ایرانشهر

۱۴۰۱/۰۲/۲۷ - ۰۲:۳۵:۳۲
کد خبر: ۱۸۹۰۷۶

عذرخواهی وزیر ارمنستانی  از کامیون‌داران ایرانی

وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت ارمنستان، با اشاره به امضای تفاهمنامه کریدور خلیج فارس - دریای سیاه توسط ارمنستان، گفت: حضور ایران در این کریدور نقطه عطفی برای ارتقای ترانزیت بین‌المللی است. به گزارش تسنیم، گنل سانوسیان وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت کشور ارمنستان در حاشیه نشست مشترک با وزیر راه و شهرسازی ایران در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر پیوستن ارمنستان به تفاهمنامه ترانزیتی خلیج فارس - دریای سیاه اظهار کرد: امضای این تفاهمنامه از اهمیت ویژه‌ای برای ما برخوردار است و خوشحال شدیم که این تفاهمنامه را نیز کشور ایران امضا کرده است. وی ادامه داد: دو کشور ایران و ارمنستان به لحاظ جغرافیایی در این کریدور قرار گرفته است و می‌توانند با همکاری یکدیگر نقطه عطفی در ترانزیت بین‌المللی باشند. سانوسیان افزود: با این کریدور بارهای ورودی از خلیج فارس با استفاده از کشور ایران و ارمنستان به کشورهای اروپایی و حاشیه دریای سیاه جابه‌جا می‌شود. وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت ارمنستان با تاکید بر اینکه ما علاقه‌مند بسیاری به راه‌اندازی کریدور شمال جنوب ایران داریم، تاکید کرد: ارتباط بین ایران و ارمنستان باعث به دست آمدن اثرات خوبی در حمل و نقل ترانزیت منطقه خواهد شد. وی همچنین با اشاره به مشکلات پیش آمده برای رانندگان کامیون‌های ایرانی در کشور ارمنستان گفت: بابت این مشکلات از تمام کامیون‌داران عذرخواهی می‌کنم. ما به دنبال رفع این مشکلات هستیم و به‌رغم وجود موانع حمل بار بین ایران و ارمنستان افزایش یافته است. سانوسیان از رفع نقاط پرخطر جاده ترانزیتی خبر داد و گفت: حذف پیچ‌های خطرناک این مسیر در حال انجام است و روند احداث جاده جدید به زودی به اتمام رسیده و به بهره‌برداری می‌رسد. رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی نیز در خصوص چگونگی استفاده ارمنستان از کریدور چابهار - هند، اظهار کرد: بندر چابهار به لحاظ فیزیکی به اتمام رسیده و فقط بحث تامین تجهیزات آن باقی مانده که در این خصوص اختلافاتی با هندی‌ها داریم که امیدواریم به زودی برطرف شود. وی اضافه کرد: مهم‌ترین بحث ما در چابهار و در پس‌کرانه بندر تامین منابع مورد نیاز برای تکمیل زیرساخت‌های ریلی است. متاسفانه در گذشته منابع لازم به این پروژه اختصاص نیافته بود. قاسمی یادآور شد: اخیرا با همراهی دولت وامی را برای این پروژه دریافت کرده‌ایم که البته با این منابع مالی پروژه به اتمام نمی‌رسد ولی روند احداث راه‌آهن تسریع شده است.

خسروی: 6۰ درصد مالکان از مصوبه سقف اجاره‌بها تمکین دارند

 رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه انعقاد قرارداد اجاره بالاتر از سقف تعیین شده ممنوع است، گفت: ۴۰ درصد صاحبخانه‌ها از این مصوبه تکمین ندارند و ۶۰ درصد اجاره نامه‌ها در محدوده سقف تعیین شده منعقد می‌شود. مصطفی قلی خسروی در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به مصوبه دولت برای تمدید خودکار قراردادهای اجاره و تعیین سقف ۲۵ درصد برای اجاره‌بها، افزود: با توجه به شروع فصل جابه‌جایی مستاجران، همه بنگاه‌های املاکی موظف به تنظیم قراردادها در محدوده سقف تعیین شده هستند، با این حال حدود ۴۰ درصد مالکان از مصوبه تمکین ندارند. وی بیان‌داشت: سال گذشته ۶۰ درصد مالکان از مصوبه تعیین نرخ اجاره‌بها تمکین داشتند اما به دلیل افزایش نرخ تورم حدود ۴۰ درصد مالکان با پیشنهادهای  قیمتی خود قرارداد اجاره را منعقد کردند. قلی‌خسروی با بیان اینکه رعایت قانون برای همه طرف‌ها لازم است، گفت: قانون‌گریزی مالکان می‌تواند با بازگشت به قوانین خاک خورده‌ای که اجرای آن منجر به کنترل بازار اجاره می‌شود، جبران شود.

جزییات ۵ پروژه ریلی اولویت‌دار کشور

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه با تشریح جزییات ۵ طرح ریلی اولویت‌دار در کشور، گفت: با بهره‌برداری از این پروژه‌ها میانگین ساخت خط‌آهن در کشور ۲.۵ برابر می‌شود. خیرالله خادمی در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار کرد: در بخش ریلی خط‌آهن بستان‌آباد-تبریز جزو پروژه‌های اولویت‌دار است؛ این پروژه خیلی مهم است و تاثیر زیادی در حمل‌ونقل ریلی آذربایجان شرقی خواهد داشت. این خط‌آهن میان‌بر است و پیش بینی می‌کنیم زمان سفر به تهران را 4 تا 5 ساعت کاهش دهد. وی افزود: خط‌آهن رشت-کاسپین پروژه بعدی اولویت‌دار شرکت ساخت و توسعه است که آخرین قطعه از کریدور اتصالی شمال-جنوب ایران است. این کریدور از بندرعباس به دریای خزر امتداد دارد. خط‌آهن قزوین-رشت حدود 2 سال قبل به بهره‌برداری رسید و عملا توانستیم برای دومین‌بار در طول تاریخ با استفاده از ریل از البرز عبور کنیم که کار بسیار بزرگی انجام شد. بلافاصله ادامه این مسیر به سمت کاسپین و رسیدن به دریا را شروع کرده‌ایم. این پروژه حدود 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که امسال به اتمام می‌رسد. معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه خط‌آهن چابهار-زاهدان دیگر پروژه اولویت‌دار کشور است، اظهار کرد: قسمت خاش-زاهدان ریلی‌گذاری تمام شده و آماده بهره‌برداری شده است. اما کل محور هدف اصلی وزارت راه و شهرسازی است که در اسرع وقت به بهره‌برداری برسد. خادمی افزود: این یک ابر پروژه در منطقه است که با روند خوبی در حال پیگیری است. زیرسازی این مسیر نیز حدود 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. 

 

ارسال نظر