مجوز واردات خودرو به تاکسیرانان تعلق گیرد

۱۴۰۱/۰۲/۲۷ - ۰۲:۳۰:۵۵
کد خبر: ۱۸۹۰۷۴

گروه راه و شهرسازی|

مسکن و خودرو در کنار گرانی یک باره ارزاق عمومی و تداوم تورم‌های بالا در اقتصاد، دو فقره از دغدغه‌های امروز جامعه ایران است. اگر چه اغلب مسائل اقتصاد ایران و به ویژه دو مقوله مسکن و خودرو ریشه در سیاست‌های اقتصادی 50 ساله دارد، اما مسوولان و مدیران شهری همچون مسوولان دولتی در پی راه‌حل‌هایی خارج از چهارچوب این سیاست‌ها هستند و جالب اینکه همچنان بر این باورند که «تحریم شعار است». از سویی شهرداری می‌خواهد در چهارچوب طرح ساخت 4 میلیون مسکن در 4 سال دولت، 180 هزار دستگاه واحد مسکونی در تهران بسازد و از سوی دیگر، برخی از اعضای شورای شهر راه چاره در نوسازی ناوگان تاکسیرانی را در تخصیص مجوزهای واردات خودرو به تاکسیرانان می‌دانند.  سید جعفر تشکری هاشمی رییس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران درباره راه‌حل مشکلات شهری در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: اگر می‌خواهیم منابع کوچ نکنند به جاهای دیگر بروند و اگر می‌خواهیم شهری شاداب و بانشاطی داشته باشیم، اگر می‌خواهیم امنیت شهر افزایش پیدا کند و با معضلاتی مثل تکدی‌گری و سرقت‌های خُردی که متاسفانه امروز زیاد اتفاق می‌افتد، مواجه نشویم و شهری پویا به لحاظ اقتصادی داشته باشیم باید تسهیلگر باشیم. تشکری هاشمی ادامه داد: برای مثال در حوزه مسکن وقتی بتوانیم مسکن ارزان به مردم بدهیم یعنی اینکه فقر، حاشیه‌نشینی را نه به عنوان ماموریت ذاتی بلکه به عنوان یک دستگاهی که مکمل هستیم، رفع کرده‌ایم.عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: احساسم بر این است که بایستی در همه ابعاد، تجدیدنظر در قوانینی که در این سال‌های اخیر اتفاق افتاده داشته باشیم، نباید بگوییم چون یک روزی این مُسکن جواب داده، ما می‌خواهیم تا آخر با همین مُسکن زنده باشد؛ ما می‌خواهیم در فرآیندها تغییر دهیم و آن تغییر را اول به نفع اکثریت شهروندان باشد.

    مخالف خانه‌سازی شهرداری هستیم

رییس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در شورا مخالف این هستیم که شهرداری خانه بسازد، گفت: این همه سازندگان و این همه پیمانکاران هستند، شهرداری فقط باید تسهیلگر باشد. وی با طرح این پرسش که تسهیلگر یعنی چه؟ عنوان کرد: تسهیلگری یعنی اگر کسی می‌خواهد پروانه‌ای بگیرد در کوتاه‌ترین زمان بگیرد؛ اگر مقرراتی هست که زمان مردم را می‌گیرد، مقررات زدایی شود؛ اگر کیفیت محل زندگی مردم را می‌توانیم در نقاطی فراهم کنیم، به آن سمت ببریم.  تشکری هاشمی ادامه داد: یکی از چیزهایی که ما واقعا به آن اعتقاد جدی داریم این است که هسته مرکزی شهر تهران دچار مردگی شده است. بافت‌های فرسوده وسیعی را در هسته مرکزی شهر داریم که همه امکانات را دارند به جز حیات و زندگی شهروندی! رییس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه باید در بافت‌های فرسوده امکان نوسازی را فراهم کنیم، اما با موانعی از جمله بحث املاک و بافت‌های ریزدانه، بافت‌های فرسوده، املاک سایر نهادها از جمله اوقاف مواجه هستیم، گفت: در مرکز و هسته مرکزی شهر، آب داریم، برق داریم، گاز داریم، تلفن داریم، راه داریم، بیمارستان داریم، مدرسه داریم و همه امکانات شهری را داریم، اما ساکنان این محدوده کوچ کردند و ساکنان محدودی در آنجا باقی ماندند و آن محدوده به کارگاه، انبار یا ساختمان‌های بسیار ناایمنی که در حال فروریزش هستند، تبدیل شدند. وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم کار منطقی و اصولی انجام دهیم برای اینکه مردم ده‌ها کیلومتر به بیرون شهر ببریم که نه راه دارند، نه بیمارستان دارند، نه مدرسه دارند، نه خدمات عمومی دارند و نه فضای سبزی، تمام امکانات در داخل این شهرها هست و فقط کافی است که تسهیلگری کنیم در اینکه این ساخت و سازها بتواند در این بافت‌ها احیا شود. 

    تحریم یک شعار است

رییس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه به اعتقاد من تحریم فقط یک شعار است برای اینکه مدیران خودشان را از ناکارآمدی‌ها مبرا کنند، گفت: منابع مترو قابل تامین است و بسیاری از کارها در ایران انجام می‌ شود و می‌توانیم ۷۰ درصد را در ایران تولید کنیم. وی افزود: ما تعمیرات واگن‌هایمان را انجام دهیم. برای واگن‌ها هزینه کنیم. ۱۰ درصد قیمت یک واگن را باید برای بازسازی آن هزینه کنیم؛ عقل می‌گوید اول واگن‌های موجود را تعمیر کنید؛ و به این ترتیب به ازای هر واگن نو، می‌توانید ۱۰ واگن را تعمیر کنید. تشکری هاشمی با بیان اینکه دولت نیز تعهدات دارد؛ قول داده است که یک هزار و ۱۰۰ واگن به تهران بدهد، گفت: در بخش اول تعهدات قرار بود که ۶۳۰ واگن به شهرداری تهران بدهند که آخرین مرحله قرارداد منعقد شده و سازنده مشخص است، همه‌چیز روشن است و فقط منتظر پیش پرداخت است که این پیش پرداخت ۱۵ درصد معادل تقریبا ۱۰۰ میلیون دلار می‌شود. وی افزود: این کاری است که تنها دولت می‌تواند از محل صندوق توسعه ملی یا از هر طریق دیگری (فروش نفت یا خرید پایاپای و...) انجام دهد. عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه تا جاییکه اطلاع دارم هنوز پیش پرداخت انجام نشده و اگر الان هم پرداخت کنند، تا یکی و نیم یا دو سال آینده چیزی دستمان را نمی‌گیرد، افزود: باید از دولت فقط برای خرید کسری واگن‌ها کمک بگیریم. شهرداری در بحث تعمیرات باید انجام بدهد. تشکری هاشمی افزود: در بخش اتوبوس هم دقیقا همین است؛ الان اتوبوس‌های بسیار زیادی داریم؛ چند هزار دستگاه اتوبوس داریم که اینها نیاز به اورهال دارند. اینجا دیگر من نمی‌گویم ۱۰ درصد قیمت اتوبوس، می‌گویم حتی ۵ درصد قیمت یک اتوبوس نو را اگر ما بدهیم، یعنی به ازای هر یک دستگاه اتوبوس نو می‌توانیم ۲۰ دستگاه اتوبوسی که نیاز به تعمیرات دارد را به چرخه خدمات بیاوریم. رییس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر ضرورت استفاده از مشارکت شهروندان، اظهار داشت: یک واگن مترو حدود یک میلیون دلار قیمتش است؛ یعنی حدود ۲۷-۲۸ میلیارد که الان ما باید برای آن پرداخت کنیم، می‌توانیم از سرمایه‌گذار بخواهیم که در خرید واگن سرمایه‌گذاری کند. وی افزود: می‌توانیم به ازای هر کیلومتر خدمات که ارایه می‌شود، مبلغ آن خدمات را به سرمایه‌گذار بدهیم؛ به‌گونه‌ای که هم استهلاک سرمایه، هم استهلاک تجهیزات و هم سود عادلانه‌ به او تعلق گیرد.

    مجوز خودروهای وارداتی به تاکسیرانان  تعلق گیرد

رییس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران، با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی مجوز واردات ۷۰ هزار خودرو را داده است، گفت: بهترین گزینه پیش روی ما همین است که با این مجوز واردات، خودروهای باکیفیت برای تاکسی‌های شهر تهیه کنیم، نه فقط برای تهران بلکه برای همه شهرهای کشور. وی با بیان اینکه ۷۰ هزار تاکسی وارد کنیم و اجازه بدهیم که همه مردم شهر از یک خودروی باکیفیت برخوردار شوند، اظهار کرد: نمی‌خواهم برند خاصی را عنوان کنم اما در این صورت این خودروها که ده برابر کیفیت‌شان بالاتر، دوام‌شان بالاتر، سوخت‌شان کمتر و رفاه‌شان بیشتر است، در اختیار رانندگان تاکسی و شهروندان قرار می‌گیرند؛ هم زندگی رانندگان تاکسی بهبود پیدا می‌کند، هم سفرهایمان باکیفیت می‌شود، هم ایمنی‌مان افزایش پیدا می‌کند و هم مصرف سوخت‌مان کاهش پیدا می‌کند. 


 

ارسال نظر