در شهر

۱۴۰۱/۰۳/۱۶ - ۰۴:۴۰:۲۵
کد خبر: ۱۸۹۶۶۰

ورود دولت به موضوع ساختمان‌های پرخطر

محسن منصوری، استاندار تهران گفت: در آخرین جلسه ستاد مدیریت بحران کشور که با حضور وزیر کشور برگزار شد به موضوع ساختمان‌های ناایمن پایتخت ورود کردیم و قرار شد در هیات دولت نیز اقدامات تکمیلی انجام شود. محسن منصوری در گفت‌وگو با ایرنا افزود: طبق آخرین بررسی‌های انجام شده حدود 2 هزار ساختمان کم ایمن و ناایمن در پایتخت وجود دارد که بیش از ۹۰۰ ساختمان به لحاظ ایمنی در شرایط آسیب‌پذیری بیشتری قرار دارد و باید از این ساختمان‌ها به‌شدت مراقبت شود. وی ادامه داد: در آخرین جلسه ستاد مدیریت بحران قرار شد که گزارش تخصصی به تفکیک هر ساختمان پرخطر تهیه شود و حتما باید پس از گزارش لازم ساختمان‌هایی که در وضعیت بسیار پرخطر قرار دارد از بهره‌برداری خارج شود. به گفته استاندار تهران، همچنین مقرر شد پس از تهیه گزارش تخصصی تفکیک ساختمان‌ها این گزارش‌ها در سطح ستاد مدیریت بحران و هیات دولت ارسال و اقدامات فوری انجام شود. وی تاکید کرد: خط قرمز نظام و دولت حفظ جان مردم است و در همین حادثه ساختمان متروپل مشخص شد که برخی افراد با ساده انگاری موجب شدند که حادثه بزرگی رقم بخورد به همین دلیل اجازه نخواهیم داد عده‌ای افراد سودجو با جان مردم بازی کنند. استاندار تهران یکی دیگر از مشکلات موجود را وجود قوانین قدیمی و غلط در حوزه ساخت و ساز ذکر کرد که ضرورت دارد این ضوابط و قوانین از سوی مجلس شورای اسلامی اصلاح شود. وی در خصوص اعلام ساختمان‌های پرخطر در پایتخت نیز گفت: حتما باید این کار انجام شود تا مردم در جریان ساختمان‌های پرخطر قرار بگیرند.

طغیان دوباره سفیدبالک‌ها  در پایتخت صحت ندارد

اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران طی اطلاعیه‌ای تاکید کرد، طغیان سفیدبالک‌ها در تهران صحت ندارد. به گزارش مهر، اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: انتشار خبری مبنی بر طغیان دوباره سفیدبالک‌ها در پایتخت، ناشی از برداشت نادرست برخی سایت‌ها و کانال‌های خبری بوده و صحت ندارد. بر اساس این اطلاعیه، خبرگزاری ایسنا منبع اولیه این خبر است که در مصاحبه‌ای اختصاصی به بررسی کارشناسی پدیده سفیدبالک‌ها و تشریح ابعاد علمی این پدیده در شهر تهران طی سال‌های گذشته پرداخته است. به نظر می‌رسد، برخی سایت‌ها و کانال‌های خبری با برداشت نادرست از مباحث مطروحه در این مصاحبه علمی و کارشناسی که ناظر به طغیان سفیدبالک‌ها در فصول گرم چند سال گذشته بوده است، آن را به سال جاری تعمیم داده و موجب دل‌نگرانی پایتخت‌نشینان شده‌اند. روابط عمومی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار در پایان اطلاعیه خود با اطمینان خاطر به شهروندان عزیز، تأکید کرد: موضوع طغیان دوباره سفیدبالک‌ها در شهر تهران طی سال جاری صحت ندارد.

تکمیل خطوط ناقص مترو نیازمند ۷۰ هزار میلیارد تومان

مسعود درستی، مدیرعامل متروی تهران در مورد اعتبار مورد نیاز تکمیل خطوط فعلی مترو و احداث خطوط جدید توضیحاتی را ارایه کرد. درستی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه شبکه خطوط متروی تهران که با ۷ خط در حال سرویس دهی به شهروندان پایتخت است، دارای نواقصی است که در صورت رفع آنها، کیفیت سرویس دهی چندبرابر می‌شود، گفت: در حال حاضر قطارهای مترو در مسیر خطوط احداث شده شبکه متروی پایتخت مشغول خدمت رسانی به شهروندان هستند؛ اما تکمیل شبکه موجود مشتمل برخطوط یک تا هفت و طرح‌های توسعه‌ای، نیازمند افتتاح ۳۳ ایستگاه دیگر است تا طول مسیر بهره‌برداری از تونل‌های ساخته شده به ۲۹۸ کیلومتر برسد. وی با تاکید بر اینکه بحث احداث و تکمیل پایانه‌های مترو و نیز ساخت پست‌های برق باقی مانده نیز مهم است، افزود: نیاز ما برای تحقق تکمیل خطوط در حال بهره‌برداری، تأمین اعتبار ۷۰ هزار میلیارد تومانی است و این در حالی است که در کنار توسعه سخت افزاری شبکه مترو، باید حدود ۱۵۰۰ واگن نیز به ناوگان حمل و نقل ریلی پایتخت افزوده شود تا بتوان سرفاصله حرکتی قطارها در تمام خطوط موجود را به میزان قابل قبول کاهش داد. درستی با بیان اینکه توسعه خطوط هفتگانه که در قالب افزایش طول خطوط یک، ۲، ۳، ۴، ۶ و ۷ برنامه‌ریزی شده است، به اعتباری حدودا ۳۰ هزار میلیارد تومان نیاز دارد، ادامه داد: می‌توانیم بخش عمده‌ای از این منابع مالی مورد نیاز را از طریق تهاتر املاک و نیز بارگذاری مجتمع‌های ایستگاهی تأمین کرد. وی افزود: اگر منابع و اعتبارات مورد نیاز تکمیل خطوط در حال بهره‌برداری مترو تامین شود می‌توانیم تا پایان سال ۱۴۰۲ پرونده تکمیل خطوط در حال بهره‌برداری را ببندیم. وی در مورد سرانجام تامین مالی ساخت خطوط جدید نیز گفت: برای ساخت ۱۵۲ کیلومتر خطوط جدید که خط ۸ تا ۱۱ است به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز داریم، البته دقت داشته باشید که این عدد با احتساب قیمت امروز کالا و خدمات محاسبه شده است و به هر میزان که تامین اعتبار به تعویق بیفتد باید براساس ضریب تورم قیمت‌ها را محاسبه کرد که قاعدتاً سال به سال بیشتر خواهد شد. وی در مورد روش‌های تامین مالی نیز با تاکید بر اینکه با تداوم روش‌های متداول و جاری تأمین پول راه به جایی نمی‌بریم، افزود: قطعا باید حمایت‌ها و کمک‌های بسیار پررنگ‌تری از سوی دولت به سمت متروی تهران روانه شود تا بتوانیم در یک افق زمانی مشخص خطوط جدید مترو را به سرانجام برسانیم.

 

ارسال نظر