ایرانشهر

۱۴۰۱/۰۳/۰۲ - ۰۲:۵۲:۴۳
کد خبر: ۱۸۹۲۶۸

معرفی پرجمعیت‌ترین شهرستان‌های کشور در سال 1400

شهرستان‌های تهران با ٩ میلیون و ٣٩ هزار نفر، مشهد با 3 میلیون و ٦١٩ هزار نفر و اصفهان با 2 میلیون و ١٧٨ هزار نفر پرجمعیت‌ترین شهرستان‌های ایران در سال ١٤٠٠ به شمار می‌روند. برآورد رسمی جمعیت شهرستان‌ها برای نخستین‌بار در ایران برای سال ١٤٠٠ و مصادف با روز ملی جمعیت منتشر شد و با تایید کمیته بخشی آمارهای جمعیت در اختیار کاربران قرار گرفت.

در راستای نیاز کاربران به داده‌های جمعیت در سطح شهرستان، جمعیت کل کشور به تفکیک شهرستان و بر اساس محدوده جغرافیایی پایان شهریور سال ١٤٠٠، برآورد شد. نتایج برآورد جمعیت سال ١٤٠٠ در سطح شهرستان در درگاه ملی آمار ایران برای استفاده برنامه‌ریزان، متخصصان و عموم کاربران در کشور قابل دسترسی می‌باشد. بر اساس نتایج این برآورد، جمعیت کل کشور در سال ١٤٠٠، حدود ٨٤ میلیون و ٥٥ هزار نفر محاسبه شده است که شامل ٤٢ میلیون و ٤٦٧ هزار نفر مرد و ٤١ میلیون و ٥٨٨ هزار نفر زن است. در سال ١٤٠٠ و بر اساس این برآورد ٦٣ میلیون و ٨٧٦ هزار نفر در نقاط شهری و ٢٠ میلیون و ١٧٩ هزار نفر در نقاط روستایی ساکن بوده‌اند. همچنین تعداد کل خانوارهای کشور ٢٦ میلیون و ٣٨٤ هزار خانوار برآورد شده که ٢٠ میلیون و ٣٧٦ هزار خانوار در نقاط شهری و ٦ میلیون ٨ هزار خانوار هم در نقاط روستایی ساکن بوده‌اند.

وزیر راه: نیازمند تامین اراضی برای ساخت مسکن هستیم

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه روند اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن باید سرعت بیشتری بگیرد، گفت: بخش عمده تامین اراضی از سوی وزارت راه و شهرسازی انجام شده و مابقی نیازمند تامین اراضی از سوی سایر دستگاه‌ها و ارگان‌هاست. به گزارش ایرنا، قاسمی در نشست بررسی روند پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن در موضوع تامین زمین، تعیین تکلیف متقاضیان و آغاز عملیات اجرایی با تاکید بر نقش استانداران در سرعت دادن به اجرای طرح نهضت ملی مسکن از تشکیل جلسات شورای عالی مسکن هر دو هفته یک‌بار به ریاست رییس‌جمهوری خبر داد.

هشدار زرد درباره افزایش نفوذ گرد و خاک

سازمان هواشناسی در هشدار سطح زرد از نفوذ وزش باد شدید موقت و گردوخاک، کاهش کیفیت هوا و دید افقی در تهران، البرز، سمنان، گیلان، اصفهان، مرکزی، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، زنجان، قزوین، خراسان جنوبی، سیستان‌و بلوچستان و همدان طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه خبر داد. به گزارش ایرنا، بر اساس هشدار زرد سازمان هواشناسی سامانه نفوذ باد و گرد و خاک تا روز سه شنبه در کشور ادامه دارد. نوع مخاطره نیز وزش باد شدید موقت و گرد و خاک، کاهش کیفیت هوا و دید افقی است. منطقه اثر این پدیده روز سه‌شنبه در سمنان، اصفهان، مرکزی، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، زنجان، قزوین، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و همدان همین شرایط پیش بینی می‌شود. اثر مخاطره نیز کاهش کیفیت هوا، کاهش دید افقی، احتمال شکستن درختان فرسوده، احتمال آسیب به سازه‌های موقت و اختلال در تردد است. سازمان هواشناسی به اجتناب از قرار گرفتن در فضای باز برای گروه‌های حساس، استحکام سازه‌های موقت، عدم پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره توصیه کرده است. سازمان هواشناسی همچنین از نفوذ سامانه بارشی تا روز چهارشنبه چهارم خبر داد و اعلام‌کرد: بارش باران، گاهی رعدوبرق، وزش باد شدید موقت و در مناطق مستعد ریزش تگرگ تا روز چهارشنبه پیش بینی می‌شود. بر اساس اطلاعیه سازمان هواشناسی، روز سه شنبه این شرایط در شمال آذربایجان شرقی، شمال آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان و روز چهارشنبه در شمال آذربایجان شرقی، شمال آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان و غرب مازندران ادامه دارد. اثر مخاطره نیز لغزندگی جاده، احتمال برخورد صاعقه، ریزش تگرگ، احتمال آب‌گرفتگی معابر به‌طور محلی، کاهش دید، احتمال آسیب به سازه‌های موقت، احتمال شکستن درختان فرسوده و اختلال در پرواز با هواپیماهای سبک و بالگرد است. سازمان هواشناسی به عدم توقف و احتیاط در تردد از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر کوچ‌رو، احتیاط در چرای دام، استحکام سازه‌های موقت مانند تابلوهای تبلیغاتی و غیره توصیه کرده است.

دریافت بارنامه برای تردد وانت‌ها در جاده‌ها الزامی شد

مهرداد حمداللهی، مدیرکل حمل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از الزامی شدن دریافت بارنامه برای تردد وانت‌بارها در محورهای برون شهری خبر داد. حمداللهی در گفت‌وگو با مهر درباره واگذاری ساماندهی حمل بار در جاده‌ها و محورهای برون شهری توسط ناوگان وانت‌بار به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اظهار کرد: این وظیفه در حال حاضر به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای واگذار شده است. البته تردد وانت‌بارها مانند کامیون‌ها نیست که قابل تفکیک میان جاده و شهر باشد؛ وانت‌بارها همزمان در شهر و خارج شهر تردد دارند و اقدام به حمل بار می‌کنند. مدیرکل حمل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه حدود ۱۵ سال است که دیگر پلاک «ع» (عمومی) برای وانت‌بارها صادر نمی‌شود، گفت: لذا طرح ساماندهی تردد وانت‌بارها در محورهای برو‌ن شهری، هم شامل وانت‌های پلاک سفید می‌شود هم پلاک «ع»؛ از رو، جهت بخش زیادی از وانت‌بارها در حال حاضر پلاک «ع» ندارند. 

 

ارسال نظر