در شهر

۱۴۰۱/۰۲/۲۴ - ۰۳:۰۲:۲۰
کد خبر: ۱۸۸۹۶۱

قابلیت تبدیل فرونشست زمین به فاجعه ملی 

پرویز سروری، رییس شورای عالی استان‌ها گفت: تعاملات این شورا با قوه قضاییه بر اساس انتظارات ما شکل نگرفته است و کارهای زیادی برای همکاری داریم، بنابراین پیگیر برقراری این ارتباط هستیم. به گزارش تسنیم؛ پرویز سروری در نطق پیش از دستور خود در آغاز پنجمین اجلاس شورای عالی استان‌ها، با اشاره به بحران کمی آبی و فرونشست زمین نیز گفت: در ماه‌های اخیر خبرهای بسیار بدی از سراسر کشور به‌ویژه مناطق تاریخی ما مانند استان‌ها فارس و اصفهان در زمینه فرونشست زمین می‌رسد و هر روز شکل خطرناک‌تری به خود می‌گیرد. ما با یک بحران جدی مواجه هستیم. در همین تهران هم چند مورد فرونشست زمین داشته‌ایم. رییس شورای عالی استان‌ها افزود: اگر فکری به حال این مشکل نکنیم می‌تواند تبدیل به یک فاجعه ملی شود. مانند خطرات دیگر نیست که زودگذر باشد. از همین رو ما هم از طریق دولت و هم از طریق کمیسیون کلانشهرها پیگیر هستیم تا علت و راهکار این فاجعه را پیدا کنیم.

توضیحات زاکانی

درباره پرونده شهردار ناحیه ۳

علیرضا زاکانی شهردار تهران در حاشیه پنجمین اجلاسیه شورای عالی استان‌ها و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال مهر درباره حواشی حمله به شهردار ناحیه ۳ منطقه ۱۹ گفت: مدیریت شهری در این زمینه جدی است پس از این حادثه من به عیادت این شهردار رفتیم زیرا با همه ظرفیت‌ها در جهت استیفای حقوق شهر و شهروندان و پرسنل گام برمی‌داریم. وی ادامه داد: در گزارش‌ها آمده است ممکن است آنچه که رخ داده ساختگی باشد و بر همین اساس به بازرسی و حراست دستور داده‌ام تا این موضوع را به دقت بررسی کنند و هیچ اغماضی در این موضوع نخواهم داشت. زاکانی درباره تخلف رخ داده در ساختمان ناحیه ۳ منطقه ۱۹ گفت: تخلف در آن ساختمان محرز است. آنها در یک ساختمان چهار طبقه چهار طبقه دیگر نیز بیشتر ساخته بودند که برای جلوگیری از این تخلف شهردار ناحیه وارد عمل شده است. اما گزارش پزشکی قانونی بیان صریح نداشته و گمانه زنی است و با گمانه زنی نمی‌توان قطعی حرف زد اگر این موضوع ساختگی باشد حتماً برخورد سختی خواهیم داشت و اگر ساختگی نباشد از حق و حقوق پرسنل خود صیانت می‌کنم و تخلف را دنبال می‌کنیم.

«پارکینگ» خط قرمز  شورای شهر است

مهدی عباسی، رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران اعلام کرد، داشتن پارکینگ برای ساختمان‌های جدید تهران الزامی است. عباسی در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد ایده‌های شهرداری تهران برای حذف الزام تامین پارکینگ در ساخت و ساز، گفت: پارکینگ خط قرمز ماست و همه واحدهای جدید التاسیس باید پارکینگ داشته باشند؛ اما طبق بند ۱۲-۱ طرح تفصیلی در املاک واقع در شعاع ۲۵۰ متری به شرط تامین اسناد حقوقی، امکان تامین پارکینگ فراهم است. در بافت فرسوده نیز دوره‌ای با اخذ تعهد بابت تامین پارکینگ در شعاع ۲۵۰‌ متر قبول شد که پروانه صادر شود. به گفته عضو شورای شهر تهران، برای ۶ هزار واحد این موضوع اجرایی شد؛ ولی بعد از اتمام کار و استقرار مردم در خانه‌ها برخی از پارکینگ‌ها در محدوده‌ها احداث نشده که مشکلات زیادی به وجود آورد.  عباسی در مورد پیشنهاد شهرداری مبنی بر اینکه تامین پارکینگ فقط برای واحدهایی باشد که خودرو داشته باشند، افزود: مباحث نظری با مباحث واقعی متفاوت است و باید برای رسیدن به تفاهم گفت‌وگوی زیادی انجام شود و حتی اتخاذ برخی تصمیمات در حوزه اختیارات ما نیست و نیاز به تصمیمات مراجع بالاتر دارد. وی اظهار کرد: تأمین پارکینگ خط قرمز ماست و مالک باید نسبت به تامین آن در محل ساختمان یا تا شعاع قانونی اقدام کند.

شهرداری قصد ورود به موضوع مسکن استیجاری دارد

زاکانی گفت: شهرداری قصد دارد که به مسکن استیجاری ورود پیدا کند در بسیاری از کشورها، شهرداری‌ها مسکن استیجاری دارند و اینگونه نرخ بی‌رویه رشد اجاره را کنترل می‌کنند. به گزارش مهر، علیرضا زاکانی شهردار تهران در برنامه تلویزیونی بدون توقف با تأکید بر اینکه شهرداری می‌تواند در تمام فعالیت‌های جامعه نقش آفرینی کند گفت: البته این موضوع بستگی به نوع نگاه به شهرداری دارد. یک نگاه خدماتی است و نگاه دیگر تعریف نهاد خدمت‌گذار مشارکت پذیر اجتماعی است. این نگاه بستری فراهم می‌کند که در سطوح مختلف ارتباط با شهروندان رخ دهد و در نهایت میدان را برای مشارکت باز می‌کند تا تحول و پیشرفت را برای جامعه رقم زند. در حال حاضر شهرداری چنین نگاهی به مدیریت شهری دارد. زاکانی درباره اعلام آمادگی شهرداری برای ساخت مسکن توضیح داد: سه سطح خدمات در حوزه فعالیت‌های اقتصادی و معیشتی مردم ارایه می‌شود. سطح نخست رفع نیازهای حداقلی است. سطح دوم شامل سه بخش حوزه میادین میوه و تره‌بار، فروشگاه‌های شهروند و مسکن است. سطح سوم نیز توانمندسازی شهروندان برای نقش آفرینش‌های اقتصادی است.

 

ارسال نظر