چراغ سبز ارتش به بازبینی مجوز برج‌سازی در چیتگر

۱۴۰۱/۰۱/۳۱ - ۰۲:۱۹:۱۲
کد خبر: ۱۸۸۴۱۷
چراغ سبز ارتش به بازبینی مجوز برج‌سازی در چیتگر

گروه راه و شهرسازی|

حضور دریادار حبیب‌الله سیاری معاون هماهنگی ارتش جمهوری اسلامی در نشست علنی دیروز شورای شهر تهران به فرصتی برای طرح برخی از گره‌های شهری تبدیل شد، گره‌هایی که ارتش در یک سوی آن قرار دارد و در سوی دیگر، شهرداری. طی چند ساله اخیر رابطه ارتش و مدیریت شهری دچار فراز و فرودهای متعددی شده است، تبدیل پادگان 06 به بوستان اگرچه در ابتدا با توافق دو نهاد مزبور همراه بود اما پس از گذشت مدتی، فرآیند اجرایی این توافق بدون اطلاع‌رسانی و توضیح مشخصی متوقف شد. در موردی دیگر، اواخر تیرماه سال گذشته، 24 ساعت پس از افتتاح رسمی 35 متری شهید «مسعود افتخاری» در حد فاصل دارآباد تا اتوبان امام علی(ع) واقع در منطقه یک پایتخت، این خیابان با نخاله ساختمانی از سوی ارتش مسدود شد. گفته می‌شد، ارتش مطالباتی از شهرداری داشته که اجابت نشده بودند، به همین دلیل این خیابان را مسدود کرد. این مساله اما پس از حدود یک هفته حل و فصل شد و خیابان یادشده نیز بازگشایی شد. با وجود چنین مسائلی، دیروز دریادار سیاری با روحیه مثبتی به سه مساله کلیدی اشاره شده از سوی اعضای شورای شهر پاسخ و قول همکاری داد. دیروز اما مصوبه مهمی نیز در پارلمان شهری پایتخت رای مثبت اعضای شورای شهر را به خود اختصاص داد و آنها پس از سه جلسه بررسی علنی و یک جلسه بررسی غیرعلنی به تشکیل سازمان فناوری‌های نوین شهرداری رای مثبت دادند. مصوبه‌ای که به معنی فربه‌تر شدن ساختار سازمان شهرداری ارزیابی می‌شود.

   از 06 تا باغ گیاه‌شناسی

به گزارش «تعادل»، دیروز در جریان جلسه شورای شهر تهران پس از استماع سخنان دریادار سیاری اعضای شورای شهر سوالاتی را مطرح کردند.

ناصر امانی، عضو شورای شهر اظهار کرد: برای ادامه پروژه یادگار امام و پادگان جی مردم چشم‌انتظار هستند و امیدواریم با همکاری شهرداری و ارتش مشکل این پروژه حل شود.

او همچنین با اشاره به تعیین تکلیف وضعیت پادگان ۰۶ گفت: در مورد این پادگان در دوره قبل با ارتش برای ساخت بوستان توافق شد اما به دلایلی این توافق متوقف شد و ما در خصوص آخرین وضعیت و تصمیمات این پادگان اطلاعی نداریم و باید تعیین تکلیف شود.

امانی همچنین با اشاره به ساخت وساز برج‌هایی در مجاورت باغ گیاه‌شناسی گفت: این پروژه براساس توافق دوره قبل بوده اما حالا دوستداران محیط زیست نسبت به ساخت‌وسازهای اطراف این باغ ارزشمند نگران هستند و از ما به عنوان نمایندگان مردم مطالبه می‌کنند و فشار می‌آورند که در این زمینه تجدیدنظر شود.

او درخواست کرد که ارتش در تعامل با شهرداری مشکلات این سه نقطه را حل کند.

   ارتش به دنبال درآمدزایی نبود

دریادار سیاری در واکنش به صحبت‌های امانی گفت: در بحث پادگان ۰۶ مباحثی در قبل مطرح بود و مشکلاتی پیش آمد و نتوانستند تفاهم لازم را داشته باشند و الان در دستور کار است و کمیسیون‌های متخصص در شهرداری و ارتش کار می‌کنند و آخرین نتیجه را نمی‌دانم چیست. قطعا به دنبال حفظ فضای سبز ۰۶ هستیم و ارتش به دنبال این نبود که از اینجا پول دربیارود. نمی‌خواهیم برای مردم مشکل ایجاد کنیم.

    وعده بررسی دوباره مجوز ساخت برج

دریادار سیاری درباره باغ گیاه‌شناسی گفت: گزارش به ما هم رسیده است. هرکاری در پروژه چیتگر انجام دادیم مجوز از شهرداری منطقه داشتیم اگر مشکل است که چرا مجوز دادند دوباره پای حساب و کتاب بیایند و بگویند چرا مجوز دادند. هیچ علاقه‌مند نیستیم که به این باغ آسیبی وارد شود. البته برخی از حرف‌ها در بررسی‌هایی که کردیم از جمله نور آفتاب غیرمنطقی است.

او تاکید کرد: ما بدون مجوز که نمی‌توانیم کلنگ بزنیم بررسی کنند علت چه بوده ما بررسی کردیم و آمادگی و هماهنگی داریم کار را جلو ببریم و هیچ مخالفتی در این کار نداریم.

   مصوبه مورددار

در رویدادی دیگر، اعضای شورای شهر تهران پس از سه جلسه بررسی علنی و یک جلسه بررسی غیرعلنی به تشکیل سازمان فناوری‌های نوین شهرداری رای مثبت دادند.

در جریان جلسه دیروز شورای شهر تهران ادامه بررسی لایحه «اصلاح ساختار معاونت برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورای شهرداری تهران» در دستور کار اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت. 

محمد آخوندی، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در توضیح این لایحه گفت: این موضوع دو بار در جلسات مطرح شد و بعد از جلسه هم اندیشی که برگزار شد آنچه که قبلا ارایه کردیم بند دال است که به شهرداری تهران اجازه داده شود سازمان فناوری‌های نوین را زیرنظر شهردار تهران تاسیس و اساسنامه آن را طی یک ماه به شورا ارایه کند. 

او ادامه داد: الان نیز دوستان پیشنهاداتی را در ادامه بحث جلسات قبلی دارند. 

احمد صادقی درباره این لایحه گفت، پیشنهادی که از کمیسیون آمده است هنوز ابهاماتی دارد و پیشنهاد من این است که آنچه که در جلسه 

هم اندیشی مطرح شد در قالب یک پیشنهاد مطرح و به رای گذاشته شود. 

صادقی در ادامه با قرائت پیشنهاد خود گفت: شهرداری تهران مکلف است طی مدت یک ماه اساسنامه سازمان را به شورا ارایه کند. 

حبیب کاشانی در واکنش به پیشنهاد صادقی گفت: این پیشنهاد می‌گوید که همین سازمان با یک شاخ و برگ دیگر ایجاد شود و فرقی با لایحه شهردار ندارد.

   افزایش زیرمجموعه‌های شهرداری 

ناصر امانی در مخالفت با این پیشنهاد گفت: اینکه گفته شود مشروط به اینکه با حفظ تعداد سازمان و نیرو، ایجاد شود هیچ ضمانت اجرایی ندارد. سازمان فناوری اطلاعات ۸۰۰ نیرو و ۸ معاونت دارد و شما با این مصوبه ۲۰ سازمان شهرداری را تبدیل به ۲۱ سازمان می‌کنید. 

او ادامه داد: با این مصوبه شهرداری تهران تنها سازمانی خواهد بود که دو سازمان مشابه با وظایف مشابه و بعدا با وظایف متقاطع خواهد داشت و این یک نقطه ضعف از ما در تاریخ ثبت خواهد شد و یک سازمان به سازمان‌های دیگر شهرداری اضافه خواهد شد. 

سید جعفر تشکری هاشمی در مخالفت با این لایحه گفت: افزایش تعداد پست‌های سازمانی تنها دغدغه ما در این لایحه نیست مساله ما این است که در تمام معاونت‌ها وظیفه فناوری نو در حال اجرا است و با این تصمیم تمام وظایف معاونت‌ها را به هم می‌ریزیم. 

او اضافه کرد: در این سال‌ها در اجرای بسیاری از طرح‌ها و اقدامات بر اساس فناوری‌ها و نوآوری‌ها عمل شده و اگر بخواهیم این وظایف را از معاونت‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌ها بگیریم بهم ریختگی و آشفتگی را در شهرداری تهران شاهد خواهیم بود. 

تشکری هاشمی افزود: در شرایطی که پایتخت با معضلات بسیاری روبروست چه ضرورتی دارد که به خاطر پافشاری بر راه‌اندازی یک سازمان همه معضلات شهر را معطل بگذاریم؟ راه‌اندازی این سازمان هیچ دردی را از درد‌های این شهر دوا نخواهد کرد، شهرداری و پرسنل را در یک موضع انفعالی قرار خواهد داد. خلاقیت و نوآوری را از واحدها خواهد گرفت و معلوم نیست چرا باید چنین هزینه‌های بی‌جهتی به شهر و مردم شهر وارد شود؟ 

مهدی عباسی نیز در واکنش به این پیشنهاد گفت: چطور به لایحه‌ای رای دهیم که ابهامات فراوانی دارد؟ من در جلسه یکشنبه بودم تا پاسخ سوالاتم را بگیرم اما ابهامات برطرف نشد. 

علی اصغر قائمی نیز در واکنش به این پیشنهاد گفت: لایحه شهرداری دو بخش دارد که در یک بخش آن فاوا را ذیل نظر مستقیم شهرداری قرار می‌دهد و درباره آن مخالفتی نداریم و به آن رای مثبت می‌دهیم. اما با توجه به بحث‌های جلسات اخیر پیشنهاد می‌کنم به دلیل‌عدم ایجاد موازی‌کاری ماموریت نوآوری را به سازمان فعلی فناوری ابلاغ کنیم و این خواسته شهرداری تهران را تامین کنیم. 

ناصر امانی در ادامه در تذکری گفت: برای ثبت در تاریخ می‌گویم اگر این پیشنهاد تصویب شود شهرداری تهران تنها سازمانی در کشور خواهد بود که دو سازمان مشابه با وظایف مشابه خواهد داشت و این مصوبه شورا یک نقطه ضعف عملکردی برای شورای ششم در تاریخ ثبت خواهد شد و یک سازمان به سازمان‌های موجود با یک مصوبه چند خطی اضافه می‌کنیم. 

در ادامه پیشنهاد احمد صادقی مبنی بر اینکه سازمان فناوری‌های نوین زیرنظر شهردار تهران و با استفاده از ظرفیت‌های تشکیلاتی و ساختاری موجود در شهرداری ایجاد گردد به رای گذاشته شد و پس از چهار جلسه بررسی با ۱۱ رای موافق به تصویب رسید. 

اما پس از تصویب این رای اعضای شورای شهر به آن انتقاد داشتند. تشکری هاشمی گفت که هنوز لایحه را بررسی نکردیم و پیشنهاد شما قرار است به متن لایحه اضافه شود که صادقی در واکنش گفت این لایحه دو قسمت داشت که یک قسمت تکلیف سازمان فاوای شهرداری تهران است و اصلا به رای گذاشته نشد.

 

ارسال نظر