چالش حقوقی افزایش کرایه حمل و نقل عمومی

۱۴۰۱/۰۲/۳۱ - ۰۴:۴۱:۳۲
کد خبر: ۱۸۹۱۸۰

پس از انتشار نامه لغو افزایش کرایه‌ها، معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران گفت: کرایه‌ها هر ساله افزایش می‌یابد، شهرداری نیز در حال رایزنی برای رفع مشکلات حقوقی است. همه ساله و با توجه به قانون، شهرداری‌ها می‌توانند کرایه ناوگان حمل و نقل عمومی را به میزان مشخصی افزایش دهند این افزایش قیمت که در تهران ۲۵ درصد بود و با توجه به روند مراحل قانونی در شورای شهر به تصویب رسید و توسط فرمانداری نیز ابلاغ شد. 

پس از ابلاغ افزایش نرخ کرایه و اعمال آن از ابتدای اردیبهشت ماه این موضوع با حواشی رو به رو شد؛ طی روزهای اخیر نامه‌ای از سوی فاطمی امین وزیر صنعت معدن تجارت مبنی بر عدم هماهنگی افزایش نرخ کرایه‌های تاکسی با مصوبه ستاد تنظیم بازار و به دنبال آن دستور ابطال مصوبه افزایش ۲۵ درصدی کرایه‌ها از سوی معاون اول رییس‌جمهور منتشر شد. پس از انتشار این نامه و دستور معاون اول رییس‌جمهور برای لغو افزایش ۲۵ درصدی نرخ کرایه‌ها گمانه زنی‌های بسیاری در این رابطه مطرح شد و اعضای شورای شهر و مدیران شهری نسبت به آن واکنش نشان دادند.

    افزایش کرایه‌ها مطابق با قانون است

به گفته سخنگوی شهرداری تهران افزایش ۲۵ درصدی متوسط کرایه تاکسی‌ها بر اساس قانون و با طی کردن مسیر قانونی اجرایی شده است و لایحه شهرداری، تصویب در صحن شورای محترم، بررسی عدم مغایرت با قوانین بالادستی و ابلاغ از سوی فرمانداری تهران را دارد. سید محمد آقامیری عضو شورای شهر تهران پیش از این و در مصاحبه‌ای با همین رسانه از بررسی دستور معاون اول رییس‌جمهور مبنی بر ابطال مصوبه افزایش ۲۵ درصدی کرایه ناوگان حمل و نقل عمومی در شورای شهر تهران خبر داده بود. آنچه که در نامه وزیر صمت به معاون اول رییس‌جمهور تحت عنوان مصوبه تنظیم بازار آمده متعلق به ۲۷ مهر ۱۴۰۰ بود در حالی که افزایش کرایه ناوگان حمل و نقل عمومی در رابطه با سال ۱۴۰۱ است.

 وی اظهار کرد: نامه‌ای در رابطه با لغو افزایش ۲۵ درصدی کرایه‌ها به شورای شهر زده شده و متقابلاً شورا نیز پاسخ این نامه را داده است بررسی این موضوع در دستور کار قرار گرفته و در ابتدای هفته آینده نتیجه آن اعلام خواهد شد. وی ادامه داد: آنچه که در نامه وزیر صمت به معاون اول رییس‌جمهور تحت عنوان مصوبه تنظیم بازار آمده متعلق به ۲۷ مهر ۱۴۰۰ بوده است در حالی که افزایش کرایه ناوگان حمل و نقل عمومی در رابطه با سال ۱۴۰۱ است شورای شهر نهاد قانونگذار است و با توجه به اختیارات قانونی خود می‌تواند کرایه ناوگان عمومی را افزایش دهد.

    زاکانی: شایعه است

علیرضا زاکانی شهردار تهران نیز در حاشیه جلسه هیات دولت با اشاره به مصوبه افزایش ۲۵ درصدی نرخ کرایه‌های تاکسی و ابطال آن گفت: این موضوع شایعه بوده است مصوبه‌ای ناظر به ۲۵ درصد در ابتدای سال به شورای شهر تقدیم شد و فرماندار ی نیز آن را تأیید کرد این مصوبه قانونی است و ادامه‌دار خواهد بود. به دنبال افزایش گمانه‌زنی‌ها در رابطه با افزایش ۲۵ درصدی کرایه تاکسی‌ها و احتمال لغو آن با توجه به دستور معاون اول رییس‌جمهور علیرضا نادعلی سخنگوی شورای شهر تهران نیز از ارایه اطلاعات ناقص به معاون اول رییس‌جمهور خبر داد و گفت: شورای اسلامی شهر تهران مطابق با قانون و طبق روال عادی افزایش نرخ کرایه‌ها را اعمال کرده است. وی ادامه داد: اعضای کمیسیون عمران و حمل و نقل و نایب‌رییس شورای اسلامی شهر تهران با معاونت ریاست‌جمهوری ارتباط برقرار کردند و توضیحات خود را در رابطه با این مصوبه و تصمیم به آن در شورای شهر ارایه دادند.

    افزایش کرایه هرساله انجام می‌شود

اما همانطور که گفته شد این اختلاف نظرها در رابطه با افزایش نرخ کرایه ناوگان حمل و نقل عمومی به دلیل برداشت‌های مغایر و توجه به مصوبه سال گذشته بوده است که باید از لحاظ حقوقی مورد بررسی قرار گیرد. مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در گفت‌وگو با مهر، درباره دستور لغو افزایش ۲۵ درصدی کرایه ناوگان حمل و نقل عمومی اظهار کرد: بررسی این موضوع و حل مشکلات به وجود آمده در دستور کار قرار دارد و در حال رفع است. افزایش حداقلی کرایه‌ها در همه شهرها و همه ساله اجرایی می‌شود و در حال رایزنی هستیم تا مشکلات حقوقی این مشکل نیز برطرف شود وی ادامه داد: درباره حواشی و مشکلات پیش آمده پیرامون افزایش ۲۵ درصدی کرایه ناوگان حمل و نقل عمومی هیچ نگرانی وجود ندارد. شفیعی با بیان اینکه افزایش کرایه ناوگان حمل و نقل عمومی هرساله انجام می‌شود گفت: افزایش حداقلی کرایه‌ها در همه شهرها و همه ساله اجرایی می‌شود و در حال رایزنی هستیم تا مشکلات حقوقی این مشکل نیز برطرف شود. افزایش کرایه ناوگان حمل و نقل عمومی به دنبال افزایش میزان دستمزدها اعمال می‌شود و شورای اسلامی شهر تهران طبق وظیفه قانونی خود این افزایش نرخ را اعمال کرده است اما با توجه به مشکل و حواشی ایجاد شده باید منتظر ماند تا این مشکل برطرف شود.

 

ارسال نظر