت مستقر نیست و در دولت قبل نیز شنیده می‌شدند، هر گونه چشم‌انداز مثبتی را برای بهره‌برداری از واحدهای ساخته شده را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است. به‌طور مشخص، چند سالی از ساخت واحدهای فاز 11 توسط پیمانکار ترکیه‌ای می‌گذرد، اما دولت‌های مستقر تاکنون نتوانسته‌اند زیرساخت‌های اولیه و ضروری محلات این فاز را تکمیل کنند. از این رو، عملا واحدهای ساخته شده، بدون اینکه منفعتی برای مالکان خود داشته باشند، در معرض تخریب و فرسودگی قرار گرفته‌اند.  به گزارش تسنیم، صبح روز چهارشنبه تعدادی از متقاضیان مسکن مهر پردیس در اعتراض به کم‌کاری برخی پیمانکاران این طرح مقابل وزارت راه و شهرسازی تجمع کردند. این متقاضیان رسیدگی وزارت راه و شهرسازی به این مشکل شدند. یکی از این متقاضیان با طرح این پرسش که چرا به پیمانکاران پول نمی‌دهند، می‌گوید: پیمانکاران کار نمی‌کنند. متقاضیان 11 سال است که آورده خود را پرداخت کرده‌اند. یکی دیگر از متقاضیان با بیان اینکه بزرگ‌ترین مشکل ما این است که 11 سال است خانه ما را تحویل نمی‌دهند، گفت: همه ما مستأجریم و صاحبخانه‌ها به ما فشار می‌آورند. متقاضیان مسکن مهر پردیس با حمل دست نوشته‌هایی خواستار رفع بلاتکلیفی 11 ساله این واحدها شدند. بر اساس این گزارش، یکی از مسوولان وزارت راه و شهرسازی با حضور در جمع متقاضیان معترض قول مساعد برای رفع مشکلات آنها و توقف پروژه‌های مسکن مهر را داد.

 

ارسال نظر