در شهر

۱۴۰۱/۰۱/۲۸ - ۰۲:۱۹:۰۲
کد خبر: ۱۸۸۲۹۵

از افزایش حق مسکن کارگران چه‌خبر؟

به‌دنبال تصویب افزایش دستمزد ۱۴۰۱ در شورای عالی کار، مبلغ کمک هزینه مسکن کارگران به ۶۵۰ هزار تومان افزایش یافت. باتوجه به روزهای پایانی فروردین ماه و همچنین عدم تصویب مصوبه در هیات وزیران به احتمال زیاد این افزایش از برج آینده در فیش حقوقی کارگران لحاظ خواهد شد.به دنبال تصویب افزایش دستمزد ۱۴۰۱ در شورای عالی کار، مبلغ حق مسکن کارگران به ۶۵۰ هزار تومان رسید. این رقم در سال گذشته ۴۵۰ هزار تومان تعیین شده بود که حدود ۴۲ درصد رشد داشته است. با توجه به آنکه کمک هزینه مسکن تنها آیتم بسته مزد کارگران به شمار می‌رود که برای اجرا نیازمند تصویب هیات وزیران است باید منتظر تصویب مصوبه در هیات دولت بود.کارگران امیدوارند تا این افزایش ۲۰۰ هزار تومانی هرچه زودتر در فیش حقوقی آنها لحاظ شود هرچند که پیش از این وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده بود که قول مساعد آن را از دولت گرفته است. آنطور که عبدالملکی در حاشیه نشست تعیین دستمزد گفته بود: «حق مسکن کارگران باید در دولت تصویب شود ولی مشکلی برای تصویب آن وجود ندارد و از قبل قول تصویب آن را گرفته‌ایم.» طبق مصوبه شورای عالی کار، افزایش کمک هزینه مسکن باید از فروردین ماه در حقوق کارگران اعمال شود از این رو هر زمان که در هیات دولت به تصویب برسد مابه التفاوت ماه‌های قبل از آن تحت عنوان معوقه باید از سوی کارفرمایان به کارگران پرداخت شود. با توجه به روزهای پایانی فروردین ماه احتمال اعمال این افزایش در حقوق برج فروردین دوراز انتظار است مگر آنکه مصوبه تا قبل از پایان ماه در دستور کار هیات وزیران قرار گرفته و البته تصویب شود.

بررسی روند تصویب مصوبه افزایش کمک هزینه مسکن کارگران طی سال‌های گذشته نشان می‌دهد که به‌طور معمول این تصویب دستکم از سال ۱۳۹۸ به بعد در اردیبهشت ماه صورت گرفته و تا قبل از سال ۱۳۹۸ با تاخیر طولانی همراه بوده است. حق مسکن کارگران تا سال ۱۳۹۷ مبلغ ۴۰ هزار تومان بود اما در سال ۱۳۹۸ به ۱۰۰ هزار تومان، در سال ۱۳۹۹ به ۳۰۰ هزار تومان و در سال ۱۴۰۰ به ۴۵۰ هزار تومان رسید اما با مصوبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ شورای عالی کار، این میزان به ۶۵۰ هزار تومان افزایش یافت. به گزارش ایسنا، اردیبهشت سال گذشته شریعتمداری‌ـ وزیر وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ـ متن پیشنهادی مصوبه شورای عالی کار در خصوص افزایش حق مسکن را جهت اجرا از فروردین ماه با قید فوریت به هیات دولت ارایه کرد.

وام ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی ساخت مسکن از بودجه ۱۴۰۱ حذف شد

علی‌رغم الزام بانک‌ها به پرداخت وام ۳۶۰ هزار میلیاردی در قانون بودجه ۱۴۰۰، کمتر از یک درصد آن پرداخت شده است، با این حال وام ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی ساخت مسکن از بودجه ۱۴۰۱ حذف شده است. به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس جزء ۱۰ بند «الف» تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۰، بانک‌ها مکلف به پرداخت ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات ساخت مسکن بر اساس قانون جهش تولید مسکن بوده‌اند. بر اساس قانون مذکور که سال ۱۳۹۹ به تصویب مجلس رسید، در سال اول اجرای قانون بانک‌ها ۳۶۰ هزار میلیارد تومان به اجرای این طرح می‌بایست اختصاص می‌دادند و در سال‌های پس از آن، بر اساس درصدی رقم این تسهیلات افزایش می‌یافت بنابراین در قانون بودجه ۱۴۰۰ که اجرای قانون جهش تولید با اجرای طرح نهضت ملی مسکن همزمان شده بود، رقم تسهیلات بانکی ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی درج شد اما بانک‌ها این تسهیلات را پرداخت نکردند و بر اساس گفته‌های مسوولان بانک مسکن، تنها این بانک ۱,۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به نهضت ملی مسکن اعطا کرد. آنگونه که مهدی عبدالعلی‌پور کارشناس پولی و بانکی آذرماه سال گذشته به خبرگزاری مهر گفته بود، در لایحه بودجه ۱۴۰۱ اعطای تسهیلات ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی ساخت مسکن از سوی دولت حذف شده بود.

این بند در حال حاضر در قانون بودجه نیامده است. این در حالی است که رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی اواخر اسفند سال گذشته در نشست هماهنگی طرح نهضت ملی مسکن گفته بود که برای سال ۱۴۰۱ منابع خوبی در بخش مسکن داریم که ۴۰۰ هزار میلیارد تومان مصوبه مجلس است. وی همچنین در فروردین امسال در دیدار نوروزی با اعضای کمیسیون عمران مجلس، از تأمین ۷۰ درصد اراضی مورد نیاز احداث چهار میلیون واحد مسکونی خبر داده بود. به نظر می‌رسد این اظهارنظر وزیر راه و شهرسازی در خصوص قانون جهش تولید مسکن باشد؛ نه قانون بودجه ۱۴۰۱. به گزارش مهر، اوایل اسفند سال گذشته محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی در نشست علنی مجلس، نامه رهبر معظم انقلاب در پاسخ به نامه علی صالح‌آبادی رییس کل بانک مرکزی در خصوص تسهیلات تکلیفی بانک‌ها که در مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ آمده و آن را عامل تشدید ناترازی بانک‌ها و افزایش پایه پولی عنوان کرده، مرقوم کردند «مقتضی است به این هشدار توجه لازم شود. مراتب جهت اقدام مقتضی ایفاد می‌گردد».

 

ارسال نظر