درخواست «غیرکارشناسی» شهرداری از دولت

۱۴۰۱/۰۲/۰۷ - ۰۴:۳۳:۳۹
کد خبر: ۱۸۸۶۰۰
درخواست «غیرکارشناسی» شهرداری از دولت

گروه راه و شهرسازی|

در حالی که آمارهای رسمی وزارت راه و شهرسازی از همبستگی بالا میان شاخص رشد مهاجرت داخلی به تهران و افتتاح طرح مسکن مهر در این استان حکایت دارد، معاون شهرسازی و معماری شهرداری پایتخت با این استدلال که تهران نیازمند ۱۵۰ هزار مسکن است و ۸۰ درصد تهرانی‌ها زیر خط فقر مسکن هستند، بر لزوم ساخت مسکن دولتی در تهران متناسب با جمعیت آن تاکید کرده است. به عبارت روشن‌تر، آمارهای رسمی نشان می‌دهد، با ساخت پروژه‌های مسکنی دولت در تهران، خانوارهای تهرانی بدمسکن موجود نتوانسته‌اند در این پروژه‌ها ساکن شده و اصطلاحا خانه‌دار شوند، بلکه واحدهای مسکونی یادشده از سوی مهاجرانی از مناطق غربی و جنوب غربی کشور خریداری شده و این مهاجران در این واحدها مستقر شده‌اند. بر اساس محتوای یک گزارش تصویری که به تازگی ایسنا منتشر کرده است، مسوولان نسبت به مساله مهاجرت داخلی بی‌توجهی دارند و از موج مهاجرت به نیمه شمالی کشور غافل شده‌اند. شهروندان بومی مناطق جنوبی و به ویژه مناطق غربی و جنوب غربی کشور به دلیل مسائلی نظیر گرد و غبار، نبود یا کمبود آب، بیکاری، فقر و تنگنای معیشت و ... راهی شهرهایی همچون اصفهان، تبریز، مشهد و در راس همه این شهرها «تهران» شده‌اند. حال آنکه ظرفیت‌های زیست‌پذیری تهران (وحتی اصفهان و مشهد نیز) کشش تحمل بار جمعیتی بیشتری را ندارد. همانطور که اشاره شد، اجرای طرح مسکن مهر در سال‌های 90 تا 92 بیش از 66 درصد از علل مهاجرت به تهران را پوشش داده است. بی‌گمان، در چنین شرایطی، تمرکز بخش قابل توجهی از انبوه‌سازی دولتی در استان تهران نه تنها مشکل مسکن در این استان را حل نخواهد کرد که به مشکلات زیستی و شهری کنونی این استان دامن خواهد زد.

   11 درصد جمعیت در تهران

حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران دیروز در شصت و یکمین جلسه شورای شهر تهران درباره قرارگاه اجتماعی مسکن اظهار کرد: تهران ۱۱ درصد جمعیت کشور را در اختیار خود دارد و در بحث مسکن ملی باید آمار زیادی به تهران اختصاص یابد. عمده تلاش دولت برای ساخت مسکن ملی باید در تهران باشد.وی ادامه داد: بر اساس شاخص‌های جهانی تنها دمشق وضعیتی بدتر از تهران دارد و این درحالی است که در قانون شهرداری ملزم به برنامه‌ریزی در خصوص مسکن است. همچنین شهرداری مکلف به بهسازی و نوسازی است. صارمی درباره اهداف قرارگاه اجتماعی مسکن گفت: تقویت پژوهش‌های کاربردی در حوزه مسکن و برنامه‌ریزی برای ایجاد سازوکارهای تأمین مسکن گروه‌های کم برخوردار از اولیت‌های این قرارگاه است. اگر دولت از ظرفیت شهرداری‌ها برای ساخت مسکن استفاده کند قطعاً عملکرد خوبی از خود به جای می‌گذارد.

   آمار اعطای پروانه را 2 برابر می‌کنیم

وی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر نیاز به مسکن افزایش یافته است گفت: شهر تهران با افزایش جمعیت مواجه است و از سویی دیگر قیمت خانه‌ها افزایش یافته است که توجه به این موضوعات در دستور کار قرارگاه اجتماعی مسکن است. شهرداری نسبت به رفاه و کیفیت شهر تهران بی‌تفاوت نیست و در بحث افزایش مسکن به دنبال جلب مشارکت مردم و نقش آفرینی بخش خصوصی هستیم و در این راستا اعطای پروانه ساخت تسهیل می‌یابد و به دنبال این هستیم که آمار اعطای پروانه‌ها را حداقل ۲ برابر کنیم. معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینکه متوسط رشد تهران کاهش نیافته است گفت: تهران دارای رشدی بالاتر از متوسط کشوری است و اگر فرض را بر افزایش جمعیت قرار دهیم باید مسکن مورد نیاز آنها را هم فراهم کنیم. تهران نیازمند ۱۵۰ هزار مسکن است و انجام این کار مشکلات شهرداری تهران را می‌کاهد و ۸۰ درصد تهرانی‌ها زیر خط فقر مسکن هستند. صارمی گفت: ۳۴ درصد جامعه تهران یک خانوار و دو خانوار هستند و ۴۳ درصد تهرانی‌ها مستأجر هستند و این درحالی است که آمار اجاره نشینی در کشور ۲۵ درصد است.

    رشد 1625 درصدی قیمت مسکن  در یک دهه

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به رشد قیمت هر واحد مسکن گفت: این رشد از سال ۹۰ تا سال ۱۴۰۰ حدود هزار و ۶۲۵ درصد بوده است و قیمت هر متر مربع نیز حدود هزار و ۴۳۸ درصد افزایش یافته است. وی گفت: تا پایان سال عملیات اجرایی ساخت ۵ محله آغاز می‌شود و حدود ۵ هزار واحد برای اولین‌بار با مرکزیت محله ایجاد می‌شود. ساخت این مسکن‌ها به صورت تفاهم نامه‌ای و با همکاری بخش خصوصی انجام می‌شود و از محلات می‌خواهم تا زمین‌های خود را به سازمان نوسازی دهند زیرا انجام این کار ما را در راه ساخت مسکن کمک می‌کند. اراضی مستعد ساخت مسکن در مناطق مختلف تهران که امکان بارگزاری مسکن در آنها وجود دارد را شناسایی کرده‌ایم. وی با اشاره به تفاهم نامه با بنیاد مسکن گفت: در این رابطه برای ساخت ۱۰ هزار مسکن قرارداد امضا کرده‌ایم که عملیات اجرایی ۴ هزار واحد در منطقه ۱۶ و ۵ آغاز شده است. صارمی درباره اهداف تفاهم نامه‌ها گفت: باید به کمک ظرفیت‌های بین بخشی فعالیت کرد دولت باید ظرفیت مدیریت شهری را پیاده‌سازی کند و شهرداری تهران نشان می‌دهد که ظرفیتش از دولت بیشتر خواهد بود.یکی دیگر از مباحث مهم در حوزه ساخت مسکن اعطای پروانه‌ها است.

    لزوم توجه به جمعیت‌پذیری تهران

دیروز اما اعضای شورای شهر تهران پس از استماع گزارش معاون شهرسازی شهردار در خصوص قرارگاه جهادی شهرداری به بیان نظرات خود پرداختند.  اقراریان با بیان اینکه تهران امروز بیش از ۹ میلیون جمعیت دارد و جمعیت استان تهران حدود ۱۵ میلیون نفر است، گفت: یعنی یک ششم جمعیت کشور در استان تهران ساکن هستند و از آنجایی که تهران به نقطه اشباح رسیده باید در تولید مسکن به ظرفیت جمعیت تهران هم توجه شود. امانی نیز گفت: برایمان جای سوال است که قرارگاه مسکن با چه هدفی تشکیل شده چرا که حرف‌های امروز معاون شهردار با حرف‌های قبلی خودش و آقای زاکانی متفاوت است و براساس برداشت‌ها فکر می‌کردیم که شهرداری از طریق تسهیلات سازوکار می‌خواهد کمک کند اما حالا بحث واگذاری زمین مطرح است. وی اضافه کرد: تا حالا سه آمار ۱۸۰ هزار، ۱۲۰ هزار و ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی مطرح شده که جزو تعهدات این قرارگاه است؛ اما دقیقا چه می‌خواهید انجام دهید و اینکه واگذاری زمین برای انجام هر کاری نیاز به مصوبه شورا دارد.


جانشین چمران: پایین بودن کیفیت خودروها در شأن ملت نیست

پرویز سروری، نایب‌رییس شورای شهر تهران با اشاره به روز ایمنی حمل و نقل گفت: پایین بودن کیفیت خودروها زمینه از دست رفتن و مصدومیت هموطنان ما را فراهم می‌کند و این در شأن ملت ما نیست که اتومبیل‌های با کیفیت و استانداردهای پایین داشته باشند. سروری در ابتدای جلسه شصت و یکم شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور خود با اشاره به روز ایمنی حمل و نقل گفت: رسیدن به ارتقای ایمنی قطعا باید با استانداردسازی راه‌ها و‌ وسایل نقلیه شکل بگیرد. پایین بودن کیفیت خودروها زمینه از دست رفتن و مصدومیت هموطنان ما را فراهم می‌کند و این در شأن ملت ما نیست که اتومبیل‌های با کیفیت و استانداردهای پایین داشته باشند. او ادامه داد: همان‌گونه که رهبر انقلاب فرمودند که باید کیفیت خودروها ارتقا یابد و مرگ یک نفر هم ضایعه بزرگی است ان‌شاءالله این موضوع مدنظر همه عزیزان قرار گیرد. سروری با اشاره به توقع شورای شهر از شهرداری گفت: در تهران توقعی که شورای شهر از شهرداری دارد این است که با شناسایی نقاط حادثه خیز و اصلاح و بهبود کیفیت معابر زمینه‌های رسیدن به یک استاندارد قابل قبول را فراهم کند. او ادامه داد: همین که براساس گزارش پلیس راهبر اعلام شد نسبت به سال گذشته کاهش مرگ و میر و مصدومان را داشتیم نشان می‌دهد اصلاح معابر و تقویت فرهنگ عبور و مرور راه‌حل‌های مناسبی است که شورا و شهرداری بر آن تاکید خواهند کرد. سروری تاکید کرد: باید به سمتی برویم که مدل حمل و نقل را از شخصی به عمومی تغییر دهیم و این جز توسعه وسایل نقلیه عمومی امکان‌پذیر نیست.

 

ارسال نظر