روایتی متفاوت از سرقت تاسیسات شهری

۱۴۰۱/۰۲/۱۹ - ۰۳:۲۲:۴۰
کد خبر: ۱۸۸۸۰۵
روایتی  متفاوت  از  سرقت  تاسیسات  شهری

گروه راه و شهرسازی|

 سرقت از تجهیزات شهری پایتخت وارد فاز تازه‌ای شده است به گونه‌ای که برخی از اعضای شورای شهر این نوع سرقت‌ها را اقدامات هدفمند گروه‌های سازمان یافته و دارای گرایش‌های سیاسی با هدف ضربه «امنیت» قلمداد می‌کنند. در آخرین مورد، دیروز یکی از اعضای شورای شهر تهران خبر داد، در ایام تعطیلات نوروز سرقت بزرگ‌تر و پیچیده‌تری در پل طبقاتی صدر اتفاق افتاد و روکش تزریق بتن در تمام پایه‌های پل صدر به‌طور کامل به سرقت رفت. اما آیا سرقت از تاسیسات شهری، «سرقت سیاسی» است یا اینکه صرفا انگیزه‌های «اقتصادی» و «منفعت‌طلبانه با هدف تامین هزینه‌های معیشت» پشت آنها نهفته است؟  به گزارش «تعادل» در اوایل دیماه سال گذشته، شهرداری تهران در پی گزارش‌های مردمی، از سرقت و آسیب به اتصالات فلزی این پل تجهیزات پل تقاطع بزرگراه شهید همدانی با رودخانه وردآورد مطلع شد و ایمن‌سازی این پل را در دستور کار خود قرار داد. سرقت کابل‌های برق و تلفن نیز طی ماه‌های گذشته در تهران و برخی از شهرها از جمله مشهد از سوی شهروندان گزارش شده است. سرقت‌های «سازمان یافته» البته محدود به شهرها نیست و در خارج از محدوده شهرها نیز چنین پدیده‌ای مشاهده شده است. در همین رابطه، در 4 بهمن سال گذشته، رضا اکبری، معاون سازمان راهداری از افزایش سرقت از تجهیزات جاده‌های کشور خبر داد و گفت: متاسفانه به‌شدت با سرقت علایم راهنمایی رانندگی، تجهیزات راهداری، کابل‌های برق و ... در سطح جاده‌های کشور مواجه هستیم. نه تنها تابلو‌، علایم و تجهیزات جاده در استان‌های خلوت و کم‌تردد مانند سیستان و بلوچستان، کرمان به سرقت می‌روند، بلکه در جاده‌های اطراف تهران یعنی 50 کیلومتری پایتخت شاهد شدت سرقت‌ تابلو‌ها و تجهیزات جاده‌ای هستیم. شاهد دزدی در حد کابل‌های برق تیرهای روشنایی در سطح جاده‌های کشور هستیم و حتی لامپ‌ها به سرقت می‌روند و تابلوها و علایم را از بیخ می‌بُرند و این باعث کاهش سطح ایمنی جاده‌های کشور می‌شود. به گفته او، اغلب سارقان تجهیزات جاده‌ای از قشر ضعیف جامعه هستند.

    وجود دست‌های پنهان و سازماندهی شده

دیروز اما ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران گفت: در ایام تعطیلات نوروز سرقت بزرگ‌تر و پیچیده‌تری در پل طبقاتی صدر اتفاق افتاد و روکش تزریق بتن در تمام پایه‌های پل صدر به‌طور کامل به سرقت رفت. امانی در جریان جلسه امروز شورای شهر تهران تذکری درباره سرقت تجهیزات شهری تهران با استناد بند ۳۰ قانون شوراها مطرح کرد و گفت: نظارت بر حسن اداره شهرداری و کلیه سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته و حفظ سرمایه و دارایی شهروندان جزو وظایف قطعی شورا است. او ادامه داد: در تاریخ 12 آبان 1400 تذکری درباره سرقت اموال عمومی شهر به ویژه پل شهید حکیم تذکری به شهردار تهران دادم و درخواست کردم در تعامل با نیروی انتظامی عوامل را شناسایی و معرفی کنند که امیدوارم در دست اقدام باشد. امانی در ادامه به یک سرقت بزرگ‌تر در ایام تعطیلات نوروز اشاره کرد و گفت: سرقت بزرگ‌تر و پیچیده‌تری در پل طبقاتی صدر اتفاق افتاد و روکش تزریق بتن در تمام پایه‌های پل صدر به‌طور کامل به سرقت رفت. عضو شورای شهر گفت: البته اطلاعی ندارم چه اقدامی برای شناسایی و برخورد با این اتفاق صورت گرفته اما این سرقت حکایت از تداوم سرقت‌های هوشمند و برنامه‌ریزی شده دارد و ایجاد ترس و وحشت و ناامنی برای شهروندان است که انگیزه‌هایی غیر از انگیزه مالی پشت این اقدامات است و آن ایجاد و القای ترس و ناامنی با استفاده از سرقت تاسیسات شهری است. امانی با بیان اینکه این اقدامی سازماندهی شده است، گفت: این کار حاکی از اقدامی سازماندهی شده است و باندی پشت این سرقت‌ها فعالیت می‌کنند. که متاسفانه به ایستگاه‌های بی.آر.تی نیز تسری کرده است. عضو شورای شهر تهران با اشاره به تقسیم کار انجام شده در زمان بهره‌برداری از پل صدر گفت: وقتی قرار بود پل صدر به بهره‌برداری برسد شهردار وقت تهران تقسیم کار کرد و نگهداری و حفاظت از پل را به منطقه یک واگذار کرد.تامین منابع مالی و نیازهای هزینه‌ای به عهده معاونت مالی و نظارت فنی و کنترل ایمنی بر عهده معاونت فنی و عمرانی باقی ماند. نمی‌دانم این تقسیم کار در دوره قبل تغییر کرده و سیاست شهردار در این دوره چیست اما برای حفاظت از این تأسیسات باید تدبیری اندیشیده شود و با توجه به وجود دست‌های پنهان سازمان‌های امنیتی و نظامی به این موضوع ورود کنند. پرویز سروری، نایب رییس شورای شهر تهران در واکنش به تذکر امانی گفت: این یک سرقت نیست و به نظر می‌رسد جریان سیاسی و پشت پرده‌ای وجود دارد که می‌خواهد وحشت و ناامیدی را ترویج کند و شهرداری باید اقدام قابل قبولی در این زمینه انجام دهد.

    ورود دادستانی و معاون رییس‌جمهور به موضوع باغ گیاه‌شناسی

در رویدادی دیگر، دیروز مهدی عباسی، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی از ورود معاون رییس‌جمهور و دادستانی به موضوع باغ گیاه‌شناسی خبر داد و از شهرداری درخواست کرد از این فرصت برای صیانت از باغ استفاده کند. عباسی در جریان جلسه شصت و یکم شورای شهر تهران در تذکری درخصوص ساختمان‌های ناایمن شهر تهران گفت: ۱۲۹ ساختمان بسیار پرخطر در تهران داریم که بخشی از آنها اولویت شماره یک هستند.چرا که مراکز حضور مردم هستند و توقع این است که شهرداری به صورت ویژه به این مساله ورود کند زیرا دادستانی نیز وارد میدان شده و باید از این فرصت استفاده کند و براساس تکالیف صریح قانونی که برعهده شهرداری گذاشته شده اقدام مناسب را انجام دهد. او با اشاره به موضوع باغ گیاه‌شناسی گفت: باغ گیاه‌شناسی یک میراث طبیعی و ملی کشور است و همه ما تکلیف داریم که از آن حفاظت کنیم و توقع می‌رود که شهرداری تهران و منطقه ۲۲ تدابیر لازم را انجام دهند.با مکاتبات انجام شده متوجه شدم معاون رییس‌جمهور و دادستانی نیز به موضوع باغ گیاه‌شناسی ورود کردند و شهرداری باید از این فرصت استفاده کند. او تاکید کرد ساخت و ساز در مجاورت باغ گیاه‌شناسی کار غلطی است.

   وعده بررسی دوباره مجوز ساخت برج

عباسی در شرایطی از ورود دادستانی و معاون رییس‌جمهور به مساله برج‌سازی در حاشیه باغ گیاه‌شناسی خبرداده است که در 30 فروردین سال جاری، دریادار حبیب‌الله سیاری معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی با حضور در نشست علنی شورای شهر تهران از بررسی دوباره مجوزهای ساخت و ساز برج‌های یادشده استقبال کرد. در نشست یادشده، امانی با اشاره به ساخت وساز برج‌هایی در مجاورت باغ گیاه‌شناسی گفته بود: این پروژه براساس توافق دوره قبل بوده اما حالا دوستداران محیط زیست نسبت به ساخت‌وسازهای اطراف این باغ ارزشمند نگران هستند و از ما به عنوان نمایندگان مردم مطالبه می‌کنند و فشار می‌آورند که در این زمینه تجدیدنظر شود. او درخواست کرده بود که ارتش در تعامل با شهرداری این مشکلات را حل کند. دریادار سیاری نیز در پاسخ به این دغدغه‌ها درباره باغ گیاه‌شناسی گفته بود: گزارش به ما هم رسیده است. هرکاری در پروژه چیتگر انجام دادیم مجوز از شهرداری منطقه داشتیم اگر مشکل است که چرا مجوز دادند دوباره پای حساب و کتاب بیایند و بگویند چرا مجوز دادند. هیچ علاقه‌مند نیستیم که به این باغ آسیبی وارد شود. البته برخی از حرف‌ها در بررسی‌هایی که کردیم از جمله نور آفتاب غیرمنطقی است. او تاکید کرده بود: ما بدون مجوز که نمی‌توانیم کلنگ بزنیم بررسی کنند علت چه بوده ما بررسی کردیم و آمادگی و هماهنگی داریم کار را جلو ببریم و هیچ مخالفتی در این کار نداریم.


 

ارسال نظر